REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydać decyzję w sprawie stypendium, której nie podważy kolegium odwoławcze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 września uczniowie i rodzice mają czas na składanie wniosków o przyznanie stypendium szkolnego. Następnie organy gminy muszą rozpatrzyć wniosek i wydać decyzję. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że wiele samorządów nie zawsze robi to zgodnie z przepisami prawa.

Samorządy zapominają bowiem, że decyzje w sprawie przyznania pomocy materialnej dla uczniów, czyli stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego, muszą być wydane zgodnie z przepisami ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz kodeksem postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 107).

Termin złożenia wniosku

Zgodnie z art. 90n ust. 6 ustawy o systemie oświaty wnioski o przyznanie stypendium można składać do 15 września w danym roku szkolnym w przypadku uczniów oraz do 15 października w przypadku słuchaczy kolegiów, np. językowych, nauczycielskich. Wnioski złożone po wymienionych terminach gminy często pozostawiają bez rozpoznania. Uznają bowiem, że jest to tzw. termin materialno-prawny, czyli nieprzywracalny. Tymczasem jest to niedopuszczalne. Co do zasady, samorządy muszą rozpatrzyć każdy wniosek i wydać decyzję. W przypadku wniosku złożonego po terminie może być ona negatywna, ale nie musi. Kolejny ustęp wspomnianego artykułu stanowi bowiem, że w uzasadnionych przypadkach wniosek może być złożony po 15 września czy po 15 października. Wówczas jednak wnioskodawca powinien udowodnić, dlaczego nie mógł zachować terminu. Organ wydający decyzję sprawdza natomiast, czy przedstawione uzasadnienie jest prawdziwe. Jeśli uzna, że jest ono mało przekonujące, może wydać decyzję odmowną. Jeśli jednak ktoś udowodni, że z powodu choroby nie miał możliwości dotrzymania terminu, to gmina powinna przyznać pomoc, o ile wnioskodawca spełnia kryteria wskazane w ustawie. Gminy muszą także pamiętać, że zgodnie z art. 107 par. 3 k.p.a. uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności.

Brakujące dokumenty

Zdarza się, że samorządy odmawiają rozpatrzenia wniosku, który nie zawiera wszystkich wymaganych załączników. Tymczasem wniosek niekompletny także trzeba rozpatrzyć. W takim przypadku gmina powinna wezwać do uzupełnienia wniosku w ciągu siedmiu dni pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania. Dopiero, jeśli wnioskodawca nie dostarczy wymaganych dokumentów we wskazanym terminie, wniosek można odrzucić. Jeśli jednak gmina nie dopełni tej formalności, wnioskodawca będzie mógł poskarżyć się do SKO na bezczynność. Zatem, aby zmieścić się w ustawowym terminie, można złożyć wniosek niekompletny.

Opinia dyrektora

Powodem unieważnienia decyzji o przyznaniu lub nieprzyznaniu stypendium bywa także brak opinii dyrektora szkoły. Z tego powodu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję prezydenta miasta Płocka, mimo że sama treść decyzji nie budziła wątpliwości (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 marca 2006 r., sygnatura I SA/Wa 206/06).

Radosław S., słuchacz Centrum Kształcenia Ustawicznego, zakwestionował formę przyznanego stypendium. Jego zdaniem wnioskował o stypendium w formie świadczenia pieniężnego i takie powinien otrzymać. WSA uznał, że co do zasady stypendium powinno być przyznawane w formie pomocy rzeczowej, wypłacanej po okazaniu dokumentów potwierdzających poniesione koszty. Sędziowie jednak stwierdzili, że prezydent mógł podjąć decyzję dopiero po zasięgnięciu opinii dyrektora placówki, w której uczył się Radosław S. Wymóg taki zawiera art. 90n ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Jest to element niezbędny do przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji. Tymczasem takiej opinii zabrakło w aktach sprawy. Dlatego sąd uznał, że prezydent nie wyjaśnił dokładnie sprawy, nie rozpatrzył całego materiału dowodowego, czyli decyzję podjął z naruszeniem przepisów prawa.

STYPENDIA MOŻNA PRZYZNAWAĆ Z URZĘDU

Jeśli wniosek w sprawie przyznania stypendium szkolnego nie został złożony w terminie, z powodu np. nieznajomości przepisów, organy gminy muszą odmówić przyznania stypendium. Jeśli jednak mimo to wójt, burmistrz czy prezydent chciałby przyznać danemu uczniowi pomoc, to może to zrobić z urzędu.

BŁĘDY W DECYZJACH

Jakie błędy samorządy popełniają najczęściej

l Wydają dwie decyzje, jedną przydzielającą pomoc do końca grudnia i drugą od stycznia do końca roku szkolnego

l Nie rozpatrują wniosków złożonych po terminie oraz niekompletnych

l Przyznają pomoc na wniosek złożony przez rodziców pełnoletniego ucznia

l Wydają decyzję na podstawie opinii dyrektora, wydanej nie w formie postanowienia

Zwykle jednak gminy zasięgają opinii dyrektora szkoły. Niestety, najczęściej dyrektorzy nie wydają jej zgodnie z k.p.a., czyli w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Gmina zatem musi powiadomić wnioskodawcę o tym, że zwraca się o opinię, a dyrektor dostarczyć ją wszystkim stronom postanowienia. Pracownicy samorządowych kolegiów odwoławczych twierdzą, że choć wydłuża to postępowanie, jest jednak niezbędne z punktu widzenia formalnego. Uważają jednak, że dobrze byłoby zmienić przepisy, tak aby opinia nie musiała być wydawana zgodnie z k.p.a.

Kto składa wniosek

Art. 90n ust. 2 ustawy o systemie oświaty stanowi wyraźnie, że pomoc może być przyznana na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. W praktyce jednak bardzo często zdarza się, że w imieniu osiemnastolatka wniosek składa mama. Rodzice tymczasem mogą wnioskować do momentu osiągnięcia przez ucznia pełnoletniości. Potem uczeń sam dba o swoje sprawy albo udziela pisemnego pełnomocnictwa rodzicom. Bez pełnomocnictwa wniosek złożony przez rodziców pełnoletniego ucznia jest nieważny.

JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA