REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli muzea mają tętnić życiem, niezbędne jest zastosowanie w nich nowoczesnych, multimedialnych rozwiązań, zaskakujących widza, a zarazem dostosowanych do współczesnego języka.

Rozwój nowoczesnych technologii spowodował duże przeobrażenia w dziedzinie muzealnictwa. Po niekonwencjonalne rozwiązania, zachęcone przykładem dużych placówek, coraz śmielej zaczynają też sięgać mniejsze jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Rosnące oczekiwania zwiedzających

Wprowadzanie niekonwencjonalnych sposobów prezentacji eksponatów stało się konieczne m.in. ze względu na rosnące oczekiwania zwiedzających, szczególnie ludzi młodych, wychowanych na komputerowych nowinkach.

GSiA RADZI

Obecnie, żeby muzea tętniły życiem, niezbędne jest stworzenie ożywionych przestrzeni wystawienniczych, gdzie uwaga zwiedzającego nie skupia się, jak niegdyś, jedynie na eksponacie, lecz angażowana jest również przez animacje wirtualne.

REKLAMA

Tego typu rozwiązania to ogólnoświatowy trend, który coraz śmielej wstępuje na polską scenę muzealną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technika i nowoczesność w muzeum

Najbardziej znaną pod tym względem placówką kultury jest obecnie Muzeum Powstania Warszawskiego. Założeniem jego twórców było połączenie historii z nowoczesnością przy wykorzystaniu współczesnych środków prezentacji. Tylko w taki sposób możliwe jest dotarcie do głównej grupy docelowej, jaką jest młodzież. Przy przygotowywaniu nowych ekspozycji ważne jest bowiem zdefiniowanie, do kogo są one skierowane. Dlatego warszawskie muzeum to nie wystawa opowiadająca o konkretnym wydarzeniu, lecz placówka z bogatą, różnorodną ofertą - od warsztatów fotograficznych, konferencji, debat po „Filmowe spotkania z Warszawą”.

Według Marcina Śliwy z Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki (MCKIS) przykład Muzeum Powstania Warszawskiego dokładnie odzwierciedla tendencje panujące wśród muzealników. - Dzisiejsze muzea muszą być „żywe”, pełne multimedialnych rozwiązań, zaskakujące widza i dostosowane do współczesnego języka - mówi.

Dlatego nośniki obrazkowe są coraz ważniejsze, ale istotnym pytaniem jest stopień ich zastosowania. Nie brak bowiem głosów o zbyt dużym nasyceniu Muzeum Powstania Warszawskiego nowoczesnymi rozwiązaniami, co stanowi barierę dla starszych odbiorów.

Walka starego z nowym?

Nie da się jednak ukryć, że w Polsce istnieje rzesza ośrodków, gdzie nowoczesność długo będzie jeszcze blokowana. Zapewne z wielu powodów. Jednym z nich jest podejście dyrektorów placówek.

Zdaniem Marcina Śliwy, przeważnie tam, gdzie następuje zmiana pokoleniowa i do władzy dochodzą osoby, dla których nowości techniczne są nieodzownym elementem współczesnych muzeów, zmienia się też oblicze placówki, która zaczyna pełnić nowe funkcje.

Do niedawna jeszcze przez pojęcie „wirtualne muzeum” rozumiano tradycyjną stronę www, na której umieszczano opisy i zdjęcia niektórych eksponatów. Taka prezentacja, uzupełniona o informacje o placówce, do dziś stanowi doskonałą wizytówkę każdego muzeum.

Jednak przez ostatnie kilka lat rozwój technologii spowodował znaczące przemiany w możliwościach prezentacji eksponatów. Wykorzystanie technik trójwymiarowych, urządzeń mobilnych, rzeczywistości wirtualnej, wzbogaconej rzeczywistości oraz wielu innych rozwiązań pozwala pokazać obiekty dziedzictwa kulturowego w zupełnie nowy sposób - sposób, który zachęca do zatrzymania się w muzeum i poznania jego zbiorów.

GSiA RADZI

Przy obecnych osiągnięciach techniki muzealne eksponaty można zaprezentować w sposób, który uczyni ze statycznych i niezmiennych wystaw interaktywny świat edukacji, poznania i zabawy.

Rozwiązań technicznych i nowoczesnych możliwości do zastosowania w muzealnictwie jest wiele. Jednak najwięcej zależy od decydentów - zarówno tych działających we władzach samorządowych, jak i od kierowników muzeów. Marcin Śliwa z MCKIS widzi zachodzące zmiany w postrzeganiu roli ośrodków kultury. - Muzea zmieniają swoją rolę i przechodzą od konserwowania zabytków do instytucji, które mają być przede wszystkim kulturotwórcze - mówi.

Proces ten, będzie zapewne postępował, ale by tak się stało, innowacyjne pomysły muszą trafić na podatny grunt. W wielu miejscach ciągle bowiem pokutuje myślenie, że kultura to tylko zbędne obciążenie.

Lokalne nie oznacza gorsze

Co cieszy, w Polsce lokalnej mamy już dobre przykłady dotyczące przeobrażania funkcji placówek kultury.

Żyrardowskie Muzeum Mazowsza Zachodniego o historii miasta edukuje młodzież poprzez technikę plastyczną wykorzystującą różnorodność tworzyw, która może stać się ciekawą ilustracją fenomenu miasta powstałego wokół fabryki. Warsztaty, oprócz pełnienia zadań z zakresu edukacji regionalnej, mają także służyć oswajaniu przestrzeni muzealnej. Aktywne uczestnictwo w kulturze sytuuje muzeum jako miejsce stworzone dla odbiorcy wchodzącego w interakcje, przeżywającego poznawane treści. Wizyta w muzeum ma być zdarzeniem pozwalającym na odkrywanie siebie. Zwieńczeniem projektu jest ekspozycja czasowa z udziałem prac wykonanych przez uczestników warsztatów.

Placówką, która odnosi sukcesy nie tylko pod względem liczby zwiedzających, ale także zdobywa prestiżowe nagrody, jest Muzeum Regionalne w Salowej Woli. Jej oferta jest skonstruowana tak, aby zaspokoić każdą grupę odbiorców. Są tu ekspozycje, które można określić jako „tradycyjne”, ale przygotowano również cały wachlarz zajęć edukacyjnych dla dzieci młodzieży - od przedszkola do szkoły średniej. Na szczególne wyróżnienie zasługują specjalnie opracowane warsztaty dla osób z dysfunkcjami wzroku, słuchu, narządów ruchu i dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Galeria przez dotyk to stała, plenerowa ekspozycja rzeźb, stworzonych specjalnie pod kątem percepcji osób niewidomych i niedowidzących. Ekspozycji towarzyszą materiały informacyjne pisane alfabetem Braille'a, a także objaśnienia mówione przygotowane zgodnie z zasadami audiodeskrypcji, do emitowania przez indywidualne odtwarzacze mp3.

Przykładem innowacyjnego spojrzenia na muzeum jest rozwiązanie zrealizowane w Łodzi. Do niedawna miejscowość ta kojarzona była ze starymi fabrykami włókienniczymi, biedą i rzeszą bezrobotnych. Dzisiaj wizerunek miasta znacznie się zmienił i ma ono szansę stać się jednym z ważniejszym ośrodków kulturalnych na mapie kraju i Europy. Miejscem, które zostało przekształcone z ruin starej fabryki w centrum kulturalno-rozrywkowo-handlowe, jest Manufaktura. Tutaj właśnie znajdują się unikatowe zbiory, atrakcyjne ekspozycje oraz towarzysząca sztuce nowoczesna infrastruktura, która podnosi rangę miasta i wzmacnia jego markę, co w konsekwencji wpływa na wzrost wartości turystycznej całego regionu i zainteresowanie inwestorów. Łodzianie w jednym miejscu spotykają się na festynach, koncertach, robią zakupy, a także poznają historię miasta. W Muzeum Fabryki znajdują się eksponaty, które przedstawiają proces produkcji tkanin od drzewka bawełny do form dystrybucji. Również w tym muzeum wykorzystano nowoczesne techniki. Ważnym elementem ekspozycji są ekrany dotykowe, które w sposób interesujący prezentują „suche” dane statystyczne. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest sposób wykorzystania oświetlenia, który pomaga zwiedzającemu wyobrazić sobie życie w Łodzi w XIX w. Wszystkie te zabiegi mają na celu lepsze poznanie historii i tradycji miasta. - Nowoczesne muzea to obecnie wizytówka miasta. To między innymi skłoniło nas to tego, aby Łódź starała się o miano Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. - ocenia wiceprezydent miasta, Włodzimierz Tomaszewski.

Chętni mogą liczyć na unijne fundusze

Niemniej oprócz zrozumienia roli nowoczesnej placówki kultury i chęci wdrożenia innowacyjnych rozwiązań na realizację tego typu projektów potrzebne są fundusze.

Niewątpliwie największe wsparcie finansowe dla kultury zapewniają fundusze strukturalne. Pierwsze lata ich wdrażania wskazały na bardzo duże zainteresowanie środowisk kultury realizacją projektów. Tylko w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 wybrano do realizacji 307 projektów z zakresu kultury, na które przyznano łącznie ok. 272 mln euro. W kolejnym rozdaniu środków unijnych na lata 2007-2013 instytucje kultury, w tym także muzea, dysponują jeszcze szerszymi możliwościami realizacji projektów.

Renata Maciejczak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA