REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane podopiecznych ośrodka pomocy społecznej

REKLAMA

Czy w świetle ustaw z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej ma obowiązek udostępnienia danych osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej na żądanie komisji rewizyjnej rady gminy, w trakcie dokonywanych przez nią czynności kontrolnych?

Odpowiedź: Komisja rewizyjna rady gminy nie jest uprawniona do otrzymania informacji na temat danych osobowych poszczególnych świadczeniobiorców korzystających z pomocy społecznej. Komisja może otrzymać jedynie dane niezbędne do prowadzenia czynności kontrolnych, przede wszystkim o charakterze ogólnym i zbiorczym. Nie jest jednak uprawniona do przetwarzania danych szczególnie wrażliwych, a do takich należy zaliczyć akta (kartoteki) osób korzystających z pomocy społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie

Odpowiedzialność za czynności w zakresie ochrony danych osobowych spoczywa bezpośrednio na administratorze tych danych, którym w przypadku opisanym w pytaniu jest kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej.

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (dalej: u.o.d.o.) precyzuje zarówno sposób, jak i zakres przekazywanych danych. Dane mogą być zatem wykorzystane przez administratora w innym celu niż ten, dla którego zostały zgromadzone, o ile nie narusza to praw i wolności osoby, której dane dotyczą, i służą celom naukowym, dydaktycznym, historycznym lub statystycznym.

REKLAMA

W przypadku działań podejmowanych przez komisję rewizyjną w ramach jej statutowej działalności należy przede wszystkim ustalić zasadniczy cel kontroli określonej grupy podmiotów. Komisja rewizyjna ma bowiem prawo do kontroli pod względem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● legalności,

● gospodarności,

● rzetelności,

● celowości.

Komisja rewizyjna nie jest jednak organem upoważnionym do badania indywidualnych przypadków pod względem prawidłowości świadczeń przyznanych osobom uprawnionym. Weryfikacji decyzji administracyjnej ustalającej prawo do określonego świadczenia z pomocy społecznej dokonuje bowiem samorządowe kolegium odwoławcze, a następnie wojewódzki sąd administracyjny. Te organy w trybie prowadzonego postępowania odwoławczego są bezsprzecznie uprawnione do przetwarzania danych osobowych w zakresie objętym u.o.d.o.

W przypadku udostępniania, jak również przetwarzania danych osobowych osób, które dotyczą danych osobowych klientów korzystających ze wsparcia instytucji pomocy społecznej, należy uwzględnić, że są to dane szczególnie wrażliwe i szczególnie chronione. Stwierdzenie to jest zgodne z interpretacją Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych i powinno stanowić jedną z podstaw udzielenia odmowy dostępu do danych osobowych komisji rewizyjnej. Należy jednak pamiętać, że rada gminy może domagać się danych dotyczących realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej, które zawierają wszelkiego rodzaju informacje o charakterze zbiorczym, tj. zestawienia, wykresy, statystyki, prognozy, sprawozdania z wydatkowania środków.

Zobacz serwis: Opieka społeczna

Podstawa prawna:

● Ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 182),

● Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 230, poz. 1371),

● Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 153).

Magdalena Szochner-Siemińska

ekspert w zakresie prawa administracyjnego i prawa pracy

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA