REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie od 17 XI 2023 r.: Zasady uzyskania zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Rozporządzenie od 17 XI 2023 r: Zasady uzyskania zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zasady uzyskania zezwolenia od 17 listopada 2023 r.

Od 17 listopada 2023 r. obowiązuje ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 14 listopada 2023 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o uzyskanie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi.

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie zezwolenia przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi

Rozporządzenie określa sposób i tryb postępowania w sprawach o uzyskanie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi. 

Organem wojskowym właściwym do udzielenia albo odmowy udzielenia ww. zezwolenia jest Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji lub dowódca (szef, komendant) jednostki wojskowej, w  której żołnierz pełni służbę. Dotychczas organem właściwym w przedmiocie udzielenia albo odmowy udzielenia ww. zezwolenia był szef wojewódzkiego sztabu wojskowego właściwy ze względu na miejsce stałego pobytu żołnierza.

Przy określaniu organu właściwego w sprawach o uzyskanie ww. zezwolenia wzięto pod uwagę rodzaje służby wojskowej określone w art. 129 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

REKLAMA

Uzasadnienie rozporządzenia

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W odniesieniu do żołnierzy pełniących służbę w rezerwie (są to żołnierze zarówno aktywnej, jak i pasywnej rezerwy) organem właściwym do złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i znak wojskowych będzie dowódca (szef, komendant) jednostki wojskowej – w przypadku żołnierza aktywnej rezerwy w dniach pełnienia  przez niego służby lub też żołnierza pasywnej rezerwy odbywającego ćwiczenia wojskowe (czyli żołnierza pełniącego czynną służbę wojskową w określonych dniach). Natomiast dla tych samych żołnierzy rezerwy poza ww. okresami właściwym organem do złożenia wniosku będzie Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji.

Zezwolenie na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych udzielane jest – tak jak do tej pory –  na pisemny wniosek zainteresowanego żołnierza. Wniosek taki składany jest przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi w każdym przypadku uzasadniającym noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych poza okolicznościami wynikającymi z obowiązku stawienia się przez nich do służby i wykonywania przez nich zadań służbowych.

Ponadto projekt przewiduje, że wniosek o udzielenie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych składany jest za pośrednictwem szefa wojskowego centrum rekrutacji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania żołnierza 
w przypadku żołnierza pełniącego służbę w rezerwie.

Ponadto w projekcie wskazano, że właściwy organ może odmówić udzielenia zezwolenia  z uwagi na zasadę szczególnej ochrony munduru wojskowego oraz obowiązujące zasady noszenia umundurowania, wynikające z przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. z 2023 r. poz. 76). Identyczna regulacja była przewidziana w  dotychczasowym akcie prawnym odnoszącym się do omawianej problematyki".

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 14 listopada 2023 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o uzyskanie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi

Na podstawie art. 329 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb postępowania w sprawach o uzyskanie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych przez żołnierzy niebędących żołnierzami zawodowymi.

§ 2. 1. Żołnierz niebędący żołnierzem zawodowym, zwany dalej „żołnierzem", składa pisemny wniosek o udzielenie zezwolenia na noszenie umundurowania oraz odznak i oznak wojskowych do:

1) Szefa Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji za pośrednictwem szefa wojskowego centrum rekrutacji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania żołnierza - w przypadku żołnierza pełniącego służbę w rezerwie;

2) dowódcy (szefa, komendanta) jednostki wojskowej, w której żołnierz pełni służbę - w przypadku żołnierza pełniącego czynną służbę wojskową.

2. Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji albo dowódca (szef, komendant) jednostki wojskowej udziela żołnierzowi zezwolenia albo odmawia udzielenia zezwolenia w formie decyzji administracyjnej.

§ 3. Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji albo dowódca (szef, komendant) jednostki wojskowej może odmówić udzielenia zezwolenia, jeżeli jego udzielenie naruszałoby szczególną ochronę munduru wojskowego, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. z 2023 r. poz. 76).

§ 4. 1. Decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia doręcza się żołnierzowi.

2. W przypadku gdy decyzja o udzieleniu lub odmowie udzielenia zezwolenia dotyczy żołnierza pełniącego służbę w rezerwie, przesyła się ją również szefowi właściwego wojskowego centrum rekrutacji.

§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1)

Minister Obrony Narodowej: z up. M. Wiśniewski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA