reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Gospodarka przestrzenna > Brak obowiązku zawiadamiania organu

Brak obowiązku zawiadamiania organu

Jeśli w decyzji o pozwoleniu na budowę został wykreślony obowiązek zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy i uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, inwestor nie ma obowiązku oddawania budowy do użytkowania.


W procedurze określonej w art. 55 ustawy Prawo budowlane (u.p.b.) przed przystąpieniem do użytkowania obiektu inwestor jest zobowiązany uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na jego użytkowanie. Decyzja ta wydawana jest na wniosek inwestora i po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, w którym istotne znaczenie mają obowiązkowe kontrole obiektów. W art. 55 pkt 1 u.p.b. ustawodawca enumeratywnie wymienił kategorie obiektów podlegających obowiązkowi uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, a więc i przeprowadzenia obowiązkowej kontroli. Obowiązek ten powinien wynikać bezpośrednio z decyzji o pozwoleniu na budowę, w której w pkt 5 powinien zostać wykreślony nałożony na inwestora obowiązek zawiadomienia właściwego miejscowo organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy.

Do czasu, gdy decyzja o pozwoleniu na budowę pozostaje w obiegu prawnym, jej postanowienia są wiążące dla stron oraz organów administracji publicznej. Jeśli w takiej decyzji, w jej pkt 5, został wykreślony obowiązek zarówno zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 21 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania, jak i uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, inwestor nie ma w ogóle obowiązku oddawania budowy do użytkowania. Jeżeli w takim przypadku inwestor złoży wniosek o pozwolenie na użytkowanie obiektu bądź zawiadomi o zakończeniu budowy, organ nadzoru budowlanego powinien umorzyć postępowanie na podstawie art. 105 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z tym przepisem, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania.

Natomiast jeśli w decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, w pkt 5, nie wykreślił nałożonego na inwestora obowiązku zarówno zawiadomienia właściwego miejscowo organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jak i uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, obowiązek ciążący na inwestorze należy wywieść wprost z przepisów prawa. Zatem, jeżeli w takiej sytuacji inwestor złoży wniosek o pozwolenie na użytkowanie obiektu, który w istocie wymaga jedynie dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy, organ nadzoru budowlanego powinien umorzyć postępowanie na podstawie art. 105 par. 1 k.p.a.

Ponadto obiekty budowlane realizowane na podstawie pozwolenia na budowę, a niewymagające uzyskania pozwolenia na użytkowanie, powinny być oddawane do użytkowania w trybie zawiadomienia o zakończeniu budowy. Listę wymaganych dokumentów, jakie inwestor jest obowiązany dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy bądź wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie, określa art. 57 ust. 1 u.p.b. Zgodnie z tym przepisem zawiadomienie lub wniosek powinien zawierać: oryginał dziennika budowy, oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę oraz przepisami, oświadczenie kierownika budowy o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w razie korzystania - drogi, ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu, oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania, protokoły badań i sprawdzeń, inwentaryzację geodezyjną powykonawczą, potwierdzenie, zgodnie z odrębnymi przepisami, odbioru wykonanych przyłączy. Inwestor jest obowiązany uzupełnić dokumenty wymienione w ust. 1-3, jeżeli, w wyniku ich sprawdzenia przez właściwy organ, okaże się, że są one niekompletne lub posiadają braki i nieścisłości (zob. określa art. 57 ust. 4 ustawy Prawo budowlane). Zatem w przedmiotowej procedurze istnieje obowiązek sprawdzenia załączonych do wniosku dokumentów.

ANNA MACIŃSKA

dyrektor departamentu prawno-organizacyjnego w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gnoińska

Ekspert w zakresie strategii HR i cyfrowej transformacji HR, właściciel revit.hr. Doświadczenie zdobywała jako dyrektor i członek Zarządu odpowiedzialny za HR, komunikację i zarządzanie zmianą. Pracowała w spółkach międzynarodowych i krajowych w sektorze bankowym, mediów i energetycznym. Studiowała finanse i zarządzanie we Francji i w Niemczech w ramach NEOMA Business School. Dodatkowo ukończyła program Swedish Institute w zakresie CSR i program „Creativity&Innovation in the Organization” na UCLA. Europejka z przekonania. Mówi pięcioma językami. Pasjonuje się przyszłością pracy, zrównoważonym rozwojem w dobie globalizacji oraz przywództwem kobiet.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama