REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?/ fot. Shutterstock
Jak ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?/ fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor szkoły jest uprawniony do ustalenia w danym roku szkolnym dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Liczba tych dni jest jednak uzależniona od typu szkoły. W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów nie może przekroczyć 8 dni, w przypadku liceów ogólnokształcących i techników - 10 dni, a w przypadku szkół branżowych I stopnia, szkół branżowych II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego - 6 dni.

Polecamy: Karta Nauczyciela Komentarz

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, organizację roku szkolnego, uwzględniającą w szczególności:

  • terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  • przerw świątecznych i ferii szkolnych

- określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia. Jednak dyrektor szkoły lub placówki - biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne - może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć. Dokonuje tego po zasięgnięciu opinii rady szkoły albo rady placówki. W przypadku gdy rada nie została powołana, dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej, a w przypadku szkół również rady rodziców i samorządu uczniowskiego (§ 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego; dalej: rozporządzenie).

Wymiar dodatkowych dni wolnych

REKLAMA

Dodatkowe dni wolne dyrektor może ustalić w wymiarze dla:

  • szkół podstawowych - do 8 dni,

  • liceów ogólnokształcących i techników - do 10 dni,

  • branżowych szkół I stopnia, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i placówek kształcenia praktycznego - do 6 dni.

Termin dni wolnych

Wolne może być ustalone w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio:

  • egzamin ósmoklasisty,
  • egzamin maturalny,
  • egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.

Dyrektor może także określić dniem wolnym dni świąt religijnych, które nie są dniami ustawowo wolnymi od pracy, jeśli są określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych. Ponadto dniem wolnym może być ustalony inny dzień - pod warunkiem, że jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub potrzebami społeczności lokalnej (§5 ust. 2 rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek informacyjny dyrektora

Do 30 września dyrektor ma czas na poinformowanie nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych (§5 ust. 3 rozporządzenia). W przypadku ustalenia wolnego w czasie odbywania się egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po 30 września, dyrektor szkoły lub placówki, w których odbywa się ten egzamin, informuje o ustalonych dniach w terminie do 31 grudnia (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).

W czasie dodatkowych dni wolnych szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze i poinformować o nich rodziców uczniów.

Inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych

W szczególnie uzasadnionych przypadkach - niezależnie od powyższych dodatkowych dni wolnych - dyrektor może ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć. Może to jednak zrobić pod warunkiem zrealizowania zajęć za te dni w wyznaczone soboty. Dyrektor podejmuje taką decyzję za zgodą organu prowadzącego, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki. W przypadku szkoły lub placówki, w której rada nie została powołana, potrzebna jest opinia rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego (§ 5 ust. 5 rozporządzenia).

Dodatkowe dni wolne dla gimnazjum i innych szkół starego typu

Przepisy rozporządzenia z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego nie obejmują:

  • gimnazjum,
  • trzyletniego liceum ogólnokształcącego,
  • czteroletniego technikum,
  • klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonej w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.

Na podstawie art. 363 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w stosunku do tych szkół do czasu zakończenia w nich kształcenia, a także na podstawie art. 129 ust. 9 przepisów wprowadzających Prawo oświatowe - w stosunku do klas gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu - do czasu likwidacji tych klas, należy stosować przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego.

Wymiar dodatkowych dni wolnych w szkołach starego typu

Dodatkowe dni wolne dyrektor może ustalić w wymiarze dla:

  • klas dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonej w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy - do 6 dni,

  • gimnazjów - do 8 dni,

  • liceów ogólnokształcących i techników - do 10 dni.

Natomiast dni wolne w powyższych szkołach mogą być ustalone w dni, w których w szkole odbywa się odpowiednio:

  • egzamin gimnazjalny,
  • egzamin maturalny,
  • egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie,

a także w dni świąt religijnych, które nie są dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych oraz w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub potrzebami społeczności lokalnej (§ 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego).

dr Anna Ryl

Podstawy prawne

  • art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 59; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)

  • art. 129 ust. 9, art. 363 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 2203)

  • § 5 i § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1603)

  • § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. nr 46, poz. 432; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1335)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA