REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak zorganizować zbiórkę publiczną?
Jak zorganizować zbiórkę publiczną?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Warunki organizowania publicznych zbiórek pieniędzy zostały określone w ustawie z dnia 15 marca 1933 r., a z jej treści wynika, że nie każdy i nie dowolnie może taką zbiórkę zorganizować. Co do zasady na dokonanie zbiórki publicznej należy uzyskać pozwolenie. Pozwolenie takie może być wydane m.in. na rzecz stowarzyszenia, którego cele statutowe odpowiadają celowi zbiórki.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Codziennie spotykamy się z wolontariuszami i kwestorami, który proszą o wrzucenie drobnych do puszki, na ulicach zaczepiają nas osoby proszące o pomoc w pokryciu kosztów leczenia chorego dziecka, itd. Mogłoby się wydawać, że zbieranie datków na szczytne cele jest dozwolone w każdym przypadku, wszak przede wszystkim powinna liczyć się dobroczynność i nadrzędny cel, na które mają być przekazane zebrane środki. Jednak sięganie po pomoc obcych ludzi nie może odbywać się dowolnie.

REKLAMA

REKLAMA

Warunki organizowania publicznych zbiórek pieniędzy zostały określone w ustawie z dnia 15 marca 1933 r., a z jej treści wynika, że nie każdy i nie dowolnie może taką zbiórkę zorganizować. Co do zasady na dokonanie zbiórki publicznej należy uzyskać pozwolenie. Pozwolenie takie może być wydane m.in. na rzecz stowarzyszenia, którego cele statutowe odpowiadają celowi zbiórki.

Wprawdzie organizowanie niektórych zbiórek nie wymaga pozwolenia, jednak wyjątki są ściśle określone i dotyczą m.in. zbiórek szkolnych, w kościołach, czy wśród bliskich znajomych. Oznacza to, że jeśli w gronie znajomych osób postanowicie zorganizować zbiórkę pieniędzy np. aby pomóc chorej przyjaciółce albo dzieci będą przynosić do szkoły dary, które mają być przekazane do schroniska dla zwierząt, to w takim przypadku zezwolenie nie jest potrzebne. 

Zobacz również: Zniżki w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi

REKLAMA

Zbiórka publiczna może być przeprowadzona także w innej formie, np. wpłat na konto, ofiar lub sprzedaży usług. Wtedy konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na zbiórkę publiczną. Zaznaczyć trzeba, że procedura ta nie jest specjalnie skomplikowana i wymaga od organizatora podania podstawowych informacji oraz dopełnienia pewnych obowiązków, przy czym uczciwi organizatorzy nie powinni mieć obaw przed odmową udzielenia pozwolenia. Co do zasady organem właściwym do wydania pozwolenia jest wójt (jeśli zbiórka ma być prowadzona na terenie jednej gminy). Ubiegając się o udzielenie pozwolenia należy zatem przedstawić plan, który określa przede wszystkim cel na który mają być przeznaczone zebrane środki, a także formę, termin i obszar prowadzenia zbiórki publicznej. Po sporządzeniu takiego planu, o ile cel zbiórki nie jest sprzeczny z prawem, a dodatkowo z punktu widzenia interesu publicznego jest on godny poparcia, organ powinien wydać pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej. Organizator musi także pamiętać, że skarbonki i puszki należy odpowiednio zabezpieczyć i oznakować, a kwestorów wyposażyć w legitymacje ze zdjęciem, które pozwolą na identyfikację zarówno osoby zbierającej ofiary, jak i samego organizatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba mieć się przy tym na baczności, gdyż niedopełnienie obowiązku uprzedniego uzyskania pozwolenia może rodzić odpowiedzialność przewidzianą w art. 56 kodeksu wykroczeń, a co gorsza może pociągać za sobą orzeczenie przepadku pieniędzy uzyskanych ze zbiórki. W takiej sytuacji cały wysiłek włożony w zorganizowanie zbiórki oraz środki uzyskane w jej wyniku, nawet jeśli docelowo miały zostać przekazane na szczytny cel, mogą zostać zaprzepaszczone.

Polecamy serwis: Organizacja

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA