REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja ze sprzedaży nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Polit
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przetarg organizowany na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem o przeznaczeniu komercyjnym zakończył się wynikiem negatywnym - nie złożono żadnej oferty. W związku ze zmniejszeniem się popytu na rynku nieruchomości nasza gmina chciałaby zrezygnować ze sprzedaży tej nieruchomości i ewentualnie zbyć ją w późniejszym terminie.

1. Czy jest to możliwe bez wyczerpania do końca całej procedury, czyli przeprowadzenia drugiego przetargu, a potem rokowań?

REKLAMA

REKLAMA

2. Jeśli odstąpienie od sprzedaży byłoby możliwe, to czy za drugim razem będzie to pierwszy, czy już drugi przetarg?

3. Czy w przypadku przeprowadzenia ponownego przetargu konieczny będzie nowy wykaz nieruchomości publikowany na podstawie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami?

 

REKLAMA

Odpowiedź:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ad 1. Nie ma obowiązku przeprowadzenia drugiego przetargu na zbycie nieruchomości, jeżeli pierwszy zakończył się wynikiem negatywnym.

Ad 2. Jeżeli właściwy organ odstąpi od zamiaru zbycia nieruchomości, a następnie po upływie 6 miesięcy rozpocznie na nowo procedurę przetargową, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem, mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości.

Ad 3. W przypadku rezygnacji ze sprzedaży nieruchomości, po negatywnym wyniku pierwszego przetargu, postępowanie na zbycie nieruchomości rozpoczyna się od początku, zatem ogłoszenie o przetargu musi być poprzedzone opublikowaniem wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w trybie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Uzasadnienie: Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadza się drugi przetarg, w którym właściwy organ może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu (art. 39 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.o.g.n.).

W przypadku zachowania terminu, czyli minimum 30 dni i maksimum 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Nie ma obowiązku organizacji drugiego przetargu

Mimo że przepis dotyczący drugiego przetargu - „przeprowadza się drugi przetarg” - brzmi jak nakaz, to nie jest obligatoryjny. Jednostka samorządu terytorialnego, gospodarująca zasobem nieruchomości (organizator przetargu), nie może być ograniczona w decyzjach dotyczących zamiaru i zasad zbywania nieruchomości. Nie znajduje żadnej podstawy normatywnej nakaz prowadzenia drugiego postępowania przetargowego, jeżeli np. gmina zmieniła swoją decyzję w przedmiocie zbycia danej nieruchomości z powodu zakwalifikowania jej jako niezbędnej dla celów inwestycyjnych.

Ogłoszeniem i warunkami przetargu właściciel związany jest wyłącznie od momentu opublikowania ogłoszenia do dnia zakończenia przetargu, wynikiem pozytywnym (tj. wyłonieniem nabywcy nieruchomości) albo wynikiem negatywnym.

Drugi czy pierwszy przetarg

Jeżeli po upływie 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu gmina na nowo przeznaczy nieruchomość do zbycia i ogłosi przetarg, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem (art. 39 ust. 1 u.o.g.n.), mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości. Oznacza to, że gdyby i ten przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, będzie możliwe przeprowadzenie drugiego przetargu w terminie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia

Należy pamiętać, że decyzja o nieprowadzeniu drugiego postępowania przetargowego w istocie oznacza cofnięcie oświadczenia o zamiarze zbycia nieruchomości, jakie zawiera wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Jeśli gmina po pierwszym przetargu zdecydowała się nie zbywać nieruchomości i w tym celu zaniechała prowadzenia dalszych przetargów i rokowań, to tym samym najpóźniej na dzień upływu terminu do zorganizowania drugiego przetargu stracił aktualność wykaz obejmujący tę nieruchomość jako przeznaczoną do zbycia.

Konsekwencją tego jest obowiązek ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, który poprzedza przystąpienie do prowadzonej od początku procedury zbycia nieruchomości. Wówczas gmina nie pozostawia żadnych wątpliwości co do swojego zamiaru dotyczącego rozporządzenia nieruchomością oraz pośrednio uchyla warunki zbycia określone w poprzednim wykazie.

ZAPAMIĘTAJ!

Tylko właściciel nieruchomości decydować może o przeznaczeniu jej do sprzedaży. Dlatego nie można nakazać mu przeprowadzenia drugiego przetargu, gdy pierwszy zakończył się negatywnie.

Marcin Polit

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 220, poz. 1412)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA