Prawo jazdy na autobusy od 24 roku życia
REKLAMA
O szczegóły zmian zapytaliśmy Pawła Usidusa - głównego inspektora transportu drogowego
REKLAMA
l Jakie zmiany w przepisach związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym przygotowuje rząd?
- Pierwszym elementem zmian obecnego systemu była modyfikacja szkolenia przyszłych kierowców łącznie z poświęceniem większego czasu na zajęcia praktyczne oraz na monitorowanie czasu szkolenia przyszłych kierowców. Jest już także gotowy projekt ustawy o kierujących pojazdami zaostrzający przepisy dotyczące szkolenia kierowców samochodów osobowych i kierowców zawodowych. W sposób zdecydowany poprawiony zostanie system szkolenia kierowców. W projekcie został podwyższony wiek dla uzyskania prawa jazdy do 21 lat. W przypadku autobusów wiek ten będzie podniesiony do lat 24. W tym przypadku prawo jazdy będzie wydawane maksymalnie na pięć.
l Czy to wystarczy do poprawy bezpieczeństwa?
- Obowiązują już także znowelizowane przepisy o czasie pracy kierowców dotyczące norm czasu pracy kierowców. W ciągu ostatnich miesięcy weszły w życie również przepisy związane z wprowadzeniem na polski rynek tachografów cyfrowych, które w sposób bardziej precyzyjny zabezpieczają instytucjom kontrolnym weryfikację czasu pracy kierowców. W planie Ministerstwa Transportu jest także realizacja nowej ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. Projekt ten przede wszystkim tworzy polskie centrum homologacji pojazdów w ramach struktury transportowego dozoru technicznego. Centrum będzie właściwe w sprawach homologacji pojazdów, odstępstw technicznych oraz rzeczoznawców samochodowych. Projekt zwiększa również kontrolę nad stacjami kontroli pojazdów. Minister transportu złoży także rekomendację do prac nad nowym budżetem, aby od 2008 roku podwoić liczbę funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Służba ta liczy dzisiaj 320 osób w skali kraju.
l Polskie pojazdy są w fatalnym stanie technicznym. Czy nie należy wprowadzić ich częstszych kontroli oraz większych kar za łamanie przepisów?
REKLAMA
- Ujawnione w trakcie kontroli fakty upoważniają nas do prowadzenie działań legislacyjnych, takich jak homologacja pojazdów, wzmożony nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz nad całym procesem szkolenia kierowców, w tym również pracy szkoleniowców, egzaminatorów oraz wyposażeniu technicznym ośrodków nauki jazdy.
Z kontroli autokarów prowadzonych przez Inspekcję wynika, że stan techniczny autokarów poprawia się. Tylko 5-10 proc. w zależności od województwa, autokarów ma usterki techniczne, których stwierdzenie skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Większość naruszeń, za które karzemy dotyczy nieprzestrzegania czasu pracy kierowców, nadmiernej szybkości, a także złego oznakowania samych pojazdów. Najgorszą rzeczą jest przekraczanie prędkości. Nie dotyczy to tylko autokarów, ale przede wszystkim busów przewożących pasażerów. Rekordzista na trasie Warszawa - Lublin jechał z prędkością 170 km/h.
l Czy kierowcy wyjeżdżający za granicę na trudne trasy potrzebują jakichś szczególnych pozwoleń i uprawnień? Czy muszą znać języki obce?
- Aż takich wymagań nie ma. Zostaną one zwiększone. Od 10 września 2008 r. osoby, które uzyskują uprawnienia do prowadzenia autobusów, będą musiały przejść dodatkowe szkolenie w zakresie wykonywania transportu drogowego oraz w zakresie przewozu osób w wymiarze 280 godzin. Będzie to szkolenie specjalistyczne, realizowane w ośrodku doskonalenia techniki jazdy w warunkach ekstremalnych.
Paweł Usidus,
główny inspektor transportu drogowego
Rozmawiał Łukasz Sobiech
REKLAMA
REKLAMA