REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie szkół w nauczaniu zdalnym 2020/2021

Subskrybuj nas na Youtube
Wsparcie szkół w nauczaniu zdalnym 2020/2021 /Fot. Shutterstock
Wsparcie szkół w nauczaniu zdalnym 2020/2021 /Fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd podejmuje działania mające na celu doposażanie szkół w sprzęt komputerowy oraz realizuje inne formy wsparcia szkół w kształceniu na odległość m.in. Szkolne Pakiety Multimedialne czy

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekaże 3 tys. tabletów z dostępem do internetu 120 wybranym szkołom. To sprzęt pochodzący z puli 40 tys. komputerów, które wspólnie z NASK przekażemy 1600 szkołom działającym w programie OSE. Szkolne Pakiety Multimedialne to jedno z wielu działań rządu mających na celu doposażenie szkół w sprzęt komputerowy.

REKLAMA

Szkolne Pakiety Multimedialne

REKLAMA

Taki szkolny pakiet NASK składa się z 25 tabletów wraz z etui, klawiaturą, rysikiem i usługą mobilnego dostępu do sieci internetu, świadczoną do końca roku szkolnego 2020/2021. Głównym kryterium branym pod uwagę będzie podpisanie przez dyrektora szkoły umowy z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną.

Szkolne Pakiety Multimedialne to nie jedyne działanie podejmowane przez rząd w związku z ograniczonym funkcjonowaniem szkół spowodowanym epidemią COVID-19. Minister Edukacji Narodowej we współpracy z Ministrem Cyfryzacji uruchomił dodatkowe projekty, finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, aby wesprzeć samorządy w realizowaniu zadań wynikających z konieczności prowadzenia kształcenia na odległość.

Polecamy: Nowy JPK_VAT w praktyce jednostek sektora publicznego

Wsparcie uczniów i nauczycieli w kształceniu na odległość

Od 1 kwietnia 2020 r. samorządy mogły wnioskować o środki na zakup sprzętu do zdalnej nauki zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. W ramach projektu „Zdalna Szkoła” wsparcie rządu w wysokości ponad 187 mln zł otrzymało 2 787 samorządów (z 2790 uprawnionych podmiotów). W maju br. uruchomiona została druga edycja projektu „Zdalna szkoła+”. Na ten cel przeznaczono 180 mln zł, w ramach których wsparcie uzyskało już 2 398 samorządów (z 2447 uprawnionych) na kwotę 161,2 mln zł. Nabór wniosków trwa jeszcze do 30 września.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przypomnieć, że w ramach programu „Zdalna szkoła+” samorządy mogą sfinansować zakup: komputerów, laptopów, ale także oprogramowania, ubezpieczenia sprzętu, mobilnego dostępu do internetu. Zachęcamy przedstawicieli organów prowadzących do zgłaszania się o wsparcie dla szkół.

Komputery dla dzieci w pieczy zastępczej

W ramach kolejnego działania rząd przeznaczył 130 mln zł na zakup m.in. komputerów dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej.

Pomoc ta jest skierowana jest zarówno do dzieci z domów dziecka, jak i innych placówek rodzinnych. W całej Polsce w pieczy zastępczej umieszczonych jest ponad 72,5 tys. dzieci, w tym ponad 16,7 tys. w placówkach oraz ponad 55,5 tys. dzieci w pieczy o charakterze rodzinnym.

50 mln zł na wsparcie nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość

Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, przy współpracy z Centrum Informatycznym Edukacji (CIE) realizują projektWsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość”. Finansowanie skierowane jest do publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i publicznych bibliotek pedagogicznych. Natomiast za pośrednictwem tych placówek wsparcie otrzymają nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach i szkołach.

Celem działania jest podniesienie jakości doskonalenia i wsparcia oferowanego nauczycielom prowadzącym zdalną edukację przez kadrę placówek wspierających.

Środki zostaną rozdysponowane w ramach konkursów grantowych zorganizowany w terminie od listopada 2020 r. do lipca 2021 r., w procedurze konkursu otwartego, aż do wyczerpania środków na poszczególne kategorie.

Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 45 909067,76 zł z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Całkowita wartość projektu to ponad 50 mln zł.  

"Lekcja: Enter – świat nowej edukacji – szkolenia on-line"

Celem projektu „Lekcja: Enter” jest rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli. Udział w tym przedsięwzięciu jest bezpłatny. W projekcie mogą uczestniczyć nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, artystycznych, informatyki ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Szkolenia podzielone są na dwa poziomy: podstawowy i zaawansowany, tak aby każdy mógł z nich skorzystać. Organizatorzy przewidzieli 9 różnych ścieżek szkoleniowych.

Szczegółowe informacje o projekcie, w tym lista podmiotów, do których można zgłaszać się na szkolenia, znajdują się na stronie https://lekcjaenter.pl/strona/19/o-szkoleniach

REKLAMA

Na stronie „Lekcja: Enter” znajdują się również materiały szkoleniowe związane z nauczaniem on-line. Nauczyciele mogą znaleźć w nich podpowiedzi dotyczące dodatkowych zasobów i narzędzi internetowych w kształceniu na odległość, w tym zestawy kilkunastu tutoriali. Materiały przygotowali eksperci biorący udział w projekcie „Lekcja: Enter”.

Projekt „Lekcja: Enter” jest finansowany ze środków UE, a realizują go podmioty wyłonione w konkursie: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych.

#OSEWyzwanie, czyli kolejne wsparcie dla szkół

W poprzednim roku szkolnym do 764 szkół trafiły mobilne pracownie komputerowe. To nagrody w konkursie #OSEWyzwanie. Mogły wziąć w nim udział szkoły z miejscowości liczących do 50 tysięcy mieszkańców.

Aby wziąć udział w konkursie szkoła musiała zgłosić się do projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej i programu mLegitymacja szkolna. Dodatkowo dana placówka mogła przysłać przygotowaną specjalnie na konkurs pracę plastyczną pt. „Smart szkoła”. Szansę na wygraną zwiększała również deklaracja zgłoszenia się szkoły do programów OSE Hero oraz CodeWeek.

W sumie szkołom przekazano 12 224 laptopów, które będą wsparciem przy prowadzeniu lekcji i korzystaniu z internetowych zasobów edukacyjnych. Wartość pojedynczego zestawu (jednej pracowni) to 34 439 zł.

Nowa edycja programu „Aktywna tablica” na lata 2020-2024

Program „Aktywna tablica” na lata 2020-2024 skupia się przede wszystkim na wspieraniu placówek, które realizującą kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt uwzględnia także sytuacje, w których nauczanie i uczenie się jest prowadzone w ramach kształcenia na odległość.

W 2020 r., w ramach programu „Aktywna tablica” samorząd wspólnie z dyrektorem szkoły będzie mógł kupić laptopy do nauki zdalnej, do kwoty maksymalnie 14 tys. zł.

W latach 2017-2019 z programu skorzystało 2 656 szkół, do których trafiło łącznie 37 mln zł na zakup urządzeń multimedialnych.

E-zasoby i e-materiały

W listopadzie 2019 roku udostępniliśmy szkołom i placówkom Zintegrowaną Platformę Edukacyjną (ZPE) www.epodreczniki.pl do wykorzystania jako wsparcie w prowadzeniu zajęć.

Platforma była intensywnie rozwijana i wykorzystywana w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu edukacji z powodu koronawirusa. Od 1 marca br. do początku sierpnia br. liczba odsłon platformy sięgnęła ponad 109 mln. Liczba odsłon w okresie od marca do końca czerwca wynosiła średnio ok. 1 mln odsłon dziennie.

Obecnie platforma oferuje ponad 7 400 materiałów edukacyjnych, blisko 3 200 scenariuszy lekcji oraz 105 programów nauczania – łącznie wszystkich zasobów jest ponad 12 tys. Są to materiały przeznaczone dla wszystkich etapów kształcenia zarówno ogólnego, jak i zawodowego.

W nowym roku szkolnym platforma epodreczniki.pl będzie rozwijana zarówno pod kątem uzupełniania nowych materiałów dydaktycznych, jak również uruchamiania nowych funkcjonalności.

Serwis gov.pl/zdalnelekcje  

Po ogłoszeniu decyzji o zawieszeniu zajęć w szkołach, wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK stworzyliśmy serwis GOV.pl/zdalnelekcje. Można tam znaleźć propozycje tematów zdalnych zajęć na każdy dzień, dla uczniów klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Założeniem serwisu było to, aby portal stanowił nie tylko inspirację dla nauczycieli, ale by także realnie ułatwiał im pracę, stąd m.in. koncepcja „planu lekcji” z propozycjami treści na każdy dzień. Zostawiliśmy nauczycielom pełną dowolność w wyborze i wykorzystaniu opublikowanych materiałów i tematów. Nauczyciele, ale i uczniowie oraz ich rodzice chętnie z tej możliwości korzystali.

Od 15 marca do 23 czerwca br. portal odwiedziło ponad 2,6 mln osób. Użytkownicy wygenerowali w tym czasie niemal 67 milionów odsłon strony. W ciągu trzech miesięcy przygotowano dla nich 3580 lekcji i opublikowano 18 660 materiałów edukacyjnych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA