REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja ze sprzedaży nieruchomości

Marcin Polit
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przetarg organizowany na sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem o przeznaczeniu komercyjnym zakończył się wynikiem negatywnym - nie złożono żadnej oferty. W związku ze zmniejszeniem się popytu na rynku nieruchomości nasza gmina chciałaby zrezygnować ze sprzedaży tej nieruchomości i ewentualnie zbyć ją w późniejszym terminie.

1. Czy jest to możliwe bez wyczerpania do końca całej procedury, czyli przeprowadzenia drugiego przetargu, a potem rokowań?

REKLAMA

2. Jeśli odstąpienie od sprzedaży byłoby możliwe, to czy za drugim razem będzie to pierwszy, czy już drugi przetarg?

3. Czy w przypadku przeprowadzenia ponownego przetargu konieczny będzie nowy wykaz nieruchomości publikowany na podstawie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami?

 

Odpowiedź:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ad 1. Nie ma obowiązku przeprowadzenia drugiego przetargu na zbycie nieruchomości, jeżeli pierwszy zakończył się wynikiem negatywnym.

REKLAMA

Ad 2. Jeżeli właściwy organ odstąpi od zamiaru zbycia nieruchomości, a następnie po upływie 6 miesięcy rozpocznie na nowo procedurę przetargową, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem, mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości.

Ad 3. W przypadku rezygnacji ze sprzedaży nieruchomości, po negatywnym wyniku pierwszego przetargu, postępowanie na zbycie nieruchomości rozpoczyna się od początku, zatem ogłoszenie o przetargu musi być poprzedzone opublikowaniem wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży w trybie art. 35 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Uzasadnienie: Jeżeli pierwszy przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, przeprowadza się drugi przetarg, w którym właściwy organ może obniżyć cenę wywoławczą nieruchomości ustaloną przy ogłoszeniu pierwszego przetargu (art. 39 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami; dalej: u.o.g.n.).

W przypadku zachowania terminu, czyli minimum 30 dni i maksimum 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu, nie ma obowiązku ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Nie ma obowiązku organizacji drugiego przetargu

REKLAMA

Mimo że przepis dotyczący drugiego przetargu - „przeprowadza się drugi przetarg” - brzmi jak nakaz, to nie jest obligatoryjny. Jednostka samorządu terytorialnego, gospodarująca zasobem nieruchomości (organizator przetargu), nie może być ograniczona w decyzjach dotyczących zamiaru i zasad zbywania nieruchomości. Nie znajduje żadnej podstawy normatywnej nakaz prowadzenia drugiego postępowania przetargowego, jeżeli np. gmina zmieniła swoją decyzję w przedmiocie zbycia danej nieruchomości z powodu zakwalifikowania jej jako niezbędnej dla celów inwestycyjnych.

Ogłoszeniem i warunkami przetargu właściciel związany jest wyłącznie od momentu opublikowania ogłoszenia do dnia zakończenia przetargu, wynikiem pozytywnym (tj. wyłonieniem nabywcy nieruchomości) albo wynikiem negatywnym.

Drugi czy pierwszy przetarg

Jeżeli po upływie 6 miesięcy od daty zamknięcia pierwszego przetargu gmina na nowo przeznaczy nieruchomość do zbycia i ogłosi przetarg, postępowanie takie będzie „pierwszym” przetargiem (art. 39 ust. 1 u.o.g.n.), mimo że chronologicznie jest to już drugie postępowanie dotyczące tej samej nieruchomości. Oznacza to, że gdyby i ten przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, będzie możliwe przeprowadzenie drugiego przetargu w terminie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia.

Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia

Należy pamiętać, że decyzja o nieprowadzeniu drugiego postępowania przetargowego w istocie oznacza cofnięcie oświadczenia o zamiarze zbycia nieruchomości, jakie zawiera wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste.

Jeśli gmina po pierwszym przetargu zdecydowała się nie zbywać nieruchomości i w tym celu zaniechała prowadzenia dalszych przetargów i rokowań, to tym samym najpóźniej na dzień upływu terminu do zorganizowania drugiego przetargu stracił aktualność wykaz obejmujący tę nieruchomość jako przeznaczoną do zbycia.

Konsekwencją tego jest obowiązek ponownego sporządzania wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, który poprzedza przystąpienie do prowadzonej od początku procedury zbycia nieruchomości. Wówczas gmina nie pozostawia żadnych wątpliwości co do swojego zamiaru dotyczącego rozporządzenia nieruchomością oraz pośrednio uchyla warunki zbycia określone w poprzednim wykazie.

ZAPAMIĘTAJ!

Tylko właściciel nieruchomości decydować może o przeznaczeniu jej do sprzedaży. Dlatego nie można nakazać mu przeprowadzenia drugiego przetargu, gdy pierwszy zakończył się negatywnie.

Marcin Polit

Podstawa prawna:

• Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 261, poz. 2603; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 220, poz. 1412)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA