REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy na autobusy od 24 roku życia

REKLAMA

Od 10 września 2008 r. osoby, które chcą kierować autobusami, będą musiały zaliczać 280-godzinne szkolenie w zakresie wykonywania transportu drogowego oraz przewozu osób.


O szczegóły zmian zapytaliśmy Pawła Usidusa - głównego inspektora transportu drogowego

REKLAMA

REKLAMA

l Jakie zmiany w przepisach związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym przygotowuje rząd?

- Pierwszym elementem zmian obecnego systemu była modyfikacja szkolenia przyszłych kierowców łącznie z poświęceniem większego czasu na zajęcia praktyczne oraz na monitorowanie czasu szkolenia przyszłych kierowców. Jest już także gotowy projekt ustawy o kierujących pojazdami zaostrzający przepisy dotyczące szkolenia kierowców samochodów osobowych i kierowców zawodowych. W sposób zdecydowany poprawiony zostanie system szkolenia kierowców. W projekcie został podwyższony wiek dla uzyskania prawa jazdy do 21 lat. W przypadku autobusów wiek ten będzie podniesiony do lat 24. W tym przypadku prawo jazdy będzie wydawane maksymalnie na pięć.

l Czy to wystarczy do poprawy bezpieczeństwa?

REKLAMA

- Obowiązują już także znowelizowane przepisy o czasie pracy kierowców dotyczące norm czasu pracy kierowców. W ciągu ostatnich miesięcy weszły w życie również przepisy związane z wprowadzeniem na polski rynek tachografów cyfrowych, które w sposób bardziej precyzyjny zabezpieczają instytucjom kontrolnym weryfikację czasu pracy kierowców. W planie Ministerstwa Transportu jest także realizacja nowej ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu. Projekt ten przede wszystkim tworzy polskie centrum homologacji pojazdów w ramach struktury transportowego dozoru technicznego. Centrum będzie właściwe w sprawach homologacji pojazdów, odstępstw technicznych oraz rzeczoznawców samochodowych. Projekt zwiększa również kontrolę nad stacjami kontroli pojazdów. Minister transportu złoży także rekomendację do prac nad nowym budżetem, aby od 2008 roku podwoić liczbę funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Służba ta liczy dzisiaj 320 osób w skali kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l Polskie pojazdy są w fatalnym stanie technicznym. Czy nie należy wprowadzić ich częstszych kontroli oraz większych kar za łamanie przepisów?

- Ujawnione w trakcie kontroli fakty upoważniają nas do prowadzenie działań legislacyjnych, takich jak homologacja pojazdów, wzmożony nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz nad całym procesem szkolenia kierowców, w tym również pracy szkoleniowców, egzaminatorów oraz wyposażeniu technicznym ośrodków nauki jazdy.

Z kontroli autokarów prowadzonych przez Inspekcję wynika, że stan techniczny autokarów poprawia się. Tylko 5-10 proc. w zależności od województwa, autokarów ma usterki techniczne, których stwierdzenie skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Większość naruszeń, za które karzemy dotyczy nieprzestrzegania czasu pracy kierowców, nadmiernej szybkości, a także złego oznakowania samych pojazdów. Najgorszą rzeczą jest przekraczanie prędkości. Nie dotyczy to tylko autokarów, ale przede wszystkim busów przewożących pasażerów. Rekordzista na trasie Warszawa - Lublin jechał z prędkością 170 km/h.

l Czy kierowcy wyjeżdżający za granicę na trudne trasy potrzebują jakichś szczególnych pozwoleń i uprawnień? Czy muszą znać języki obce?

- Aż takich wymagań nie ma. Zostaną one zwiększone. Od 10 września 2008 r. osoby, które uzyskują uprawnienia do prowadzenia autobusów, będą musiały przejść dodatkowe szkolenie w zakresie wykonywania transportu drogowego oraz w zakresie przewozu osób w wymiarze 280 godzin. Będzie to szkolenie specjalistyczne, realizowane w ośrodku doskonalenia techniki jazdy w warunkach ekstremalnych.

 


Paweł Usidus,
główny inspektor transportu drogowego

Rozmawiał Łukasz Sobiech

 

 

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA