REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inspektor nadzoru nie powstrzyma katastrofy budowlanej

Małgorzata Mazur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo budowlane nakłada na powiatowego inspektora nadzoru budowlanego obowiązek natychmiastowej interwencji gdy zawala się ściana budynku. Ale jak ma on to zrobić, skoro w budżecie nie przeznaczono na ten cel żadnych środków?

Wiele osób ma wątpliwości interpretując obecnie obowiązujące prawo budowlane. Jednak są pewne artykuły, które sprawiają szczególne trudności w praktycznym zastosowaniu, a niektóre z nich są wręcz niewykonalne. Takim przykładem jest art. 69 ustawy Prawo budowlane, który mówi o konieczności podjęcia niezwłocznych działań mających na celu usunięcie niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia. Właściwy organ, tzn. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, zapewni na koszt właściciela lub zarządcy obiektu zastosowanie niezbędnych środków zabezpieczających. Do zastosowania takich środków ustawodawca upoważnił również organy Policji i Państwowej Straży Pożarnej.

Niebezpieczeństwo to powinno być realne i wymagające interwencji w stosunkowo krótkim czasie. Nie ma zatem czasu na podejmowanie normalnych procedur administracyjnych, przewidzianych przepisami prawa budowlanego, k.p.a. czy innych przepisów. Wykonawstwo zastępcze przewidziane przepisami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest niemożliwe z uwagi na brak czasu w wydawaniu decyzji.

W praktyce oznacza to, że w przypadku wystąpienia zagrożenia realnego i wymagającego natychmiastowej interwencji powiatowy inspektor ma podjąć działania, np. ustawić podpory pod zawalającą się ścianą lub rozburzyć fragment uszkodzonego obiektu, który stwarza zagrożenie zawaleniem się na ulicę.

W obecnym brzmieniu art. 69 to martwy zapis, niedający się zastosować. Organ nadzoru budowlanego nie posiada w budżecie żadnej rezerwy finansowej na wypadek konieczności podjęcia takich działań. Zgłaszane przez powiatowych inspektorów realne potrzeby w tym zakresie są corocznie ignorowane w ustalaniu budżetu na następny rok. Również w budżecie województw nie ma stworzonej żadnej rezerwy na przekazanie takich środków do powiatowych organów nadzoru budowlanego, w razie wystąpienia nagłej potrzeby.

Zatem skąd powiatowy inspektor odpowiedzialny za zastosowanie tego przepisu ma wziąć środki na podjęcie wspomnianych działań? Czy ktoś zechce wykonać takie zabezpieczenie za darmo? Gdzie szukać firm, które podejmą się wykonania robót natychmiast sprawnie, szybko i właściwie bez perspektywy zapłaty?

W Polsce brak jest rąk do pracy w budownictwie, a poszukiwanie firmy wykonawczej do jakichkolwiek prac budowlanych trwa nawet kilka miesięcy. Są przetargi, w których żadna firma nie startuje. Jak zatem znaleźć kogoś od ręki, i to jeszcze do niezbyt dużej i intratnej, a odpowiedzialnej roboty np. rozbiórki walącego się komina?

Powiatowy inspektor nie może zlecić komukolwiek wykonania zabezpieczenia, mającego na celu usunięcie zagrożenia nie mając pokrycia w środkach planowanych w rocznym budżecie. Jest to bowiem zaciągnięcie zobowiązania powyżej dostępnych środków finansowych i stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, co może stanowić podstawę do ukarania osoby odpowiedzialnej za działania niezgodne z prawem. Praktycznie zatem nie ma możliwości zapłaty za ewentualne zlecenie.

A co z ustawą o przetargach publicznych? Może ktoś oskarżyć powiatowego inspektora o kumoterstwo i powierzenie wykonania zadania jakiejś znajomej firmie, oczywiście za wiadome korzyści majątkowe.

Wspomniane wyżej organy policji i straży, również upoważnione do podjęcia działań, nie są do tego celu odpowiednio wyposażone i przygotowane. Kto zatem i jakie ma podjąć działania, skoro nie ma na nie środków.

MAŁGORZATA MAZUR

powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Sosnowcu

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA