Kto może prowadzić dom pomocy społecznej?
REKLAMA
REKLAMA
Domy pomocy społecznej to instytucje świadczące usługi bytowe, edukacyjne i wspomagające osobom wymagającym całodobowej opieki z powodu wieku, choroby, niepełnosprawności.
REKLAMA
Z uwagi na ich bardzo istotną z punktu widzenia społeczeństwa rolę oraz odpowiedzialność z tym związaną wiele aspektów dotyczących działalności domów pomocy społecznej reguluje ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. 2004 nr 64 poz. 593) (dalej: ustawa o pomocy społecznej).
Podmioty uprawnione
Jednym z elementów objętych materią ustawy jest kwestia tego, kto może prowadzić taki ośrodek. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej domy pomocy społecznej mogą prowadzić, po uzyskaniu zezwolenia wojewody:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- Kościół katolicki, inne związki wyznaniowe,
- fundacje i stowarzyszenia,
- pozostałe osoby prawne,
- osoby fizyczne.
Zobacz: Pomoc społeczna
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej
Organem wydającym zezwolenie na prowadzenie domu opieki społecznej jest wojewoda właściwy ze względu na położenie domu. Zezwolenie jest wydawane wówczas, jeśli ubiegający się o nie:
- złoży odpowiedni wniosek wraz z dokumentacją,
- spełnia warunki wymienione w ustawie o pomocy społecznej,
- spełnia standardy określone w ustawie.
Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje się na czas nieokreślony po przeprowadzeniu wizytacji obiektu. Wojewoda prowadzi jawny rejestr domów opieki społecznej, może on także w uzasadnionych przypadkach cofnąć zezwolenie na prowadzenie placówki.
Treść wniosku oraz dodatkowa dokumentacja
Wniosek o zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej powinien zawierać takie informacje jak:
- nazwę podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku osoby fizycznej także dane osobowe (imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, o ile osoba taki posiada),
- numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo wskazanie dokumentu określającego status prawny podmiotu,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- numer identyfikacyjny REGON,
- nazwę, adres i typ domu pomocy społecznej,
- liczbę miejsc przeznaczonych dla mieszkańców domu,
- strukturę zatrudnienia i zakres świadczonych usług przez poszczególne grupy personelu.
Ponadto, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej wymagana jest odpowiednia dokumentacja w postaci:
- kopii dokumentu potwierdzających tytuł prawny do nieruchomości, na której usytuowany jest dom,
- regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt,
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami.
W przypadku podmiotów innych niż jednostka samorządu terytorialnego koniecznie będą dodatkowe dokumenty, takie jak:
- potwierdzenie statusu prawnego, jeśli podmiot nie jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego lub do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- informacja o sposobie finansowania domu,
- zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- potwierdzenie odpowiedniej zdolności zdrowotnych osoby mającej prowadzić dom opieki społecznej,
- zaświadczenie o niekaralności osoby mającej prowadzić ośrodek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.