Metropolia przyjazna mieszkańcom
REKLAMA
REKLAMA
Smart miasto to nie tylko mądre i inteligentne rozwiązania, to także otwartość, umiejętność integrowania mieszkańców, budowania ich tożsamości.
REKLAMA
– Tożsamość miasta budują jego obywatele – mówił Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Oferta tzw. trzecich miejsc, czyli miejsc spędzania czasu wolnego, jest obok miejsca zamieszkania i pracy niezwykle ważna dla rozwoju miasta. Takie miejsca odpoczynku, aktywności społecznej czy pozazawodowej zapewniają większą spójność i społeczna integracje.
W programie kongresu znalazły sie zagadnienia związane z kultura, sportem i rekreacja, szlakami kulinarnymi opartymi na kuchniach regionalnych, projektowaniem przestrzeni miejskiej, edukacja pozaszkolna i skierowana do seniorów, nowoczesna gospodarka odpadami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami komunikacyjnym i ich wpływem na rozwój aktywności mieszkańców. Kongresowi Smart Metropolia towarzyszyły Targi Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji Technikon, Targi Recyklingu i Ekologii Re:miasto oraz Forum Energii.
Smart rozwiązania
Nowinki technologiczne z wykorzystaniem współczesnych urządzeń mobilnych omawiali uczestnicy paneli poświeconych nowym rozwiązaniom internetowym dla mieszkańców i turystów. Większość dużych miast pracuje nad aplikacjami, które maja za zadanie ułatwienie życia mieszkańcom. Maja one zawierać przydatne informacje chociażby z zakresu transportu miejskiego ostrzegające o korkach, utrudnieniach w ruchu czy opóźnieniach w kursowaniu pojazdów.
Kuchnie tworzą ludzie
REKLAMA
Najbardziej „smakowity” panel kongresu dotyczył kuchni regionalnej i jej znaczenia dla promowania metropolii. Szefowie kuchni i dziennikarze kulinarni udowadniali, ze polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają miejsca bardziej wyszukane niż kilka lat temu, kiedy wszyscy zachwycali sie „sieciówkami”. Co więcej, potrafią docenić wyjątkowość oferty opartej na potrawach regionalnych, nawet jeśli wiąże sie to z wyższą cena.
– W większość produktów do mojej kuchni zaopatruje sie na miejscowym targu u lokalnych dostawców, choć potrafię po dobry ser przejechać pół Polski – mówi Bogdan Gałązka, szef kuchni restauracji Gothic na zamku w Malborku. – A zamiast zawodowych kucharzy „z papierami” zatrudniłem u siebie panie „z darem do gotowania” z koła gospodyń i to one budują klimat mojej kuchni.
Kultura czasu wolnego
Kultura powinna sklejać społeczeństwo – do takich wniosków doszli uczestnicy panelu poświeconego wydarzeniom kulturalnym budującym markę metropolii. Zwracali uwagę na to, ze kultura nie tylko pozwala budować więzi, lecz także pomaga nadrabiać inne deficyty. – Kultura jest dziś fundamentem innowacyjności czy konkurencyjności, jest i świat więzi społecznych, które dzięki niej powstają – przekonywał Marcin Nowicki z Instytutu Badan nad Gospodarka Rynkowa, a artysta Czesław Mozil zapewniał, ze animatorami kultury mogą być nie tylko instytucje, ale również pojedynczy ludzie czy nawet kilkunastoletnie dzieci.
W IV edycji Międzynarodowego Kongresu Smart Metropolia w Gdańsku udział wzięło 80 prelegentów, m.in. z Francji, Danii, Wielkiej Brytanii, Szwecji i Polski oraz ponad 500 uczestników. Partnerami Kongresu byli: Grupa ENERGA SA, GreenPL, Microsoft, FBSerwis.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.