REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja ze sprzedaży nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Polit
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przetarg organizowany na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem o przeznaczeniu komercyjnym zakończył się wynikiem negatywnym - nie złożono żadnej oferty. W związku ze zmniejszeniem się popytu na rynku nieruchomości nasza gmina chciałaby zrezygnować ze sprzedaży tej nieruchomości i ewentualnie zbyć ją w późniejszym terminie.

1. Czy jest to możliwe bez wyczerpania do końca całej procedury, czyli przeprowadzenia drugiego przetargu, a potem rokowań?

REKLAMA

2. Jeśli odstąpienie od sprzedaży byłoby możliwe, to czy za drugim razem będzie to pierwszy, czy już drugi przetarg?

3. Czy w przypadku przeprowadzenia ponownego przetargu konieczny będzie nowy wykaz nieruchomości publikowany na podstawie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami?

 

Odpowiedź:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ad 1. Nie ma obowiązku przeprowadzenia drugiego przetargu na zbycie nieruchomości, jeżeli pierwszy zakończył się wynikiem negatywnym.

REKLAMA

Ad 2. Jeżeli właściwy organ odstąpi od zamiaru zbycia nieruchomości, a następnie po upływie 6 miesięcy rozpocznie na nowo procedurę przetargową, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem, mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości.

Ad 3. W przypadku rezygnacji ze sprzedaży nieruchomości, po negatywnym wyniku pierwszego przetargu, postępowanie na zbycie nieruchomości rozpoczyna się od początku, zatem ogłoszenie o przetargu musi być poprzedzone opublikowaniem wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w trybie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Uzasadnienie: Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadza się drugi przetarg, w którym właściwy organ może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu (art. 39 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.o.g.n.).

W przypadku zachowania terminu, czyli minimum 30 dni i maksimum 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Nie ma obowiązku organizacji drugiego przetargu

REKLAMA

Mimo że przepis dotyczący drugiego przetargu - „przeprowadza się drugi przetarg” - brzmi jak nakaz, to nie jest obligatoryjny. Jednostka samorządu terytorialnego, gospodarująca zasobem nieruchomości (organizator przetargu), nie może być ograniczona w decyzjach dotyczących zamiaru i zasad zbywania nieruchomości. Nie znajduje żadnej podstawy normatywnej nakaz prowadzenia drugiego postępowania przetargowego, jeżeli np. gmina zmieniła swoją decyzję w przedmiocie zbycia danej nieruchomości z powodu zakwalifikowania jej jako niezbędnej dla celów inwestycyjnych.

Ogłoszeniem i warunkami przetargu właściciel związany jest wyłącznie od momentu opublikowania ogłoszenia do dnia zakończenia przetargu, wynikiem pozytywnym (tj. wyłonieniem nabywcy nieruchomości) albo wynikiem negatywnym.

Drugi czy pierwszy przetarg

Jeżeli po upływie 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu gmina na nowo przeznaczy nieruchomość do zbycia i ogłosi przetarg, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem (art. 39 ust. 1 u.o.g.n.), mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości. Oznacza to, że gdyby i ten przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, będzie możliwe przeprowadzenie drugiego przetargu w terminie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia

Należy pamiętać, że decyzja o nieprowadzeniu drugiego postępowania przetargowego w istocie oznacza cofnięcie oświadczenia o zamiarze zbycia nieruchomości, jakie zawiera wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Jeśli gmina po pierwszym przetargu zdecydowała się nie zbywać nieruchomości i w tym celu zaniechała prowadzenia dalszych przetargów i rokowań, to tym samym najpóźniej na dzień upływu terminu do zorganizowania drugiego przetargu stracił aktualność wykaz obejmujący tę nieruchomość jako przeznaczoną do zbycia.

Konsekwencją tego jest obowiązek ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, który poprzedza przystąpienie do prowadzonej od początku procedury zbycia nieruchomości. Wówczas gmina nie pozostawia żadnych wątpliwości co do swojego zamiaru dotyczącego rozporządzenia nieruchomością oraz pośrednio uchyla warunki zbycia określone w poprzednim wykazie.

ZAPAMIĘTAJ!

Tylko właściciel nieruchomości decydować może o przeznaczeniu jej do sprzedaży. Dlatego nie można nakazać mu przeprowadzenia drugiego przetargu, gdy pierwszy zakończył się negatywnie.

Marcin Polit

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 220, poz. 1412)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

REKLAMA

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

REKLAMA