| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka przestrzenna > Rezygnacja ze sprzedaży nieruchomości

Rezygnacja ze sprzedaży nieruchomości

Przetarg organizowany na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem o przeznaczeniu komercyjnym zakończył się wynikiem negatywnym - nie złożono żadnej oferty. W związku ze zmniejszeniem się popytu na rynku nieruchomości nasza gmina chciałaby zrezygnować ze sprzedaży tej nieruchomości i ewentualnie zbyć ją w późniejszym terminie.


1. Czy jest to możliwe bez wyczerpania do końca całej procedury, czyli przeprowadzenia drugiego przetargu, a potem rokowań?

2. Jeśli odstąpienie od sprzedaży byłoby możliwe, to czy za drugim razem będzie to pierwszy, czy już drugi przetarg?

3. Czy w przypadku przeprowadzenia ponownego przetargu konieczny będzie nowy wykaz nieruchomości publikowany na podstawie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami?

 

Odpowiedź:

 

Ad 1. Nie ma obowiązku przeprowadzenia drugiego przetargu na zbycie nieruchomości, jeżeli pierwszy zakończył się wynikiem negatywnym.

Ad 2. Jeżeli właściwy organ odstąpi od zamiaru zbycia nieruchomości, a następnie po upływie 6 miesięcy rozpocznie na nowo procedurę przetargową, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem, mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości.

Ad 3. W przypadku rezygnacji ze sprzedaży nieruchomości, po negatywnym wyniku pierwszego przetargu, postępowanie na zbycie nieruchomości rozpoczyna się od początku, zatem ogłoszenie o przetargu musi być poprzedzone opublikowaniem wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w trybie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Uzasadnienie: Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadza się drugi przetarg, w którym właściwy organ może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu (art. 39 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.o.g.n.).

W przypadku zachowania terminu, czyli minimum 30 dni i maksimum 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Nie ma obowiązku organizacji drugiego przetargu

Mimo że przepis dotyczący drugiego przetargu - „przeprowadza się drugi przetarg” - brzmi jak nakaz, to nie jest obligatoryjny. Jednostka samorządu terytorialnego, gospodarująca zasobem nieruchomości (organizator przetargu), nie może być ograniczona w decyzjach dotyczących zamiaru i zasad zbywania nieruchomości. Nie znajduje żadnej podstawy normatywnej nakaz prowadzenia drugiego postępowania przetargowego, jeżeli np. gmina zmieniła swoją decyzję w przedmiocie zbycia danej nieruchomości z powodu zakwalifikowania jej jako niezbędnej dla celów inwestycyjnych.

Ogłoszeniem i warunkami przetargu właściciel związany jest wyłącznie od momentu opublikowania ogłoszenia do dnia zakończenia przetargu, wynikiem pozytywnym (tj. wyłonieniem nabywcy nieruchomości) albo wynikiem negatywnym.

Drugi czy pierwszy przetarg

Jeżeli po upływie 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu gmina na nowo przeznaczy nieruchomość do zbycia i ogłosi przetarg, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem (art. 39 ust. 1 u.o.g.n.), mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości. Oznacza to, że gdyby i ten przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, będzie możliwe przeprowadzenie drugiego przetargu w terminie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia

Należy pamiętać, że decyzja o nieprowadzeniu drugiego postępowania przetargowego w istocie oznacza cofnięcie oświadczenia o zamiarze zbycia nieruchomości, jakie zawiera wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Jeśli gmina po pierwszym przetargu zdecydowała się nie zbywać nieruchomości i w tym celu zaniechała prowadzenia dalszych przetargów i rokowań, to tym samym najpóźniej na dzień upływu terminu do zorganizowania drugiego przetargu stracił aktualność wykaz obejmujący tę nieruchomość jako przeznaczoną do zbycia.

Konsekwencją tego jest obowiązek ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, który poprzedza przystąpienie do prowadzonej od początku procedury zbycia nieruchomości. Wówczas gmina nie pozostawia żadnych wątpliwości co do swojego zamiaru dotyczącego rozporządzenia nieruchomością oraz pośrednio uchyla warunki zbycia określone w poprzednim wykazie.

ZAPAMIĘTAJ!

Tylko właściciel nieruchomości decydować może o przeznaczeniu jej do sprzedaży. Dlatego nie można nakazać mu przeprowadzenia drugiego przetargu, gdy pierwszy zakończył się negatywnie.

Marcin Polit

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 220, poz. 1412)

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl

Zdjęcia


Alimenty. Jak szybko dostać pieniądze na dziecko14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Anna Książek

Ekonomistka, posiada wieloletnie doświadczenie w działach personalnych, obecnie samodzielny specjalista ds. kadr i płac.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »