Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mienie komunalne

Hanna Barańska
Ustalanie dochodów z mienia komunalnego, ich pobieranie i dochodzenie należy do ustawowych obowiązków organów jednostek sektora finansów publicznych, a zaniechanie tych działań nosi znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

W związku z tym zadaniem kierownika jednostki jest podejmowanie działań polegających na sprawdzeniu (kontroli finansowej), czy działania podejmowane w celu uzyskania dochodów z mienia podjęte zostały zgodnie z prawem oraz czy cały majątek komunalny jest użytkowany w sposób umożliwiający uzyskanie tych dochodów. Kontrola finansowa wbudowana w system organizacyjny jednostki powinna zapewnić prawidłowy przebieg procesów finansowych, a także ujęcie każdej operacji gospodarczej w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym na wszystkich etapach jej przebiegu w sposób zgodny ze stanem rzeczywistym, stosownie do przyjętych procedur oraz zgodnie z przepisami prawa.

W dalszej części Poradnika przedstawiamy wybrane nieprawidłowości występujące w jednostkach sektora finansów publicznych w zakresie mienia komunalnego.

1. Nieokreślenie przez radę gminy wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład tego zasobu.

Rada gminy jest zobowiązana do:

• uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy,

• określenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, w tym zasad i kryteriów wynajmowania lokali, których najem jest związany ze stosunkiem pracy, jeżeli w mieszkaniowym zasobie gminy wydzielono lokale przeznaczone na ten cel; w razie gdy rada gminy nie określi w uchwale odmiennych zasad, do lokali podnajmowanych przez gminę stosuje się odpowiednio zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Przygotowanie projektu takiej uchwały oraz przedstawienie tego projektu radzie gminy należy do obowiązków wójta.

2. Niewykazanie w informacji o stanie mienia komunalnego danych w zakresie uzyskanych przez jednostkę sektora finansów publicznych dochodów z tytułu dzierżawy mienia, wynajmu lokali i użytkowania wieczystego.

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek opracowania informacji o stanie mienia komunalnego, zawierającej dane:

1) dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności,

2) dotyczące:

• innych niż własność praw majątkowych, w tym zwłaszcza o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,

• posiadania,

3) o zmianach w stanie mienia komunalnego od dnia złożenia poprzedniej informacji,

4) o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

oraz inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

3. Nieuregulowanie formy prawnej władania nieruchomościami komunalnymi przez samorządowe jednostki organizacyjne.

Formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną jest trwały zarząd (art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego - odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia - na czas nieoznaczony lub czas oznaczony - właściwy organ, w drodze decyzji, która powinna zawierać:

• nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, na rzecz której jest ustanawiany trwały zarząd,

• oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz według katastru nieruchomości,

• powierzchnię oraz opis nieruchomości,

• przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania,

• cel, na jaki nieruchomość została oddana w trwały zarząd,

• termin zagospodarowania nieruchomości,

• cenę nieruchomości i opłatę z tytułu trwałego zarządu,

• możliwość aktualizacji opłaty z tytułu trwałego zarządu,

• czas, na który trwały zarząd został ustanowiony.

Objęcie nieruchomości w trwały zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, a z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna.

4. Niesporządzenie i niepodanie do publicznej wiadomości wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i oddania w dzierżawę na okres powyżej 3 miesięcy.

Właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę. Wykaz ten wywiesza się na 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także na stronach internetowych właściwego urzędu. Taki obowiązek nie dotyczy oddania nieruchomości w najem lub dzierżawę na czas oznaczony do 3 miesięcy.

Wykaz sporządza się i podaje do publicznej wiadomości, jeżeli po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 miesięcy strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

 

5. Sporządzenie wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży wymienionych w projekcie uchwały organu stanowiącego. Wykaz ten podano do publicznej wiadomości przez wywieszenie go na 21 dni w siedzibie urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podano do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej.

Opisane działanie stanowi naruszenie art. 30 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 2 pkt 9a ustawy o samorządzie gminnym, z treści których wynika, że wójt wykonuje uchwały rady gminy, w tym dotyczące spraw majątkowych jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast do właściwości rady gminy należy podjęcie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących m.in. zasad zbywania nieruchomości.

6. Nieudokumentowanie faktu wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w siedzibie urzędu.

Samorządowe jednostki organizacyjne zobowiązane są zapewnić odpowiednią ewidencję, przechowywanie oraz ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą powstającej w nich dokumentacji, w sposób odzwierciedlający przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw. Tak więc fakt wywieszenia wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w siedzibie urzędu powinien zostać udokumentowany np. w formie notatki służbowej, adnotacji bądź innego dowodu.

7. Niepodanie w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w ich nabyciu.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży powinien zawierać wszystkie informacje wskazane w art. 35 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym:

• oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej oraz katastru nieruchomości,

• powierzchnię nieruchomości,

• opis nieruchomości,

• przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania,

• termin zagospodarowania nieruchomości,

• cenę nieruchomości,

• wysokość stawek procentowych opłat z tytułu użytkowania wieczystego,

• wysokość opłat z tytułu użytkowania, najmu lub dzierżawy,

• terminy wnoszenia opłat,

• zasady aktualizacji opłat,

• informacje o przeznaczeniu do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę,

• termin do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2.

Tak więc skutkiem zaniechania podania w wykazach nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości, mogło być narażenie jednostki samorządu terytorialnego na odpowiedzialność odszkodowawczą na rzecz osób, którym przysługiwałoby pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości.

8. Niepodanie do publicznej wiadomości informacji o wyniku przetargu na zbycie nieruchomości.

Właściwy organ ma obowiązek podania do publicznej wiadomości, przez wywieszenie w siedzibie właściwego urzędu na okres 7 dni, informacji o wyniku przetargu (§ 12 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości; dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów). Informacja wywieszona w przypadku niezaskarżenia w wyznaczonym terminie czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu albo w razie uznania skargi za niezasadną powinna zawierać:

• datę i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu,

• oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu według katastru nieruchomości i księgi wieczystej,

• liczbę osób dopuszczonych oraz osób niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu,

• cenę wywoławczą nieruchomości oraz najwyższą cenę osiągniętą w przetargu albo informację o złożonych ofertach lub o niewybraniu żadnej z ofert,

• imię, nazwisko albo nazwę lub firmę osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości.

9. Niezawarcie w ogłoszeniu o przetargu na zbycie nieruchomości informacji o zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość.

W treści ogłoszenia o przetargu na zbycie nieruchomości należy uwzględnić dane wymienione w wykazie nieruchomości oraz informacje o:

• cenie wywoławczej,

• obciążeniach nieruchomości,

• zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość,

• terminie i miejscu przetargu,

• wysokości wadium, formach, terminie i miejscu jego wniesienia,

• sposobie ustalenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego,

• skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej.

10. Niezamieszczenie ogłoszenia w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu, o zbyciu nieruchomości, której cena wywoławcza wynosi 45 000,00 zł.

Właściwy organ podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. Jednocześnie, w przypadku przetargu na zbycie nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10 000 euro, ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest zbywana nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu.

 

11. Zawarcie umowy najmu lokalu na czas nieokreślony bez uprzedniego przeprowadzenia przetargu na oddanie w najem nieruchomości komunalnej.

Zasadą jest, że nieruchomości komunalne są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu. Zasadę tę stosuje się również przy zawieraniu umów użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony.

Wojewoda - w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, a odpowiednia rada lub sejmik - w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego, odpowiednio w drodze zarządzenia lub uchwały, mogą zwolnić z obowiązku zbycia w drodze przetargu określone nieruchomości.

12. Powołanie w skład komisji przetargowych, mających na celu zbycie lub oddanie w dzierżawę nieruchomości gminnych, radnych gminy. Za udział w pracach komisji radni - skierowani do tych prac przez przewodniczącego rady gminy - otrzymali diety.

Czynności związane z przeprowadzeniem przetargu wykonuje komisja przetargowa. Przewodniczącego oraz członków tej komisji, w składzie od 3 do 7 osób, powinien wyznaczyć właściwy organ spośród osób dających rękojmię rzetelnego przeprowadzenia i rozstrzygnięcia przetargu.

Przeprowadzanie przetargów należy do kompetencji organu wykonawczego. Do rady gminy należy natomiast kontrola m.in. działalności wójta (art. 18a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W tym celu organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego powołuje komisję rewizyjną. W związku z tym radny, jako członek organu stanowiącego oraz kontrolnego, nie powinien być powołany na członka komisji przetargowej, która wykonuje czynności należące do zadań wójta gminy.

13. Niezawarcie w protokole z przetargu przeprowadzonego na zbycie nieruchomości informacji o osobach, które nie zostały dopuszczone do uczestnictwa w nim.

Przewodniczący komisji przetargowej sporządza protokół z przeprowadzonego przetargu (§ 10 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów). Protokół ten powinien zawierać m.in. informacje o osobach zarówno dopuszczonych, jak i niedopuszczonych do uczestnictwa w przetargu, wraz z uzasadnieniem.

14. Ograniczenie w ogłoszeniach o przetargach na zbycie nieruchomości form wnoszenia wadium wyłącznie do formy pieniężnej.

Działanie takie narusza postanowienia § 4 ust. 4 w związku z § 4 ust. 3 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów, ponieważ wadium może być wnoszone w:

• pieniądzu,

• obligacjach Skarbu Państwa,

• papierach wartościowych dopuszczonych do obrotu publicznego.

Właściwy organ powinien wskazać w ogłoszeniu o przetargu formy wnoszenia wadium.

15. Wyznaczenie na dzień otwarcia przetargów na sprzedaż nieruchomości komunalnych terminu wpłaty wadium.

W przetargu mogą brać udział osoby, które wniosą wadium w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu. Dowód wniesienia wadium przez uczestnika przetargu podlega przedłożeniu komisji przetargowej przed otwarciem przetargu, a wyznaczony termin wniesienia wadium powinien być ustalony w taki sposób, aby umożliwiał komisji przetargowej stwierdzenie, nie później niż 3 dni przed przetargiem, że dokonano wpłaty.

16. Dopuszczenie do przetargu uczestnika, który wniósł wadium po upływie terminu wyznaczonego w ogłoszeniu o przetargu na zbycie nieruchomości.

Opisane działanie narusza § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów, ponieważ w przetargu mogą brać udział osoby, które wniosą wadium w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu.

17. Dokonanie zwrotu uczestnikom przetargu wadium wniesionego w pieniądzu po upływie 15 dni od zamknięcia przetargu zakończonego wynikiem negatywnym.

Wadium wniesione przez uczestnika przetargu na zbycie nieruchomości zwraca się niezwłocznie po odwołaniu albo zamknięciu przetargu, jednak nie później niż przed upływem 3 dni od dnia, odpowiednio:

• odwołania przetargu,

• zamknięcia przetargu,

• unieważnienia przetargu,

• zakończenia przetargu wynikiem negatywnym.

18. Organizator przetargu nie zawiadomił pisemnie osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości.

Organizator przetargu jest obowiązany zawiadomić osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości. Ponadto sprawy te należy załatwiać w formie pisemnej.

Sprawy mogą być załatwiane ustnie, wyłącznie gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji. Jednocześnie należy wskazać, że dowód zawiadomienia zwycięzcy przetargu o miejscu i terminie zawarcia aktu notarialnego stanowi m.in. dokument uzasadniający prawo zbywcy do podjęcia działań wobec uchylającego się od zawarcia umowy, polegających na odstąpieniu od zawarcia umowy i zatrzymaniu wpłaconego wadium.

19. Oddanie nieruchomości komunalnej w dzierżawę na 20 lat bez upoważnienia organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

O ile nie ma odrębnych uregulowań ustawowych, organem reprezentującym jednostki samorządu terytorialnego w sprawach gospodarowania nieruchomościami są ich organy wykonawcze. Do właściwości odpowiednio - rady i sejmiku województwa należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy lub powiatu (art. 18 ust. 2 pkt 9a ustawy o samorządzie gminnym, art. 12 pkt 8a ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 18 pkt 1b ustawy o samorządzie województwa). Do takich spraw należy niewątpliwie podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej.

Uchwała rady jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość.

Do czasu określenia zasad wójt (zarząd powiatu, województwa) może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą odpowiednio - rady i sejmiku województwa.

20. Zawarcie umów w formie aktów notarialnych przenoszących własność nieruchomości komunalnych (lokali mieszkalnych) sprzedanych w drodze przetargów, pomimo niedokonania przez kupujących - do dnia zawarcia umowy - zapłaty ceny tych nieruchomości lub dokonania części zapłaty ich ceny.

Działanie takie stanowi naruszenie art. 70 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, ponieważ cena nieruchomości sprzedanej w drodze przetargu podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność.

21. Rozłożenie na raty należności z tytułu zakupu nieruchomości komunalnych sprzedanych w trybie przetargu.

Cena nieruchomości sprzedanej w drodze przetargu podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność, a zatem nie ma możliwości rozłożenia na raty należności gminy (powiatu, województwa) uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości w trybie przetargu na jej zbycie.

22. Przeprowadzenie zamiany nieruchomości komunalnej na działkę gruntu, stanowiącą własność osób fizycznych, bez przeprowadzenia postępowania, mającego na celu dokonanie wycen tych nieruchomości.

Opisane działanie narusza treść art. 67 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którymi cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości.

23. Niepodejmowanie działań w celu zaktualizowania rocznych opłat za użytkowanie wieczyste.

Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej może być aktualizowana nie częściej niż raz w roku, jeżeli wartość tej nieruchomości ulegnie zmianie. Zaktualizowaną opłatę roczną należy ustalić przy zastosowaniu dotychczasowej stawki procentowej, od wartości nieruchomości określonej na dzień aktualizacji opłaty. Jednocześnie organy działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.

24. Zawarcie umowy najmu komunalnego lokalu mieszkalnego na czas określony.

Lokale stanowiące mieszkaniowy zasób gminy, z wyjątkiem lokali socjalnych, lokali związanych ze stosunkiem pracy lub jeśli zawarcia umowy na czas oznaczony żąda lokator, mogą być wynajmowane tylko na czas nieoznaczony.

25. Dopuszczenie do bezumownego, nieodpłatnego, pozostawienia do dyspozycji .............. nieruchomości zabudowanej położonej w ...........................

Opisane działanie narusza postanowienia art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o dochodach jst oraz art. 138 ust. 1 w zw. z art. 189 uofp, ponieważ jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do ustalania i pobierania dochodów z własnego majątku na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów. Ponadto obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochroną.

26. Złożenie przez skarbnika gminy oświadczenia woli w umowie dotyczącej najmu pomieszczenia komunalnego jako strony.

Oświadczenie woli w imieniu gminy (powiatu) w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt (w imieniu powiatu: dwaj członkowie zarządu) albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą (jeden członek zarządu powiatu i osoba upoważniona przez zarząd).

Hanna Barańska 

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Lista przedmiotów w klasie IV szkoły podstawowej w 2022/2023 r.
    Jakich przedmiotów uczą się uczniowie klas IV w roku szkolnym 2022/2023 r.?
    DGP: W 2021 r. NFZ nie wykorzystał 10 mld zł na leczenie Polaków
    Ponad 10 mld zł zostało w budżecie NFZ – tak wynika ze sprawozdania funduszu za 2021 r., do którego dotarł "Dziennik Gazeta Prawna". Płatnik zeszły rok zakończył z rekordowo wysoką kwotą na plusie. Głównym powodem jest nie wykorzystanie dostępnych w budżecie NFZ pieniędzy na leczenie.
    Nowy Program Czyste Powietrze Plus [wnioski od 15 lipca 2022 r.]
    Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa ogłosiła uruchomienie programu Czyste Powietrze Plus. Wskazała na istotną rolę samorządów w programie. Budżet programu "Czyste Powietrze +", to 1,8 mld zł z możliwością zwiększenia tej kwoty przez rząd.
    Wniosek o świadczenie 40 zł za zakwaterowanie bez PESELa uchodźcy [tylko do 15 lipca 2022 r.]
    Tylko do 15 lipca 2022 r. we wnioskach o świadczenie 40 zł za dzień zakwaterowania niepotrzebny jest PESEL uchodźcy. Dotyczy to pomocy udzielanej przed 30 kwietnia 2022 r. Za okres późniejszy PESEL uchodźcy jest niezbędny do prawidłowego rozpoznania wniosku.
    CKE: Maturę zdało 78,2% tegorocznych absolwentów
    Maturę zdało 78,2 proc. tegorocznych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. 15,5 proc. abiturientów, którzy nie zdali jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki w sierpniu – podała Centralna Komisja Egzaminacyjna.
    Od 2024 r. samorządy otrzymają 3 mld zł wpływów budżetu państwa z ryczałtu?
    W 2024 r. jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać wpływy z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
    Podręcznik do historii i teraźniejszości dopuszczony do użytku szkolnego [licea i technika, klasy I]
    W wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego resortu edukacji i nauki opublikowano w piątek podręcznik do przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT).
    Nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2022 r. [rozporządzenie]
    Od 1 września zaczną obowiązywać nowe minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Zgodnie z projektowanym przez MEiN rozporządzeniem wyniosą one od 3329 zł do 4224 zł.
    MKiDN: do 1 sierpnia wnioski o stypendium do 4000 zł brutto miesięcznie
    Do 1 sierpnia do godz. 16 można składać wnioski w Konkursie o przyznanie stypendiów twórczych oraz stypendiów z zakresu upowszechniania kultury na 2023 r. - poinformowało w poniedziałek MKiDN.
    CKE: Jakie były wyniki na egzaminie ósmoklasisty w 2022 r.?
    Uczniowie VIII klas szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 60 % punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 57 %.
    Czy można przesunąć pracownika z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej
    Burmistrz postanowił, że miejski ośrodek pomocy społecznej będzie zajmował się przyznawaniem świadczenia pieniężnego z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. Jakie są sposoby przesunięcia pracowników z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej?
    1 lipca 2022 r. Nowa lista leków refundowanych
    Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje nowy wykaz leków refundowanych, do którego dodano 54 produkty bądź nowe wskazania.
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.