REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola i nadzór w jednostkach pomocy społecznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Brzozowska

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób i przez kogo przeprowadza się kontrole w jednostkach zajmujących się pomocą społeczną?

Zapamiętaj!

REKLAMA

Czynności kontrolne przeprowadza się na podstawie planu kontroli na dany rok kalendarzowy. Plan ten opracowuje zespół inspektorów, a zatwierdza go dyrektor właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego (§ 3 rozporządzenia).

Czynności z zakresu kontroli wykonują zespoły inspektorów w ramach:

• kontroli kompleksowych - obejmujących wszystkie sfery organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli wiążące się z realizacją zadania określonego w ustawie z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; dalej: ustawa o pomocy społecznej (kontrole takie przeprowadza się nie rzadziej niż raz na trzy lata według planu kontroli);

REKLAMA

• kontroli problemowych - polegających na sprawdzaniu wybranych sfer organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli wiążących się z realizacją zadania określonego w ustawie o pomocy społecznej (kontrole te przeprowadza się według planu kontroli);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• kontroli doraźnych - przeprowadzanych w celu zbadania prawidłowości organizacji i funkcjonowania jednostki podlegającej kontroli w określonym zakresie; kontrola taka może być przeprowadzona w każdym czasie, a podstawą jej przeprowadzenia mogą być informacje uzyskane przez właściwy do spraw pomocy społecznej wydział urzędu wojewódzkiego dotyczące nieprawidłowości w organizacji i funkcjonowaniu jednostki podlegającej kontroli;

• kontroli sprawdzających - przeprowadzaną w celu zbadania, czy i w jakim zakresie są zrealizowane zalecenia pokontrolne.

Słowniczek

Placówki to placówki opiekuńczo-wychowawcze,

Ośrodki - ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

Jednostka podlegająca kontroli to:

• jednostka organizacyjna pomocy społecznej;

• urząd gminy, starostwo powiatowe i urząd marszałkowski, w zakresie zadań pomocy społecznej,

• podmiot niepubliczny wykonujący zadanie z zakresu pomocy społecznej na podstawie umowy z organami administracji rządowej lub samorządowej,

• placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzoną na podstawie przepisów dotyczących działalności gospodarczej (§ 2 rozporządzenia).

UpowaŻnienie do kontroli

Kontrolę przeprowadza się na podstawie upoważnienia, które musi zawierać:

• oznaczenie organu, który je wystawiał,

• datę i miejsce jego wystawienia,

• wskazanie podstawy prawnej do przeprowadzenia kontroli,

• imiona i nazwiska inspektorów oraz rodzaje i numery dokumentów potwierdzających ich tożsamość, a także wskazanie inspektora kierującego zespołem,

• nazwę jednostki podlegającej kontroli,

• zakres kontroli oraz miejsce jej przeprowadzania,

• przewidywany termin przeprowadzania czynności kontrolnych,

• podpis osoby udzielającej upoważnienia (§ 9 rozporządzenia).

O przedmiocie i terminie rozpoczęcia kontroli zarządzający kontrolę ma obowiązek powiadomić organ założycielski oraz kierownika jednostki podlegającej kontroli na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Obowiązek ten nie dotyczy kontroli doraźnej.

Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce podlegającej kontroli, a w jednostkach całodobowych - od 700 do 1700. Wyjątek stanowią kontrole doraźne, które w razie potrzeby mogą być przeprowadzane w innych dniach i godzinach niż opisane wcześniej.

Prowadzenie kontroli

Na kierowniku kontrolowanej jednostki ciążą określone obowiązki związane z prowadzeniem kontroli. Powinien on:

• zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli,

• umożliwić zespołowi inspektorów wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki, a także przeprowadzenie oględzin obiektów, składników majątkowych oraz przebiegu określonych czynności objętych obowiązującym standardem,

• przedstawić na żądanie zespołu inspektorów informacje, dokumenty i dane dotyczące przedmiotu kontroli,

• udzielić zespołowi inspektorów ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą,

• sporządzić uwierzytelnione odpisy lub wyciągi z dokumentów oraz zestawień i danych niezbędnych do kontroli (§ 13 rozporządzenia).

Jeżeli kierownik nie może zapewnić warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych związanych z badaniem dokumentacji, polegających np. na udostępnieniu inspektorom pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów, to zespół inspektorów może żądać wydania niezbędnych dokumentów za pokwitowaniem.

Zapamiętaj!

Czynności kontrolne muszą być wykonywane z poszanowaniem praw oraz godności osób i rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej.

W czasie dokonywania kontroli musi być obecny kierownik lub wyznaczonego przez niego pracownika jednostki. Wyjątek stanowi tutaj kontrola doraźna, która może być prowadzona w obecności znajdującego się na terenie jednostki jej pracownika.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach zespół inspektorów może wnioskować o zwołanie w toku kontroli przez kierownika narady z pracownikami kontrolowanej jednostki w celu omówienia kwestii związanych z przeprowadzaną kontrolą.

 

WyŁĄczenie inspektora

Inspektor podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.

Inspektor podlega wyłączeniu również w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.

Zapamiętaj!

O wyłączeniu inspektora od udziału w kontroli decyduje wojewoda na wniosek inspektora lub dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego.

SporzĄdzenie protokoŁu

Ustalenia, których zespół inspektorów dokonał w postępowaniu kontrolnym, muszą zostać przez nich opisane w protokole w uporządkowany, zwięzły i przejrzysty sposób. Protokół należy sporządzić w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz inspektor przekazuje, za poświadczeniem odbioru, kierownikowi kontrolowanej jednostki, a drugi włącza do akt kontroli.

W protokole powinny znaleźć się następujące informacje:

• oznaczenie jednostki podlegającej kontroli, jej siedziba i adres, imię i nazwisko kierownika (jeżeli w tym zakresie w czasie kontroli zaszły zmiany, należy je uwzględnić w protokole, np. jeśli zmienił się kierownik jednostki kontrolowanej),

• imię i nazwisko, stanowisko służbowe inspektorów oraz numer i datę upoważnienia do przeprowadzania kontroli,

• data rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w kontrolowanej jednostce (w protokole należy wymienić dni będące przerwami w kontroli),

• określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

• opis stwierdzonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości oraz ich zakresu i skutków,

• wskazanie podstaw dokonanych ustaleń,

• pouczenie o prawie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania protokołu,

• wzmianka o zgłoszeniu zastrzeżeń oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez zespół inspektorów,

• omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń i uzupełnień,

• wzmianka o doręczeniu protokołu kontroli kierownikowi jednostki podlegającej kontroli,

• adnotacja o wpisie do rejestru kontroli w jednostce podlegającej kontroli,

• podpisy członków zespołu inspektorów i kierownika jednostki podlegającej kontroli na każdej stronie protokołu,

• podpisy członków zespołu inspektorów i kierownika jednostki podlegającej kontroli oraz miejsce i datę podpisania protokołu kontroli, z tym że kierownik kontrolowanej placówki może odmówić podpisania protokołu, musi jednak w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu wyjaśnić przyczyny swojej odmowy,

• w razie odmowy podpisania protokołu kontroli - wzmianka o tym fakcie (§ 15 rozporządzenia).

Zapamiętaj!

Jeżeli protokół kontroli zawiera informacje niejawne, protokół lub jego fragment oznacza się odpowiednią klauzulą tajności.

REKLAMA

Kierownik jednostki podlegającej kontroli może odmówić podpisania protokołu kontroli. Musi on jednak w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania złożyć wyjaśnienie przyczyn tej odmowy. Odmowa taka nie uniemożliwia jednak podpisania go przez zespół inspektorów i sporządzenia zaleceń pokontrolnych.

Kierownikowi jednostki przed podpisaniem protokołu przysługuje także prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń dotyczących ustaleń zawartych w protokole. Zastrzeżenia powinny być zgłoszone na piśmie do dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu. W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń przez kierownika termin odmowy jego podpisania wraz z podaniem przyczyn biegnie od dnia doręczenia kierownikowi jednostki stanowiska wobec zastrzeżeń zajętego przez dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego.

Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli są poddawane analizie przez kontrolujący daną jednostkę zespół inspektorów. Zespół inspektorów przeprowadza dodatkowe czynności kontrolne, jeżeli z analizy zastrzeżeń wynika potrzeba ich podjęcia. Z przeprowadzonych dodatkowych czynności kontrolnych zespół inspektorów sporządza protokół.

W przypadku gdy inspektorzy stwierdzą, że zastrzeżenia kierownika były zasadne, dokonuje się zmian w protokole kontroli poprzez dołączenie do niego następującego tekstu:

1) „Ustalenia na str. .......... skreśla się.”,

2) „Protokół kontroli na str. .......... uzupełnia się przez dopisanie .....................................................................”,

3) „Treść ustaleń na str. .......... otrzymuje brzmienie: .......................................................................................”.

Jeżeli natomiast zastrzeżenia kierownika nie zostaną uwzględnione w całości lub w części, zespół inspektorów zajmuje stanowisko na piśmie i przekazuje je do akceptacji dyrektora właściwego do spraw pomocy społecznej wydziału urzędu wojewódzkiego. Stanowisko w sprawie zgłoszonych zastrzeżeń przekazuje się kierownikowi jednostki podlegającej kontroli.

Po zakończeniu postępowania kontrolnego, w którym stwierdzono uchybienia, inspektorzy sporządzają zalecenia pokontrolne zawierające ocenę działalności jednostki podlegającej kontroli wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, wskazanie osób odpowiedzialnych za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia.

Zapamiętaj!

Zasady dotyczące czynności kontrolnych należy stosować również do czynności nadzorczych.

Kto moŻe być inspektorem

Inspektorzy upoważnieni do wykonywania kontroli i nadzoru, w zależności od rodzaju kontrolowanej (lub nadzorowanej) jednostki, muszą mieć różne kwalifikacje, których zestawienie przestawia tabela.

Alicja Brzozowska

Podstawy prawne

• Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728)

• Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z 23 marca 2005 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz.U. Nr 61, poz. 543; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 210, poz. 1750)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA