Zarządzanie kryzysowe w chmurze
REKLAMA
Jednym z podstawowych zadań administracji publicznej, w tym m.in. jednostek samorządu terytorialnego (JST), jest zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom. Zadanie to nabiera szczególnego znaczenia w przypadku wystąpienia zdarzeń lub sytuacji kryzysowych.
W art. 2 ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (dalej: u.z.k.) pojęcie „zarządzanie kryzysowe” zdefiniowano jako działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej (...).
Organem odpowiedzialnym za zarządzanie kryzysowe na obszarze gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta (art. 19 u.z.k.), a na obszarze powiatu – starosta (art. 17 u.z.k.). Do zadań tych organów należy zatem kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie, którym kierują, oraz realizacja zadań z zakresu planowania dotyczącego obrony cywilnej.
Podstawową kwestią w zarządzaniu kryzysowym jest wybór sposobu realizacji koniecznych działań. Może tu pomóc infrastruktura usług informacji przestrzennej, której rozwiązania przeznaczone dla e-administracji umożliwiają sprawne i skuteczne działania związane z zarządzaniem kryzysowym.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?
Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!
Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.