REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 1 stycznia 2016 r. policja przejmie sprawy straży gminnych

Subskrybuj nas na Youtube
Fotoradar
Fotoradar

REKLAMA

REKLAMA

Po podpisaniu przez prezydenta ustawy gminy nie prowadzą kontroli ruchu drogowego. Koncentrują się na zakończeniu wcześniej wykrytych spraw związanych z przewinieniami czy wypadkami. Straż gminna (miejska) musi zakończyć ich postępowanie do końca bieżącego roku. Po 1 stycznia 2016 roku przejmie ona wiele niezamkniętych spraw od gmin.

Gminy bez fotoradarów notują coraz większą brawurę kierowców i wzrost wypadków nawet o 200 procent

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy o strażach gminnych przynosi negatywne skutki. Stan bezpieczeństwa w gminach, pod względem wypadków drogowych, jest alarmujący. Brak fotoradarów wykorzystują kierowcy. Nowy rząd będzie musiał od nowa przyjrzeć się uchwalonej  ustawie.

REKLAMA

REKLAMA

Pozostawienie nowelizacji w obecnym kształcie spowoduje jedynie narastanie problemów zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i pracy policji. Po 1 stycznia 2016 roku przejmie ona wiele niezamkniętych spraw od gmin, co grozi sparaliżowaniem jej głównych działań. W Polsce wciąż istnieje zbyt duże przyzwolenie na przekraczanie dozwolonej prędkości. W tym przypadku najbardziej zagrożeni są piesi.

Nasz kraj musi podjąć skuteczne działania zapobiegające wypadkom na drogach. W statystykach, pod tym względem, gorzej niż Polska wypada tylko Bułgaria, Litwa, Rumunia i Łotwa. Uchwalona przez Sejm zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych, podpisana przez Prezydenta RP na początku września br., sprawi, że piraci drogowi będą czuć się bezkarni, a ofiar śmiertelnych będzie przybywać.

Zobacz również: Przejście pojazdu na własność gminy - kiedy jest możliwe?

REKLAMA

- Podjęty temat tej ustawy był podyktowany przekazami medialnymi i trwającą kampanią wyborczą w Polsce. Politycy poszukiwali głosów niezadowolonych wyborców, którzy przekraczali prędkość i płacili mandaty. W ten sposób spełnili oczekiwania tych ludzi, którzy popełniali wykroczenia drogowe, mówi Radosław Januszewski, wójt gminy Kęsowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestie związane ze strażą miejską i gminną były często podejmowane przez media, niestety, zazwyczaj w świetle negatywnym. Dodatkowo obecna kampania wyborcza i hasła polityków, negujące te instytucje i głoszące, że to jest tylko i wyłącznie reperowanie kas budżetów gminnych (miejskich), wymusiły podjęcie niekorzystnych działań. Zmiana w ustawie uderza w autonomię gmin, odbierając im kompetencje polegające na poprawie bezpieczeństwa na drogach publicznych.

- Media odegrały w tym procesie znaczącą rolę. Skupiły się tylko i wyłącznie na aspekcie finansowym wpływów do budżetu gmin i miast, a nie zauważyły aspektu poprawy bezpieczeństwa na drogach publicznych. Trzeba tutaj dodać, że te pieniądze, które pochodziły z wykroczeń drogowych, były przekazywane na jego poprawę, remonty i przebudowę dróg, dodaje Januszewski.

Po podpisaniu przez prezydenta ustawy gminy nie prowadzą kontroli ruchu drogowego. Koncentrują się na zakończeniu wcześniej wykrytych spraw związanych z przewinieniami czy wypadkami. Straż gminna (miejska) musi zakończyć ich postępowanie do końca bieżącego roku. To jest jednak bardzo krótki czas. W związku z tym kierowcy, a w niektórych przypadkach wręcz piraci drogowi, mogą uniknąć po nowym roku odpowiedzialności karnej. W ustawie zabrakło przepisów przejściowych, które umożliwiłyby kontynuację tych spraw co najmniej do końca 2016 roku. Jednocześnie brak w tej chwili kontroli radarowych spowodował znaczny wzrost wypadków, albowiem kierowcy permanentnie wykorzystują sytuację.

- Bezpieczeństwo znacznie się pogorszyło. Prędkość, z którą przejeżdżają kierowcy przez nasze miejscowości, wzrosła o co najmniej 10km/h. Zauważamy też wzrost liczby wypadków. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku jest ich o 200 procent więcej na terenie naszej gminy, ocenia wójt gminy Kęsowo.

Identyczna sytuacja zauważalna jest również w innych gminach. Dlatego mają one nadzieję na ponowne podjęcie tematu kontroli bezpieczeństwa na drogach w nowym Sejmie, kiedy emocje wyborcze już opadną i parlamentarzyści obiektywnie będą mogli rozważyć regulacje dotyczące prawa o ruchu drogowym. A przede wszystkim spojrzą na statystyki, które jedynie wzbudzają trwogę.

- Od kiedy wprowadziliśmy kontrolę ruchu drogowego, to nikt nie zginął. Przez osiem lat nie było ani jednej ofiary śmiertelnej w miejscach, gdzie ta kontrola ruchu drogowego była przeprowadzana. I to są argumenty dla nowej siły politycznej, aby wrócić do tematu w nowym Sejmie po wyborach i poprawić tę ustawę, która jest bublem ustawowym oraz prawnym, podsumowuje wójt Januszewski.

Już teraz, zważywszy na liczbę wypadków na drogach w Polsce, Bank Światowy rekomenduje w naszym kraju powołanie silnej instytucji nadzorującej działania państwa dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tej roli na pewno nie spełnia Główny Inspektorat Transportu Drogowego, który pomimo posiadania wielu urządzeń rejestrujących, nie jest w stanie w obecnej strukturze przetworzyć wszystkich danych z nich uzyskiwanych. Nasi parlamentarzyści nie powinni pozostać obojętni wobec tego problemu.

MondayNews

Polecamy serwis: Bezpieczeństwo

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA