REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydać decyzję w sprawie stypendium, której nie podważy kolegium odwoławcze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 września uczniowie i rodzice mają czas na składanie wniosków o przyznanie stypendium szkolnego. Następnie organy gminy muszą rozpatrzyć wniosek i wydać decyzję. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że wiele samorządów nie zawsze robi to zgodnie z przepisami prawa.

Samorządy zapominają bowiem, że decyzje w sprawie przyznania pomocy materialnej dla uczniów, czyli stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego, muszą być wydane zgodnie z przepisami ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz kodeksem postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 107).

Termin złożenia wniosku

Zgodnie z art. 90n ust. 6 ustawy o systemie oświaty wnioski o przyznanie stypendium można składać do 15 września w danym roku szkolnym w przypadku uczniów oraz do 15 października w przypadku słuchaczy kolegiów, np. językowych, nauczycielskich. Wnioski złożone po wymienionych terminach gminy często pozostawiają bez rozpoznania. Uznają bowiem, że jest to tzw. termin materialno-prawny, czyli nieprzywracalny. Tymczasem jest to niedopuszczalne. Co do zasady, samorządy muszą rozpatrzyć każdy wniosek i wydać decyzję. W przypadku wniosku złożonego po terminie może być ona negatywna, ale nie musi. Kolejny ustęp wspomnianego artykułu stanowi bowiem, że w uzasadnionych przypadkach wniosek może być złożony po 15 września czy po 15 października. Wówczas jednak wnioskodawca powinien udowodnić, dlaczego nie mógł zachować terminu. Organ wydający decyzję sprawdza natomiast, czy przedstawione uzasadnienie jest prawdziwe. Jeśli uzna, że jest ono mało przekonujące, może wydać decyzję odmowną. Jeśli jednak ktoś udowodni, że z powodu choroby nie miał możliwości dotrzymania terminu, to gmina powinna przyznać pomoc, o ile wnioskodawca spełnia kryteria wskazane w ustawie. Gminy muszą także pamiętać, że zgodnie z art. 107 par. 3 k.p.a. uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności.

Brakujące dokumenty

Zdarza się, że samorządy odmawiają rozpatrzenia wniosku, który nie zawiera wszystkich wymaganych załączników. Tymczasem wniosek niekompletny także trzeba rozpatrzyć. W takim przypadku gmina powinna wezwać do uzupełnienia wniosku w ciągu siedmiu dni pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania. Dopiero, jeśli wnioskodawca nie dostarczy wymaganych dokumentów we wskazanym terminie, wniosek można odrzucić. Jeśli jednak gmina nie dopełni tej formalności, wnioskodawca będzie mógł poskarżyć się do SKO na bezczynność. Zatem, aby zmieścić się w ustawowym terminie, można złożyć wniosek niekompletny.

Opinia dyrektora

Powodem unieważnienia decyzji o przyznaniu lub nieprzyznaniu stypendium bywa także brak opinii dyrektora szkoły. Z tego powodu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję prezydenta miasta Płocka, mimo że sama treść decyzji nie budziła wątpliwości (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 23 marca 2006 r., sygnatura I SA/Wa 206/06).

Radosław S., słuchacz Centrum Kształcenia Ustawicznego, zakwestionował formę przyznanego stypendium. Jego zdaniem wnioskował o stypendium w formie świadczenia pieniężnego i takie powinien otrzymać. WSA uznał, że co do zasady stypendium powinno być przyznawane w formie pomocy rzeczowej, wypłacanej po okazaniu dokumentów potwierdzających poniesione koszty. Sędziowie jednak stwierdzili, że prezydent mógł podjąć decyzję dopiero po zasięgnięciu opinii dyrektora placówki, w której uczył się Radosław S. Wymóg taki zawiera art. 90n ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty. Jest to element niezbędny do przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji. Tymczasem takiej opinii zabrakło w aktach sprawy. Dlatego sąd uznał, że prezydent nie wyjaśnił dokładnie sprawy, nie rozpatrzył całego materiału dowodowego, czyli decyzję podjął z naruszeniem przepisów prawa.

STYPENDIA MOŻNA PRZYZNAWAĆ Z URZĘDU

Jeśli wniosek w sprawie przyznania stypendium szkolnego nie został złożony w terminie, z powodu np. nieznajomości przepisów, organy gminy muszą odmówić przyznania stypendium. Jeśli jednak mimo to wójt, burmistrz czy prezydent chciałby przyznać danemu uczniowi pomoc, to może to zrobić z urzędu.

BŁĘDY W DECYZJACH

Jakie błędy samorządy popełniają najczęściej

l Wydają dwie decyzje, jedną przydzielającą pomoc do końca grudnia i drugą od stycznia do końca roku szkolnego

l Nie rozpatrują wniosków złożonych po terminie oraz niekompletnych

l Przyznają pomoc na wniosek złożony przez rodziców pełnoletniego ucznia

l Wydają decyzję na podstawie opinii dyrektora, wydanej nie w formie postanowienia

Zwykle jednak gminy zasięgają opinii dyrektora szkoły. Niestety, najczęściej dyrektorzy nie wydają jej zgodnie z k.p.a., czyli w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Gmina zatem musi powiadomić wnioskodawcę o tym, że zwraca się o opinię, a dyrektor dostarczyć ją wszystkim stronom postanowienia. Pracownicy samorządowych kolegiów odwoławczych twierdzą, że choć wydłuża to postępowanie, jest jednak niezbędne z punktu widzenia formalnego. Uważają jednak, że dobrze byłoby zmienić przepisy, tak aby opinia nie musiała być wydawana zgodnie z k.p.a.

Kto składa wniosek

Art. 90n ust. 2 ustawy o systemie oświaty stanowi wyraźnie, że pomoc może być przyznana na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia. W praktyce jednak bardzo często zdarza się, że w imieniu osiemnastolatka wniosek składa mama. Rodzice tymczasem mogą wnioskować do momentu osiągnięcia przez ucznia pełnoletniości. Potem uczeń sam dba o swoje sprawy albo udziela pisemnego pełnomocnictwa rodzicom. Bez pełnomocnictwa wniosek złożony przez rodziców pełnoletniego ucznia jest nieważny.

JOLANTA GÓRA

jolanta.gora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA