REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Koronawirus, a zmiany zasad unieszkodliwiania odpadów w projekcie zmian specustawy /Fot. Fotolia
Koronawirus, a zmiany zasad unieszkodliwiania odpadów w projekcie zmian specustawy /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym, czy niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pojadą wprost na składowisko lub do spalarni zadecyduje Wojewoda.

Po dwóch tygodniach obowiązywania ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 r., poz. 374) [dalej: specustawa] podjęte zostały pilne prace nad zmianą tego aktu prawnego. Jest to spowodowane dynamiczną sytuacją związaną z rozprzestrzenianiem się pandemii i koniecznością podejmowania, nie zawsze przewidzianych przez projektodawców, reakcji i działań. Wśród szeregu projektowanych zmian przewiduje się również te dotyczące zasad przetwarzania odpadów, jako działań niezbędnych w zapewnieniu ciągłości i prawidłowości funkcjonowania systemów gospodarki odpadami.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, w wersji z dnia 21 marca 2020 roku opublikowanej jak dotąd w internecie [dalej Projekt lub nowela], specjalne uprawnienia przyznano wojewodom.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Projekt przewiduje, iż w sytuacjach szczególnych, tj. w przypadku braku na obszarze województwa technicznych  i organizacyjnych możliwości unieszkodliwiania, zgodnie z obowiązującymi przepisami, odpadów wytwarzanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 innych niż odpady medyczne o właściwościach zakaźnych, wojewoda może wydać, w drodze decyzji administracyjnej, polecenie dotyczące gospodarowania tymi odpadami podmiotom, o których mowa art. 11 ust. 1 i 2. Regulacja art. 11 ust. 1 i 2 specustawy wymienia takie podmioty jak: organy administracji rządowej działające w województwie i państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz przedsiębiorców.

REKLAMA

Nowela przewiduje, że w przypadku odpadów komunalnych polecenie wojewody może także dotyczyć: przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do innych instalacji niż instalacje komunalne zapewniające przetwarzanie w ramach procesów mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, a także składowania lub termicznego przekształcania odpadów komunalnych bez (jakichkolwiek lub określonych) wstępnych procesów przetwarzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odniesieniu do powyższych propozycji należy w pierwszej kolejności zauważyć, że wydanie polecenia ma dla wojewody charakter fakultatywny, a nie obowiązkowy. Wszczęcie przez ten organ postępowania następować będzie mogło zarówno z urzędu, jak i na wniosek. Nie ma także przeszkód, by sygnalizować wojewodzie potrzeby wydania decyzji ze względu na ww. okoliczności szczególne.

Zgodnie z projektem, wydana przez wojewodę decyzja nie będzie wymagała uzasadnienia, a polecenie podlegać będzie natychmiastowemu wykonaniu z chwilą doręczenia decyzji lub jej ogłoszenia. Natychmiastowa wykonalność decyzji nie zamyka jednak stronom postępowania możliwości jej kwestionowania w postępowaniu odwoławczym lub sądowoadministracyjnym.

Projekt przewiduje stosowanie w powyższych przypadkach odpowiednio przepisów art. 11 ust. 3-6 i 8 specustawy oraz art. 11a ust. 3 – 8 noweli. Te ostatnie wskazują m.in., że polecenie określać będzie podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami; miejsce i dopuszczoną metodę i warunki unieszkodliwiania w tym transportowania i magazynowania odpadów przed ich przetworzeniem; zasady prowadzenia ewidencji odpadów, a także okres obowiązywania polecenia. Nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem odpadami dokonywanym na podstawie polecenia, sprawować ma właściwy WIOŚ.

W kontekście proponowanych rozwiązań należy zauważyć, że projektodawcy nie definiują, czym są „odpady wytwarzane w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 inne niż odpady medyczne o właściwościach zakaźnych” (art. 11 b ust. 1 noweli). Czy są to zatem również odpady wytwarzane przez osoby objęte kwarantanną w warunkach domowych? Zgodnie z art. 11b ust. 2 Projektu, w przypadku opadów komunalnych polecenie wojewody „może także dotyczyć przekazywania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych /…/; „składowania lub termicznego przekształcania odpadów komunalnych /…/” , co stanowi, że „odpady wytwarzane w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 inne niż odpady medyczne” to również odpady komunalne, w tym niesegregowanie (zmieszane) odpady komunalne.

W takim ujęciu wyjaśnienia wymagałoby, czy odpady wytwarzane w ramach kwarantanny domowej stanowią zagrożenie epidemiologiczne oraz czy ich odbiór i zagospodarowanie nie powinny jednak podlegać specjalnym reżimom. Zasadnym byłoby uregulowanie reguł postępowania z odpadami  odbieranymi od osób, u których stwierdzono zachorowanie na chorobę wywołaną koronawirusem, a które lekarze skierowali do leczenia w ramach izolacji odbywanej w warunkach domowych. Wytyczne objąć powinny także sposób postępowania z odpadami wytwarzanymi przez pozostałych domowników takich osób.

Z punktu widzenia istniejących zagrożeń, kwestie te mają fundamentalne znaczenie dla podmiotów zarówno odbierających te odpady od mieszkańców, ale także dla pracowników zakładów przetwarzających odpady, w tym także wskazanych w noweli instalacji innych niż instalacje komunalne MBP, a także składowisk odpadów, czy spalarni odpadów.

Niezależnie od powyższego należy mieć na uwadze, że umożliwienie przekazywania odpadów komunalnych do unieszkodliwiania poprzez składowanie, spowoduje ogromny wzrost ilości odpadów przetwarzanych w tego rodzaju obiektach, a w konsekwencji drastyczny wzrost opłat za korzystanie ze środowiska. Kwestie te również wymagają uregulowania, a odpady można by kwalifikować powstałe w wyniku wypadków i zdarzeń losowych.

Nowela zakłada, że wydanie przez wojewodę polecenia ma być możliwe, jeżeli podmiot zobowiązany do gospodarowania odpadami posiada stosowne możliwości techniczne i organizacyjne do jego realizacji. Przez możliwości organizacyjne rozumieć należałoby także posiadanie wymaganych zezwoleń (pozwoleń) w zakresie gospodarowania odpadami. Aktualnie, toczy się szereg postepowań zarówno w zakresie dostosowania posiadanych przez zakłady decyzji do nowych wymogów prawnych (wynikających z ostatnich nowelizacji ustawy o odpadach), jak również uzyskania nowych decyzji.

Praktyka pokaże, czy w sytuacji, w której określony podmiot nie uzyska w najbliższym czasie decyzji zmieniającej i poprzednie zezwolenie wygaśnie (np. z powodu upływu terminu jego obowiązywania), bądź nie uzyska nowej decyzji, mimo gotowości obiektu do eksploatacji, wojewoda stosować będzie odpowiednio przepis art. 11a ust. 3 Projektu. Regulacja ta stwarza możliwość wydania polecenia także w odniesieniu do podmiotu, który „nie posiada decyzji z zakresu gospodarowania odpadami.” Możliwość skorzystania przez wojewodę z takiej możliwości nie zwalnia jednak właściwych organów z konieczności jak najszybszego zakończenia trwających postępowań i wydania decyzji umożliwiających eksploatację odpowiedniej infrastruktury, śmiało można powiedzieć „krytycznej”.

Rozprzestrzeniająca się pandemia i związane z tym realne ryzyka ograniczania pracy funkcjonujących instalacji, a w skrajnym przypadku zamykania zakładów gospodarujących odpadami wymaga podjęcia nie tylko szybkich działań legislacyjnych, ale też zintensyfikowania działań po stronie organów wydających poszczególne decyzje. W innym wypadku grozi nam kryzys odpadowy i kolejne zagrożenie epidemiologiczne.

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA