reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka komunalna > Mienie komunalne

Mienie komunalne

Ustalanie dochodów z mienia komunalnego, ich pobieranie i dochodzenie należy do ustawowych obowiązków organów jednostek sektora finansów publicznych, a zaniechanie tych działań nosi znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

5. Sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży wymienionych w projekcie uchwały organu stanowiącego. Wykaz ten podano do publicznej wiadomości przez wywieszenie go na 21 dni w siedzibie urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podano do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej.

Opisane działanie stanowi naruszenie art. 30 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 2 pkt 9a ustawy o samorządzie gminnym, z treści których wynika, że wójt wykonuje uchwały rady gminy, w tym dotyczące spraw majątkowych jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast do właściwości rady gminy należy podjęcie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących m.in. zasad zbywania nieruchomości.

6. Nieudokumentowanie faktu wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w siedzibie urzędu.

Samorządowe jednostki organizacyjne zobowiązane są zapewnić odpowiednią ewidencję, przechowywanie oraz ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą powstającej w nich dokumentacji, w sposób odzwierciedlający przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw. Tak więc fakt wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w siedzibie urzędu powinien zostać udokumentowany np. w formie notatki służbowej, adnotacji bądź innego dowodu.

7. Niepodanie w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w ich nabyciu.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży powinien zawierać wszystkie informacje wskazane w art. 35 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym:

• oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości,

• powierzchnię nieruchomości,

• opis nieruchomości,

• przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania,

• termin zagospodarowania nieruchomości,

• cenę nieruchomości,

• wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego,

• wysokość opłat z tytułu użytkowania, najmu lub dzierżawy,

• terminy wnoszenia opłat,

• zasady aktualizacji opłat,

• informacje o przeznaczeniu do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę,

• termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2.

Tak więc skutkiem zaniechania podania w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, mogło być narażenie jednostki samorządu terytorialnego na odpowiedzialność odszkodowawczą na rzecz osób, którym przysługiwałoby pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości.

8. Niepodanie do publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu na zbycie nieruchomości.

Właściwy organ ma obowiązek podania do publicznej wiadomości, przez wywieszenie w siedzibie właściwego urzędu na okres 7 dni, informacji o wyniku przetargu (§ 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości; dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów). Informacja wywieszona w przypadku niezaskarżenia w wyznaczonym terminie czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu albo w razie uznania skargi za niezasadną powinna zawierać:

• datę i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu,

• oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu według katastru nieruchomości i księgi wieczystej,

• liczbę osób dopuszczonych oraz osób niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu,

• cenę wywoławczą nieruchomości oraz najwyższą cenę osiągniętą w przetargu albo informację o złożonych ofertach lub o niewybraniu żadnej z ofert,

• imię, nazwisko albo nazwę lub firmę osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości.

9. Niezawarcie w ogłoszeniu o przetargu na zbycie nieruchomości informacji o zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość.

W treści ogłoszenia o przetargu na zbycie nieruchomości należy uwzględnić dane wymienione w wykazie nieruchomości oraz informacje o:

• cenie wywoławczej,

• obciążeniach nieruchomości,

• zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość,

• terminie i miejscu przetargu,

• wysokości wadium, formach, terminie i miejscu jego wniesienia,

• sposobie ustalenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego,

• skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej.

10. Niezamieszczenie ogłoszenia w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu, o zbyciu nieruchomości, której cena wywoławcza wynosi 45 000,00 zł.

Właściwy organ podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. Jednocześnie, w przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10 000 euro, ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest zbywana nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama