REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja ze sprzedaży nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Polit
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przetarg organizowany na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem o przeznaczeniu komercyjnym zakończył się wynikiem negatywnym - nie złożono żadnej oferty. W związku ze zmniejszeniem się popytu na rynku nieruchomości nasza gmina chciałaby zrezygnować ze sprzedaży tej nieruchomości i ewentualnie zbyć ją w późniejszym terminie.

1. Czy jest to możliwe bez wyczerpania do końca całej procedury, czyli przeprowadzenia drugiego przetargu, a potem rokowań?

REKLAMA

2. Jeśli odstąpienie od sprzedaży byłoby możliwe, to czy za drugim razem będzie to pierwszy, czy już drugi przetarg?

3. Czy w przypadku przeprowadzenia ponownego przetargu konieczny będzie nowy wykaz nieruchomości publikowany na podstawie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami?

 

Odpowiedź:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ad 1. Nie ma obowiązku przeprowadzenia drugiego przetargu na zbycie nieruchomości, jeżeli pierwszy zakończył się wynikiem negatywnym.

REKLAMA

Ad 2. Jeżeli właściwy organ odstąpi od zamiaru zbycia nieruchomości, a następnie po upływie 6 miesięcy rozpocznie na nowo procedurę przetargową, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem, mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości.

Ad 3. W przypadku rezygnacji ze sprzedaży nieruchomości, po negatywnym wyniku pierwszego przetargu, postępowanie na zbycie nieruchomości rozpoczyna się od początku, zatem ogłoszenie o przetargu musi być poprzedzone opublikowaniem wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w trybie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Uzasadnienie: Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadza się drugi przetarg, w którym właściwy organ może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu (art. 39 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.o.g.n.).

W przypadku zachowania terminu, czyli minimum 30 dni i maksimum 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Nie ma obowiązku organizacji drugiego przetargu

REKLAMA

Mimo że przepis dotyczący drugiego przetargu - „przeprowadza się drugi przetarg” - brzmi jak nakaz, to nie jest obligatoryjny. Jednostka samorządu terytorialnego, gospodarująca zasobem nieruchomości (organizator przetargu), nie może być ograniczona w decyzjach dotyczących zamiaru i zasad zbywania nieruchomości. Nie znajduje żadnej podstawy normatywnej nakaz prowadzenia drugiego postępowania przetargowego, jeżeli np. gmina zmieniła swoją decyzję w przedmiocie zbycia danej nieruchomości z powodu zakwalifikowania jej jako niezbędnej dla celów inwestycyjnych.

Ogłoszeniem i warunkami przetargu właściciel związany jest wyłącznie od momentu opublikowania ogłoszenia do dnia zakończenia przetargu, wynikiem pozytywnym (tj. wyłonieniem nabywcy nieruchomości) albo wynikiem negatywnym.

Drugi czy pierwszy przetarg

Jeżeli po upływie 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu gmina na nowo przeznaczy nieruchomość do zbycia i ogłosi przetarg, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem (art. 39 ust. 1 u.o.g.n.), mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości. Oznacza to, że gdyby i ten przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, będzie możliwe przeprowadzenie drugiego przetargu w terminie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia

Należy pamiętać, że decyzja o nieprowadzeniu drugiego postępowania przetargowego w istocie oznacza cofnięcie oświadczenia o zamiarze zbycia nieruchomości, jakie zawiera wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Jeśli gmina po pierwszym przetargu zdecydowała się nie zbywać nieruchomości i w tym celu zaniechała prowadzenia dalszych przetargów i rokowań, to tym samym najpóźniej na dzień upływu terminu do zorganizowania drugiego przetargu stracił aktualność wykaz obejmujący tę nieruchomość jako przeznaczoną do zbycia.

Konsekwencją tego jest obowiązek ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, który poprzedza przystąpienie do prowadzonej od początku procedury zbycia nieruchomości. Wówczas gmina nie pozostawia żadnych wątpliwości co do swojego zamiaru dotyczącego rozporządzenia nieruchomością oraz pośrednio uchyla warunki zbycia określone w poprzednim wykazie.

ZAPAMIĘTAJ!

Tylko właściciel nieruchomości decydować może o przeznaczeniu jej do sprzedaży. Dlatego nie można nakazać mu przeprowadzenia drugiego przetargu, gdy pierwszy zakończył się negatywnie.

Marcin Polit

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 220, poz. 1412)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA