REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus, a zmiany zasad unieszkodliwiania odpadów w projekcie zmian specustawy

Koronawirus, a zmiany zasad unieszkodliwiania odpadów w projekcie zmian specustawy /Fot. Fotolia
Koronawirus, a zmiany zasad unieszkodliwiania odpadów w projekcie zmian specustawy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym, czy niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pojadą wprost na składowisko lub do spalarni zadecyduje Wojewoda.

REKLAMA

Po dwóch tygodniach obowiązywania ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 r., poz. 374) [dalej: specustawa] podjęte zostały pilne prace nad zmianą tego aktu prawnego. Jest to spowodowane dynamiczną sytuacją związaną z rozprzestrzenianiem się pandemii i koniecznością podejmowania, nie zawsze przewidzianych przez projektodawców, reakcji i działań. Wśród szeregu projektowanych zmian przewiduje się również te dotyczące zasad przetwarzania odpadów, jako działań niezbędnych w zapewnieniu ciągłości i prawidłowości funkcjonowania systemów gospodarki odpadami.

REKLAMA

W świetle rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, w wersji z dnia 21 marca 2020 roku opublikowanej jak dotąd w internecie [dalej Projekt lub nowela], specjalne uprawnienia przyznano wojewodom.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

REKLAMA

Projekt przewiduje, iż w sytuacjach szczególnych, tj. w przypadku braku na obszarze województwa technicznych  i organizacyjnych możliwości unieszkodliwiania, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpadów wytwarzanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 innych niż odpady medyczne o właściwościach zakaźnych, wojewoda może wydać, w drodze decyzji administracyjnej, polecenie dotyczące gospodarowania tymi odpadami podmiotom, o których mowa art. 11 ust. 1 i 2. Regulacja art. 11 ust. 1 i 2 specustawy wymienia takie podmioty jak: organy administracji rządowej działające w województwie i państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz przedsiębiorców.

Nowela przewiduje, że w przypadku odpadów komunalnych polecenie wojewody może także dotyczyć: przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do innych instalacji niż instalacje komunalne zapewniające przetwarzanie w ramach procesów mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, a także składowania lub termicznego przekształcania odpadów komunalnych bez (jakichkolwiek lub określonych) wstępnych procesów przetwarzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do powyższych propozycji należy w pierwszej kolejności zauważyć, że wydanie polecenia ma dla wojewody charakter fakultatywny, a nie obowiązkowy. Wszczęcie przez ten organ postępowania następować będzie mogło zarówno z urzędu, jak i na wniosek. Nie ma także przeszkód, by sygnalizować wojewodzie potrzeby wydania decyzji ze względu na ww. okoliczności szczególne.

Zgodnie z projektem, wydana przez wojewodę decyzja nie będzie wymagała uzasadnienia, a polecenie podlegać będzie natychmiastowemu wykonaniu z chwilą doręczenia decyzji lub jej ogłoszenia. Natychmiastowa wykonalność decyzji nie zamyka jednak stronom postępowania możliwości jej kwestionowania w postępowaniu odwoławczym lub sądowoadministracyjnym.

Projekt przewiduje stosowanie w powyższych przypadkach odpowiednio przepisów art. 11 ust. 3-6 i 8 specustawy oraz art. 11a ust. 3 – 8 noweli. Te ostatnie wskazują m.in., że polecenie określać będzie podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami; miejsce i dopuszczoną metodę i warunki unieszkodliwiania w tym transportowania i magazynowania odpadów przed ich przetworzeniem; zasady prowadzenia ewidencji odpadów, a także okres obowiązywania polecenia. Nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem odpadami dokonywanym na podstawie polecenia, sprawować ma właściwy WIOŚ.

W kontekście proponowanych rozwiązań należy zauważyć, że projektodawcy nie definiują, czym są „odpady wytwarzane w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 inne niż odpady medyczne o właściwościach zakaźnych” (art. 11 b ust. 1 noweli). Czy są to zatem również odpady wytwarzane przez osoby objęte kwarantanną w warunkach domowych? Zgodnie z art. 11b ust. 2 Projektu, w przypadku opadów komunalnych polecenie wojewody „może także dotyczyć przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych /…/; „składowania lub termicznego przekształcania odpadów komunalnych /…/” , co stanowi, że „odpady wytwarzane w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 inne niż odpady medyczne” to również odpady komunalne, w tym niesegregowanie (zmieszane) odpady komunalne.

W takim ujęciu wyjaśnienia wymagałoby, czy odpady wytwarzane w ramach kwarantanny domowej stanowią zagrożenie epidemiologiczne oraz czy ich odbiór i zagospodarowanie nie powinny jednak podlegać specjalnym reżimom. Zasadnym byłoby uregulowanie reguł postępowania z odpadami  odbieranymi od osób, u których stwierdzono zachorowanie na chorobę wywołaną koronawirusem, a które lekarze skierowali do leczenia w ramach izolacji odbywanej w warunkach domowych. Wytyczne objąć powinny także sposób postępowania z odpadami wytwarzanymi przez pozostałych domowników takich osób.

Z punktu widzenia istniejących zagrożeń, kwestie te mają fundamentalne znaczenie dla podmiotów zarówno odbierających te odpady od mieszkańców, ale także dla pracowników zakładów przetwarzających odpady, w tym także wskazanych w noweli instalacji innych niż instalacje komunalne MBP, a także składowisk odpadów, czy spalarni odpadów.

Niezależnie od powyższego należy mieć na uwadze, że umożliwienie przekazywania odpadów komunalnych do unieszkodliwiania poprzez składowanie, spowoduje ogromny wzrost ilości odpadów przetwarzanych w tego rodzaju obiektach, a w konsekwencji drastyczny wzrost opłat za korzystanie ze środowiska. Kwestie te również wymagają uregulowania, a odpady można by kwalifikować powstałe w wyniku wypadków i zdarzeń losowych.

Nowela zakłada, że wydanie przez wojewodę polecenia ma być możliwe, jeżeli podmiot zobowiązany do gospodarowania odpadami posiada stosowne możliwości techniczne i organizacyjne do jego realizacji. Przez możliwości organizacyjne rozumieć należałoby także posiadanie wymaganych zezwoleń (pozwoleń) w zakresie gospodarowania odpadami. Aktualnie, toczy się szereg postepowań zarówno w zakresie dostosowania posiadanych przez zakłady decyzji do nowych wymogów prawnych (wynikających z ostatnich nowelizacji ustawy o odpadach), jak również uzyskania nowych decyzji.

Praktyka pokaże, czy w sytuacji, w której określony podmiot nie uzyska w najbliższym czasie decyzji zmieniającej i poprzednie zezwolenie wygaśnie (np. z powodu upływu terminu jego obowiązywania), bądź nie uzyska nowej decyzji, mimo gotowości obiektu do eksploatacji, wojewoda stosować będzie odpowiednio przepis art. 11a ust. 3 Projektu. Regulacja ta stwarza możliwość wydania polecenia także w odniesieniu do podmiotu, który „nie posiada decyzji z zakresu gospodarowania odpadami.” Możliwość skorzystania przez wojewodę z takiej możliwości nie zwalnia jednak właściwych organów z konieczności jak najszybszego zakończenia trwających postępowań i wydania decyzji umożliwiających eksploatację odpowiedniej infrastruktury, śmiało można powiedzieć „krytycznej”.

Rozprzestrzeniająca się pandemia i związane z tym realne ryzyka ograniczania pracy funkcjonujących instalacji, a w skrajnym przypadku zamykania zakładów gospodarujących odpadami wymaga podjęcia nie tylko szybkich działań legislacyjnych, ale też zintensyfikowania działań po stronie organów wydających poszczególne decyzje. W innym wypadku grozi nam kryzys odpadowy i kolejne zagrożenie epidemiologiczne.

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA