REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady gospodarowania gruntami rolnymi w miastach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Polit
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zlikwidowano obowiązek uzyskiwania zgody ministra rolnictwa i rozwoju wsi lub marszałka województwa na zmianę przeznaczenia wszystkich gruntów rolnych w miastach oraz gruntów rolnych klas IV - VI w gminach wiejskich.

1 stycznia 2009 r. weszły w życie przepisy zmieniające zasady gospodarowania gruntami rolnymi położonymi w granicach administracyjnych miast (ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych; dalej: nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych). Nowe przepisy zostały uchwalone (19 grudnia 2008 r. posłowie odrzucili weto prezydenta RP do nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych) mimo sprzeciwu samorządowców, urbanistów i architektów.

REKLAMA

Przed nowelizacją

Według obowiązujących do 31 grudnia 2008 r. przepisów (ustawa z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych) na cele nierolne i nieleśne można było przeznaczać przede wszystkim grunty oznaczone w ewidencji gruntów jako nieużytki, a w razie ich braku - inne grunty o najniższej przydatności produkcyjnej. Wykorzystanie gruntów rolnych i leśnych na cele inwestycyjne mogło nastąpić jedynie po przeprowadzeniu procedury składającej się z dwóch etapów:

1) zmiany przeznaczenia gruntów z rolnych na nierolne i leśnych na nieleśne,

2) wyłączenia tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej.

Po nowelizacji

REKLAMA

Według nowych przepisów (art. 5b nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych) procedury wyłączenia z produkcji rolnej lub leśnej nie stosuje się do gruntów rolnych stanowiących użytki rolne położonych w granicach administracyjnych miast. Zlikwidowano bowiem konieczność uzyskania zgody Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub marszałka województwa (w zależności od klasy i rodzaju gruntu) na zmianę przeznaczenia gruntu oraz zgody starosty na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to w praktyce także gruntów rolnych klas IV - VI w gminach wiejskich, bowiem nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych przewiduje również, że by zmienić przeznaczenie tych obszarów, nie trzeba będzie, jak do 1 stycznia 2009 r., uzyskiwać zgody marszałka województwa.

Nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie objęła gruntów leśnych, co oznacza, że dla wykorzystania na cele nieleśne lasu położonego w granicach administracyjnych miasta konieczna jest zmiana przeznaczenia gruntu z leśnego na nieleśny oraz wyłączenie go z produkcji leśnej.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie dokonała także automatycznego „odrolnienia” gruntów rolnych, rozumianego jako zmiana przeznaczenia gruntów. Oznacza to, że nieruchomości określone w ewidencji gruntów jako rolne, położone na terenach miast, pozostaną gruntami rolnymi z taką jedynie różnicą, że ich wykorzystanie np. na cele budowlane będzie możliwe bez potrzeby przeprowadzania postępowań administracyjnych celem uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia oraz zgody na wyłączenie z produkcji rolnej.

Nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie eliminuje obowiązku zmiany przeznaczenia gruntu rolnego poprzez uchwalenie (lub zmianę) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zmiany przeznaczenia terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego można dokonać jedynie w trybie zmiany planu lub uchwalenia nowego. Wymaga to przeprowadzenia całej procedury planistycznej, zakończonej uchwałą rady gminy, przyjmującej nowy plan zagospodarowania przestrzennego lub jego zmianę.

Do 1 stycznia 2009 r. nie można było bowiem wydawać decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla gruntów, które wymagały uzyskania zgody odpowiedniego organu (ministra rolnictwa, marszałka województwa) na odrolnienie.

Bez planu miejscowego

Jeżeli plan miejscowy nie zmieni przeznaczenia gruntów rolnych w granicach administracyjnych miast i tym samym nie nastąpi wyłączenie ich z produkcji rolnej, to wszystkie czynności prawne z zakresu sprzedaży i zabudowy tych gruntów muszą być zgodne z zasadami gospodarowania nieruchomościami rolnymi (ustawa z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego; dalej: ustawa o ustroju rolnym).

W przypadku sprzedaży nieruchomości rolnych prawo pierwokupu przysługuje dzierżawcy gruntu, a w przypadku jego braku - Agencji Nieruchomości Rolnych (art. 3 ust. 1 i ust. 4 ustawy o ustroju rolnym).

Żadna czynność prawna z zakresu obrotu nieruchomością rolną położoną w granicach administracyjnych miast nie będzie więc mogła zostać zrealizowana bez umożliwienia dotychczasowemu dzierżawcy lub Agencji Nieruchomości Rolnych wykonania prawa pierwokupu. Czynność prawna dokonana z naruszeniem uprawnień dzierżawcy lub Agencji Nieruchomości Rolnych będzie nieważna (art. 9 ust. 1 ustawy o ustroju rolnym).

SŁOWNICZEK

Nieruchomość rolna to każda nieruchomość rolna w rozumieniu ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, z wyłączeniem nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne.

Marcin Polit

Podstawy prawne:

• Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. nr 237, poz. 1657)

• Ustawa z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. nr 64, poz. 592; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 180, poz. 1112)

• Ustawa z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (j.t. Dz.U. z 2004 r. nr 121, poz. 1266; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 237, poz. 1657)

• Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 163, poz. 1012)

KOMENTARZ

Odrolnienie uprości i przyspieszy proces inwestycyjny

ANDRZEJ ARENDARSKI,

Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Wiceprezes Eurochambres

- W obliczu poważnego kryzysu na rynku nieruchomości, który jest skutkiem załamania na międzynarodowych rynkach finansowych, odrolnienie gruntów rolnych w obrębie miast może wpłynąć na obniżkę cen terenów inwestycyjnych, a tym samym zwiększenie popytu i powstanie nowych inwestycji.

Dzięki większej liczbie inwestycji odrolnienie może wpłynąć także na wzrost dochodów budżetu państwa i samorządów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz prawnych, a także wzrost dochodów gmin z tytułu podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych i opłat adiacenckich

Granica miasta nie może decydować o przeznaczeniu gruntów

ANDRZEJ PORAWSKI,

Dyrektor Biura Związku Miast Polskich

- Żeby uchronić się przed niekontrolowanym zagospodarowywaniem odrolnionych gruntów, samorządy powinny przystąpić do opracowywania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, przewidujące zrównoważony rozwój budownictwa na tych obszarach.

Wydaje się, co prawda, że nasze obawy dotyczące dzikiej zabudowy nie sprawdzą się w związku z kryzysem finansowym, albo ograniczą się jedynie do pojedynczych przypadków. Grunty, które do 1 stycznia 2009 r. miały status rolny, nie są bowiem objęte ani planami miejscowymi, ani nie posiadają wymaganej przy inwestycjach budowlanych infrastruktury. Nie są więc atrakcyjne dla inwestorów, zwłaszcza gdy mogą oni wybierać w ofertach terenów uzbrojonych.

Jednak nadal będziemy postulować o zmianę prawa poprzez nowelizację, albo ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, albo ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Przede wszystkim chcemy, aby to nie rodzaj gminy decydował o sposobie odrolnienia gruntów (miejska, miejsko-wiejska, wiejska). Naszym zdaniem granica miasta jest tu sztucznym wyznacznikiem, zwłaszcza w gminach miejsko-wiejskich. Podstawą odrolnienia powinna być granica obszarów przeznaczonych do urbanizacji.

Będziemy się domagać także, aby o odrolnieniu gruntów decydowała, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, rada gminy, a odrolnienie następowało automatycznie, poprzez wyznaczenie obszarów do urbanizacji w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Notowała Wioletta Kępka

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od września 2025 r. niższe kryteria dochodowe i kwoty dofinansowania turnusów z PFRON

W II kwartale 2025 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 8748,63 zł. I właśnie ta kwota ma znaczenie przy obliczaniu aktualnej kwoty dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych. Jakie kryteria dochodowe obowiązują we wrześniu, październiku i listopadzie?

Czym jest IOSKU? ZUS udostępnił informacje za 2024 rok

ZUS udostępnił informacje o stanie konta ubezpieczonego za 2024 rok. Dostęp do niej można uzyskać za pośrednictwem platformy usług elektronicznych eZUS. Łącznie przekazał prawie 24 mln informacji.

Na kilkunastu kąpieliskach nad Bałtykiem pojawiły się czerwone flagi

Na kilkunastu kąpieliskach w województwach pomorskim i zachodniopomorskim pojawiły się czerwone flagi. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne oraz zakwit sinic.

Polska kolej w ofensywie inwestycyjnej dzięki miliardom z KPO

Setki kilometrów modernizowanych torów i sieci trakcyjnej, nowe stacje i przystanki, zaawansowane technologie sterowania ruchem, bezkolizyjne skrzyżowania i lepszy dostęp do kolei w mniejszych miejscowościach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy od dziesięcioleci program inwestycyjny.

REKLAMA

Na wypadek wojny, suszy i pożaru obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę. Przepisy o ochronie ludności cywilnej

Będzie nowy obowiązek posiadania elastycznych zbiorników na wodę w każdej gminie. Wprowadzają go przepisy o ochronie ludności cywilnej. Chodzi tu o zabezpieczenie w razie wojny, suszy czy pożarów.

Mikrogranty dla seniorów. Bezzwrotne wsparcie finansowe do 5000 zł

Mikrogranty dla seniorów to program wsparcia dla łodzian w wieku 60+. Starsi mieszkańcy mogą otrzymać nawet do 5tys. z dofinansowania z budżetu miasta. Nabór wniosków trwa od 25 sierpnia do 8 września.

Co najmniej 19 porodówek zniknęło już z mapy Polski

Między styczniem 2024 a końcem lipca 2025 w Polsce zamknięto co najmniej 19 oddziałów położniczych. Jak wynika z sondy portalu Rynek Zdrowia, główną przyczyną ich likwidacji była nierentowność.

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego w praktyce. Czy samorządy i właściciele wywiązują się z obowiązków?

Zasada ochrony dziedzictwa kulturowego to nie tylko idea, ale obowiązująca norma prawna. Mimo to wiele jednostek samorządu terytorialnego i właścicieli zabytków traktuje ją wyłącznie jako formalność. W praktyce często rozmija się to z celem, który jasno określa prawo.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji 2025 – więcej pieniędzy z UE dla PFRON i osób z niepełnosprawnościami

Rząd przygotował projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji (UD282), który może zmienić zasady finansowania programów PFRON. Dzięki nowym przepisom wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami będzie mogło być współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej. To oznacza więcej pieniędzy na aktywizację zawodową i pomoc społeczną, bez dodatkowych kosztów dla budżetu państwa.

Podwyżki dla lekarzy sądowych. Od 1 stycznia 2026 r. stawki za zaświadczenia pójdą w górę

Od 1 stycznia 2026 r. lekarze sądowi dostaną wyższe wynagrodzenie za wydawanie zaświadczeń – wynika z projektu Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie za jedno zaświadczenie otrzymują 100 zł, co zdaniem resortu zniechęca ich do pełnienia tej funkcji. Podwyżki mają rozwiązać problem braku lekarzy w wielu sądach.

REKLAMA