REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w planowaniu przestrzennym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Zmiany w planowaniu przestrzennym
Zmiany w planowaniu przestrzennym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w planowaniu przestrzennym - czy będzie rewolucja? Media informują o spodziewanych zmianach, które będą dotyczyły planowania przestrzennego. Przyglądamy się planom rządu i odpowiadamy na pytanie, czy można mówić o rewolucji.

Polski system planowania przestrzennego od dawna jest krytykowany. Inwestorzy narzekają między innymi na czas wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (popularnych „WZ-ek”). Kontrowersje wzbudza również powolne tempo opracowywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które wykluczają konieczność wydawania „WZ-ki”. Od pewnego czasu krajowe media informują, że przepisy dotyczące planowania przestrzennego czekają duże zmiany, które chce przeforsować rząd. Takie plany rządu powodują uzasadnione zainteresowanie między innymi ze strony samorządowców, deweloperów oraz pozostałych inwestorów mieszkaniowych. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili przyjrzeć się rządowym planom. Wiele wskazuje na to, że kolejna rewolucja w planowaniu przestrzennym jest bliska. Niestety trudno przesądzać, że będzie ona miała głównie pozytywne konsekwencje.

REKLAMA

Kiedy zmiany w planowaniu przestrzennym?

O spodziewanych zmianach w zakresie planowania przestrzennego więcej dowiedzieliśmy się, gdy Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii na przełomie 2020 r. oraz 2021 r. przekazało do konsultacji społecznych dokument pod tytułem „Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego”. Wspomniany dokument zawiera wstępne założenia planowanych zmian. Mogą być one zaskoczeniem dla niektórych zainteresowanych osób, mimo że jeszcze przed pandemią koronawirusa mówiło się o chęci uchwalenia daleko idącej nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Na razie trudno jeszcze powiedzieć, kiedy poważne zmiany dotyczące zasad planowania przestrzennego mogą wejść w życie. Tym niemniej, warto jednak przyjrzeć się rządowym propozycjom, które wyznaczają pewien trend.

Jakie akty prawa miejscowego uregulują zabudowę?

REKLAMA

Z punktu widzenia samorządowców, ważne jest to, że nowe plany rządu utrzymują władztwo gmin w zakresie planowania przestrzennego. Ta kwestia wydaje się kluczowa jeśli przypomnimy sobie, jak bardzo samorządy protestowały przeciwko pierwszej wersji specustawy deweloperskiej, która mocno ograniczała ich uprawnienia w zakresie gospodarki przestrzennej.

Zgodnie z założeniami zaprezentowanymi przez rząd, podstawą planowania przestrzennego mają być trzy akty prawa miejscowego: plan ogólny, plan zabudowy oraz standardy urbanistyczne. Warto odnotować, że na tej liście nie znajdziemy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Wspomniane studium ma zostać zastąpione przez pierwszy plan (ogólny). Plan zabudowy wynikający z planu ogólnego będzie natomiast precyzował zasady zabudowy i zastąpi miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Standardy urbanistyczne mają z kolei dotyczyć terenów przeznaczonych do uzupełnienia zabudowy w planie ogólnym. Mowa o obszarach, w przypadku których jeszcze nie uchwalono planu zabudowy. Standardy urbanistyczne jako swoista „proteza” w zakresie planowania przestrzennego muszą istnieć, bo trudno spodziewać się spektakularnego postępu co do tempa uchwalania nowych planów.

WZ-ki

Ciekawa wydaje się także kwestia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Warto ją poruszyć, bo niektóre media informowały już wcześniej, że rząd zamierza pozbyć się popularnych „WZ-ek”. Takie doniesienia nie do końca są jednak zgodne z rzeczywistością. Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu faktycznie mają zniknąć, ale ich funkcje częściowo przejmą decyzje lokalizacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wspomniane decyzje lokalizacyjne będą dotyczyły obszarów przeznaczonych w planie ogólnym do uzupełnienia zabudowy. Pozwolą one prowadzić zabudowę uzupełniającą na terenach, gdzie wciąż nie ma planu zabudowy. To jedna z najważniejszych zapowiedzianych zmian. Warto przypomnieć, że obecnie „WZ-ki” dość często pełnią rolę narzędzia kształtującego nowy ład przestrzenny. Chodzi o tereny, gdzie wcześniej nie była prowadzona zabudowa.

Warunkiem budowania na podstawie nowych decyzji lokalizacyjnych ma być zwarta zabudowa istniejąca wcześniej oraz niezbędna infrastruktura. Dodatkowo budynki powstające w ramach decyzji lokalizacyjnych powinny być zgodne ze standardami urbanistycznymi. Podobnie jak obecna „WZ-ka”, decyzja lokalizacyjna nie będzie związana z prawem do terenu i nie będzie skutkowała powstaniem takiego prawa. Na razie nie wiadomo, jak długo decyzje o warunkach zabudowy byłyby ważne po wprowadzeniu nowych przepisów.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA