REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zgodne z prawem przeprowadzenie robót rozbiórkowych wymaga wcześniejszego wystąpienia przez inwestora do właściwego starosty ze stosownym wnioskiem. Dla urzędników starostw powiatowych praktycznym problemem może okazać się ustalenie katalogu dokumentów, jakie powinien przedstawić wnioskodawca, co w konsekwencji wiąże się z ustaleniem przesłanek wydania decyzji pozytywnej dla wnioskodawcy.

Rozbiórka obiektu budowlanego zalicza się do robót budowlanych, dla których co do zasady konieczne jest uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę. Wynika to z art. 31 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: Prawo budowlane), który wskazuje na wyjątki od obowiązku wcześniejszego uzyskania powyższej decyzji. W stosunku do tych wyjątków organ powinien stosować wykładnię zawężającą. Taka wykładnia wynika nie tylko z przyjętych reguł wykładni, ale także z faktu, że roboty rozbiórkowe są często bardziej skomplikowane i niebezpieczne niż budowa nowego obiektu budowlanego.

REKLAMA

Zamów książkę: Gospodarowanie odpadami komunalnymi »

W przypadku budynków i budowli, których rozbiórka nie wymaga uzyskania pozwolenia, konieczne jest dokonanie zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia robót. Natomiast prace rozbiórkowe tych obiektów i urządzeń budowlanych, które wyłączone zostały z obowiązku zatwierdzenia decyzją rozbiórkową, nie wymagają już zgłoszenia. W konsekwencji decyzji rozbiórkowej ani dokonania zgłoszenia przykładowo nie wymaga likwidacja studzienki kanalizacji deszczowej (por. wyrok NSA z 25 stycznia 2008 r., sygn. akt II OSK 1941/06) czy rozbiórka ogrodzenia placu budowy (por. wyrok NSA w Rzeszowie z 4 kwietnia 2001 r., sygn. akt SA/Rz 1118/00).

Warunki wydania decyzji

Wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji o rozbiórce następuje w momencie doręczenia właściwemu staroście wniosku o wydanie decyzji. Artykuł 33 ust. 4 Prawa budowlanego wymienia dokumenty, które powinny zostać załączone przez inwestora do wniosku. Do dokumentów tych należą:

● zgoda właściciela obiektu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● szkic usytuowania obiektu budowlanego,

● opis zakresu i sposobu przeprowadzenia robót rozbiórkowych,

● opis sposobu zabezpieczenia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz

● pozwolenia, uzgodnienia lub opinie, a także

● dokumenty wymagane przepisami odrębnymi.

W zależności od potrzeby konieczne może okazać się również przedłożenie projektu rozbiórki. O istnieniu takiego obowiązku decyduje urzędnik rozpatrujący sprawę, który na podstawie art. 123 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego może nałożyć na wnioskodawcę obowiązek przedłożenia projektu rozbiórki. Wątpliwości natomiast budzi rozstrzygnięcie, czy katalog zawarty w art. 33 ust. 4 Prawa budowlanego ma charakter zamknięty, tj. czy możliwe jest zobowiązanie wnioskodawcy do przedstawienia dodatkowych dokumentów, rozstrzygnięć administracyjnych itd.


Nierzadko do urzędników organu administracji architektoniczno-budowlanej wpływają wnioski ograniczające projektowane roboty budowlane wyłącznie do czystej rozbiórki. Najczęściej przedmiotem zamierzenia inwestycyjnego jest rozbiórka dawnych obiektów i budowa na ich miejscu nowych obiektów, stąd w sprawie konieczne jest uwzględnienie parametrów wynikających z ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Znaczenie warunków zabudowy

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 17 marca 2006 r. (sygn. akt VII SA/Wa 1405/05) wykluczył możliwość nałożenia na inwestora obowiązku przedłożenia w postępowaniu rozbiórkowym decyzji o warunkach zabudowy. Niemniej już w samym orzeczeniu wskazał, że zmiana sposobu zagospodarowania nieruchomości nie będzie miała trwałego charakteru, ponieważ na miejsce obiektu wyburzonego powstanie nowy budynek. W sytuacji ograniczenia robót budowlanych wyłącznie do rozbiórki bez zamiaru postawienia nowego obiektu na miejsce rozebranego dochodzi natomiast do trwałej zmiany sposobu zagospodarowania nieruchomości. W efekcie rozbudowy z działki zniknie bowiem obiekt budowlany i nieruchomość stanie się przez to działką niezabudowaną. Tymczasem zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmiana zagospodarowania terenu, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, wymaga ustalenia w drodze decyzji warunków zabudowy, jeśli dla tego terenu nie uchwalono planu miejscowego.

Urzędnik rozpatrujący wniosek o wydanie decyzji rozbiórkowej powinien zatem w każdej sprawie indywidualnie rozważyć, czy ze względu na skutek w postaci zmiany sposobu zagospodarowania terenu przeprowadzenie rozbiórki nie wymaga wcześniejszego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.

ROZBIÓRKA BEZ POZWOLENIA

Pozwolenia nie wymaga rozbiórka:

● budynków i budowli niewpisanych do rejestru zabytków i nieobjętych ochroną konserwatorską, których wysokość jest niższa niż 8 m, a ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości,

● obiektów i urządzeń budowlanych, których budowa nie wymaga pozwolenia na budowę i które jednocześnie nie podlegają ochronie jako zabytki.

Z orzecznictwa

Zmiana zagospodarowania terenu następuje nie tylko przez wprowadzeniu nowego elementu przestrzennego, ale także przez wyeliminowanie z terenu dotychczas istniejących elementów przestrzennych. Dlatego treść art. 33 ust. 4 Prawa budowlanego nie może być interpretowana w kierunku bezwzględnego wyłączenia potrzeby uzyskania decyzji o warunkach zabudowy w każdym wypadku.

Wyrok WSA we Wrocławiu z 20 lipca 2010 r., sygn. akt II SA/Wr 232/10

Podstawy prawne

•  Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 153, poz. 901)

•  Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 185, poz. 1092)

•  Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 186, poz. 1100)


Zamów czasopismo: Gazeta Samorządu i Administracji »

Radca prawny, adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , dawniej pracownik administracji publicznej, obecnie prowadzi w Krakowie i w Radomiu własną kancelarię radcowską zajmującą się reprezentacją w postępowaniach administracyjnych. Specjalizuje się w zagadnieniach dostępu do informacji publicznej (z tego zakresu obroniona praca doktorska w 2016 r.), planowaniu przestrzennym i prawie budowlanym. Współautor książki Dyplom z Internetu (2015 r.) oraz komentarza do Ustawy o samorządzie gminnym (2015 r.) i autor przeszło trzystu artykułów, głównie z zakresu prawa samorządowego, publikowanych m.in. w „Gazecie Samorządu i Administracji”, „Wspólnocie Mieszkaniowej”, „Inwestorze”, „Sekretarzu i Organizacji Urzędu” oraz „Skarbniku i Finansach Publicznych” czy „Inwestycjach Sektora Publicznego”.
Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

REKLAMA

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA