REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudniej będzie zostać egzaminatorem kierowców

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kandydaci na egzaminatorów będą traktowani jak osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Takie rozwiązania przewiduje nowelizacja rozporządzenia, która właśnie weszła w życie.

Podczas egzaminu praktycznego kandydaci na egzaminatorów mogą popełnić tylko dwa błędy. Wchodzące w życie przepisy wprowadzają jednak wyjątki skutkujące natychmiastowym zakończeniem egzaminu z wynikiem negatywnym. Tak będzie w przypadku lekceważenia sygnałów świetlnych, nakazów i zakazów ruchu, wjazdu na powierzchnię wyłączoną z ruchu (tzw. wysepkę), przekroczenie linii podwójnej ciągłej, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, zawracanie w niedozwolonym miejscu czy zbyt szybka jazda.

REKLAMA

REKLAMA

Bez sztucznego podziału

– Egzaminator ma być przygotowany do wykonywania swojej pracy. Dlatego część zasad egzaminowania kierowców i egzaminatorów została ujednolicona. Egzaminator ma nie tylko znać instrukcję, ale ma także w praktyce wykorzystywać nabyte umiejętności i potrafić zademonstrować wykonanie zadania – mówi Eligiusz Woźniakowski z Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów. Dodaje, że zmiana rozporządzenia likwiduje sztuczny i niezrozumiały podział oceniania praktycznych umiejętności kierowców i egzaminatorów. Powodował on, że to, za co kandydat na kierowcę zostałby oblany, mogłoby nie mieć wpływu na wynik praktycznego egzaminu kandydata na egzaminatora.

Sprawdzian nie zostanie zaliczony także wtedy, gdy ich zachowanie za kierownicą będzie świadczyło o możliwości stworzenia zagrożenia na drodze. Do tej pory kandydaci na egzaminatorów byli eliminowani po fakcie, czyli dopiero gdy spowodowali zagrożenie w ruchu drogowym.

Zasady ustalania cen biletów w komunikacji publicznej>>

REKLAMA

Krótszy egzamin

Dodano także zapis mówiący, iż osoba egzaminowana nie zaliczy sprawdzianu, jeżeli zaproponuje członkom komisji łapówkę w zamian za uzyskanie pozytywnego wyniku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmienione zasady egzaminowania kierowców zaczęły obowiązywać 9 czerwca 2009 r. Najważniejszą zmianą jest to, że egzaminator może po 25 minutach bezbłędnej części praktycznej zaliczyć jazdę. Wcześniej egzamin praktyczny nie mógł trwać krócej niż 40 minut. Już są dostrzegane efekty tej zmiany.

– Znacznie skrócił się czas oczekiwania na egzamin na prawo jazdy – zapewnia Jakub Dąbrowski z Ministerstwa Infrastruktury.

Zmiana prawa zlikwidowała także konieczność wskazywania przez przyszłego kierowcę wszystkich elementów stanu technicznego pojazdu, tj. poziomu płynu hamulcowego czy oleju, działania świateł i kierunkowskazów. Teraz trzeba wskazać jedynie dwa losowo wybrane elementy.

Nowe wymagania dotyczące transportu publicznego>>

KANDYDAT NIE ZALICZY SPRAWDZIANU, GDY

 dwukrotnie nieprawidłowo wykona to samo zadanie

 nieprawidłowo wystawi ocenę z egzaminu innemu kandydatowi

 w czasie wykonywania zadań egzaminacyjnych doprowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego

 samo zachowanie egzaminowanego świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia na drodze

 nie zastosuje się do zakazów i nakazów drogowych lub sygnalizacji świetlnej, przekroczy dozwoloną prędkość o 20 km/h, zawróci w niedozwolonym miejscu, nie ustąpi pierwszeństwa przejazdu

 zaproponuje korzyść majątkową za pozytywny wynik egzaminu

PODSTAWA PRAWNA

 Rozporządzenie ministra infrastruktury z 8 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz.U. nr 78, poz. 653).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA