REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przyspieszenie realizacji inwestycji koniecznych uważam za ideę całkowicie słuszną, biorąc pod uwagę istniejące bariery prawne, faktyczne procesy inwestycyjne, a także perspektywę rozwoju gospodarczego, jaką mogą one zapewnić. Wątpliwości budzą jednak szczególne zasady pozyskiwania gruntów pod inwestycje konieczne w drodze wywłaszczenia.

 

 

Za inwestycje konieczne rządowy projekt ustawy Prawo budowlane uważa zamierzenia budowlane realizujące cel o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia interesu gospodarczego lub społecznego, zapewniające realizację polityki państwa, ujęte w programach rządowych.

Projekt przewiduje szereg ułatwień w ich realizacji - w tym regulację wywłaszczenia nieruchomości odmienną od przewidzianej w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zawarta w nim procedura wdrażania szczególnych zamierzeń budowlanych wydaje się co do zasady rozsądna i realistyczna.

W związku ze szczególnymi zasadami pozyskiwania gruntów pod inwestycje konieczne w drodze wywłaszczenia rodzi się pytanie, czy przepisy art. 93-95 projektu prawa budowlanego stanowić miałyby jedynie lex specialis w stosunku do art. 112 - 126 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.), czy też - mimo swej lakoniczności - są kompletną regulacją wywłaszczania pod inwestycje konieczne. Zarówno projekt, jak i jego uzasadnienie nie odpowiadają na to pytanie. Uważam, że ustawa powinna zawierać wyraźne odesłanie do u.g.n. w zakresie nieuregulowanym. W przeciwnym wypadku konieczne byłoby rozbudowanie nowej regulacji, co oznaczałoby dublowanie albo zmianę już sprawdzonych rozwiązań u.g.n.

W toku wywłaszczania na mocy przepisów projektu może pojawiać się wiele istotnych pytań i problemów praktycznych. Na przykład warto zastanowić się, od kogo przysługuje odszkodowanie właścicielowi nieruchomości wywłaszczonej pod inwestycję konieczną: od Skarbu Państwa czy od inwestora? Zawarte w art. 93 ust. 1 zdanie 2 projektu sformułowanie, że wywłaszczenie odbywa się na rzecz Skarbu Państwa i na koszt inwestora, nie pozwala na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Wyjaśnienia wymaga też, czy w ramach lub zamiast tego odszkodowania możliwe jest przyznanie nieruchomości zamiennej. Jeżeli przyznanie takiej nieruchomości byłoby możliwe, to kto miałby ją zapewnić - Skarb Państwa czy inwestor?

Inne pytanie: co w praktyce oznacza przepis art. 95 ust. 1 zd. 2 projektu, zgodnie z którym w odniesieniu do lokali mieszkalnych ustalona wysokość odszkodowania nie może pogorszyć dotychczasowych warunków mieszkaniowych właściciela? Uważam, że mimo dobrych intencji twórców projektu, jest on na tyle nieprecyzyjny, że uniemożliwia skonstruowanie jakiejkolwiek dającej się zastosować normy prawnej.

Niezrozumiałe jest też ustalenie wysokości odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość według jej wartości w dniu wejścia w życie zarządzenia wojewody o przeznaczeniu terenu pod inwestycję konieczną i zatwierdzeniu dokumentacji planistycznej, zamiast według wartości z daty wydania decyzji wywłaszczeniowej. Wyjaśnienie w uzasadnieniu projektu, że chodzi o ograniczenie spekulacyjnego windowania cen nieruchomości, niewiele tłumaczy.

Biorąc pod uwagę całokształt regulacji o inwestycjach koniecznych, daty te nie powinny być od siebie oddalone na tyle, by nastąpił między nimi istotny wzrost wartości nieruchomości. Niestety w polskim systemie prawa zdarza się, że praktyka stosowania ustaw usprawniających procedury jest zgoła odmienna od zamiarów ustawodawcy i usprawnienie procedur w istocie przeradza się w ich wydłużenie. W takiej sytuacji może zrodzić się pytanie o zgodność powyższej regulacji z konstytucyjną zasadą słusznego odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość


ROMAN NOWOSIELSKI

Kancelaria Nowosielski Gotkowicz i Wspólnicy
MPS

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA