REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na autobusy od 24 roku życia

REKLAMA

Od 10 września 2008 r. osoby, które chcą kierować autobusami, będą musiały zaliczać 280-godzinne szkolenie w zakresie wykonywania transportu drogowego oraz przewozu osób.


O szczegóły zmian zapytaliśmy Pawła Usidusa - głównego inspektora transportu drogowego

REKLAMA

REKLAMA

l Jakie zmiany w przepisach związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym przygotowuje rząd?

- Pierwszym elementem zmian obecnego systemu była modyfikacja szkolenia przyszłych kierowców łącznie z poświęceniem większego czasu na zajęcia praktyczne oraz na monitorowanie czasu szkolenia przyszłych kierowców. Jest już także gotowy projekt ustawy o kierujących pojazdami zaostrzający przepisy dotyczące szkolenia kierowców samochodów osobowych i kierowców zawodowych. W sposób zdecydowany poprawiony zostanie system szkolenia kierowców. W projekcie został podwyższony wiek dla uzyskania prawa jazdy do 21 lat. W przypadku autobusów wiek ten będzie podniesiony do lat 24. W tym przypadku prawo jazdy będzie wydawane maksymalnie na pięć.

l Czy to wystarczy do poprawy bezpieczeństwa?

REKLAMA

- Obowiązują już także znowelizowane przepisy o czasie pracy kierowców dotyczące norm czasu pracy kierowców. W ciągu ostatnich miesięcy weszły w życie również przepisy związane z wprowadzeniem na polski rynek tachografów cyfrowych, które w sposób bardziej precyzyjny zabezpieczają instytucjom kontrolnym weryfikację czasu pracy kierowców. W planie Ministerstwa Transportu jest także realizacja nowej ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. Projekt ten przede wszystkim tworzy polskie centrum homologacji pojazdów w ramach struktury transportowego dozoru technicznego. Centrum będzie właściwe w sprawach homologacji pojazdów, odstępstw technicznych oraz rzeczoznawców samochodowych. Projekt zwiększa również kontrolę nad stacjami kontroli pojazdów. Minister transportu złoży także rekomendację do prac nad nowym budżetem, aby od 2008 roku podwoić liczbę funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Służba ta liczy dzisiaj 320 osób w skali kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l Polskie pojazdy są w fatalnym stanie technicznym. Czy nie należy wprowadzić ich częstszych kontroli oraz większych kar za łamanie przepisów?

- Ujawnione w trakcie kontroli fakty upoważniają nas do prowadzenie działań legislacyjnych, takich jak homologacja pojazdów, wzmożony nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz nad całym procesem szkolenia kierowców, w tym również pracy szkoleniowców, egzaminatorów oraz wyposażeniu technicznym ośrodków nauki jazdy.

Z kontroli autokarów prowadzonych przez Inspekcję wynika, że stan techniczny autokarów poprawia się. Tylko 5-10 proc. w zależności od województwa, autokarów ma usterki techniczne, których stwierdzenie skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Większość naruszeń, za które karzemy dotyczy nieprzestrzegania czasu pracy kierowców, nadmiernej szybkości, a także złego oznakowania samych pojazdów. Najgorszą rzeczą jest przekraczanie prędkości. Nie dotyczy to tylko autokarów, ale przede wszystkim busów przewożących pasażerów. Rekordzista na trasie Warszawa - Lublin jechał z prędkością 170 km/h.

l Czy kierowcy wyjeżdżający za granicę na trudne trasy potrzebują jakichś szczególnych pozwoleń i uprawnień? Czy muszą znać języki obce?

- Aż takich wymagań nie ma. Zostaną one zwiększone. Od 10 września 2008 r. osoby, które uzyskują uprawnienia do prowadzenia autobusów, będą musiały przejść dodatkowe szkolenie w zakresie wykonywania transportu drogowego oraz w zakresie przewozu osób w wymiarze 280 godzin. Będzie to szkolenie specjalistyczne, realizowane w ośrodku doskonalenia techniki jazdy w warunkach ekstremalnych.

 


Paweł Usidus,
główny inspektor transportu drogowego

Rozmawiał Łukasz Sobiech

 

 

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA