REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wywłaszczenia pod inwestycje konieczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
S N

REKLAMA

Przyspieszenie realizacji inwestycji koniecznych uważam za ideę całkowicie słuszną, biorąc pod uwagę istniejące bariery prawne, faktyczne procesy inwestycyjne, a także perspektywę rozwoju gospodarczego, jaką mogą one zapewnić. Wątpliwości budzą jednak szczególne zasady pozyskiwania gruntów pod inwestycje konieczne w drodze wywłaszczenia.

 

 

Za inwestycje konieczne rządowy projekt ustawy Prawo budowlane uważa zamierzenia budowlane realizujące cel o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia interesu gospodarczego lub społecznego, zapewniające realizację polityki państwa, ujęte w programach rządowych.

Projekt przewiduje szereg ułatwień w ich realizacji - w tym regulację wywłaszczenia nieruchomości odmienną od przewidzianej w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zawarta w nim procedura wdrażania szczególnych zamierzeń budowlanych wydaje się co do zasady rozsądna i realistyczna.

W związku ze szczególnymi zasadami pozyskiwania gruntów pod inwestycje konieczne w drodze wywłaszczenia rodzi się pytanie, czy przepisy art. 93-95 projektu prawa budowlanego stanowić miałyby jedynie lex specialis w stosunku do art. 112 - 126 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.), czy też - mimo swej lakoniczności - są kompletną regulacją wywłaszczania pod inwestycje konieczne. Zarówno projekt, jak i jego uzasadnienie nie odpowiadają na to pytanie. Uważam, że ustawa powinna zawierać wyraźne odesłanie do u.g.n. w zakresie nieuregulowanym. W przeciwnym wypadku konieczne byłoby rozbudowanie nowej regulacji, co oznaczałoby dublowanie albo zmianę już sprawdzonych rozwiązań u.g.n.

W toku wywłaszczania na mocy przepisów projektu może pojawiać się wiele istotnych pytań i problemów praktycznych. Na przykład warto zastanowić się, od kogo przysługuje odszkodowanie właścicielowi nieruchomości wywłaszczonej pod inwestycję konieczną: od Skarbu Państwa czy od inwestora? Zawarte w art. 93 ust. 1 zdanie 2 projektu sformułowanie, że wywłaszczenie odbywa się na rzecz Skarbu Państwa i na koszt inwestora, nie pozwala na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi. Wyjaśnienia wymaga też, czy w ramach lub zamiast tego odszkodowania możliwe jest przyznanie nieruchomości zamiennej. Jeżeli przyznanie takiej nieruchomości byłoby możliwe, to kto miałby ją zapewnić - Skarb Państwa czy inwestor?

Inne pytanie: co w praktyce oznacza przepis art. 95 ust. 1 zd. 2 projektu, zgodnie z którym w odniesieniu do lokali mieszkalnych ustalona wysokość odszkodowania nie może pogorszyć dotychczasowych warunków mieszkaniowych właściciela? Uważam, że mimo dobrych intencji twórców projektu, jest on na tyle nieprecyzyjny, że uniemożliwia skonstruowanie jakiejkolwiek dającej się zastosować normy prawnej.

Niezrozumiałe jest też ustalenie wysokości odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość według jej wartości w dniu wejścia w życie zarządzenia wojewody o przeznaczeniu terenu pod inwestycję konieczną i zatwierdzeniu dokumentacji planistycznej, zamiast według wartości z daty wydania decyzji wywłaszczeniowej. Wyjaśnienie w uzasadnieniu projektu, że chodzi o ograniczenie spekulacyjnego windowania cen nieruchomości, niewiele tłumaczy.

Biorąc pod uwagę całokształt regulacji o inwestycjach koniecznych, daty te nie powinny być od siebie oddalone na tyle, by nastąpił między nimi istotny wzrost wartości nieruchomości. Niestety w polskim systemie prawa zdarza się, że praktyka stosowania ustaw usprawniających procedury jest zgoła odmienna od zamiarów ustawodawcy i usprawnienie procedur w istocie przeradza się w ich wydłużenie. W takiej sytuacji może zrodzić się pytanie o zgodność powyższej regulacji z konstytucyjną zasadą słusznego odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość


ROMAN NOWOSIELSKI

Kancelaria Nowosielski Gotkowicz i Wspólnicy
MPS

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA