REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Szkoły mają dużo autonomii, ale z niej nie korzystają"

REKLAMA

W polskiej szkole jest dużo autonomii, ale nie jest ona wykorzystywana - uważa wiceminister edukacji Maciej Jakubowski. Według niego sukces edukacyjny odniesiono tam, gdzie szkoły mają autonomię, a nauczyciele są rozliczani z wyników uzyskiwanych przez uczniów.

Jakubowski wziął w sobotę udział w panelu na temat przyszłości polskiej edukacji, który odbył się podczas VII Kongresu Obywatelskiego. Hasło kongresu to: "Postawy i umiejętności kluczem do rozwoju Polaków i Polski".

REKLAMA

"Myślimy o naszym systemie, jako o bardzo kiepskim, podczas gdy raport OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) wymienia Polskę, jako jeden z krajów sukcesu edukacyjnego (...) Mówi się, że wśród przyczyn tego sukcesu jest zwiększenie autonomii szkół i wprowadzenie systemu egzaminów zewnętrznych" - mówił Jakubowski.

Wiceminister odnosił się m.in. do wypowiedzi prezesa Centrum Edukacji Obywatelskiej Jacka Strzemiecznego, który krytykował polski system egzaminów zewnętrznych. Nazwał on polski system edukacji "testocentrycznym". Jak mówił, "prymitywizuje on rozumowanie i uczenie" oraz prowadzi do segregacji uczniów poprzez egzaminy zewnętrzne.

Jakubowski odpowiadał też na zarzuty obecnych na sali nauczycieli i rodziców, którzy mówili, że polska szkoła ma za mało autonomii.

REKLAMA

"Eksperci na całym świecie od wielu lat podkreślają, że systemy edukacyjne, gdzie odniesiono sukces, to te gdzie postawiono na dużą autonomię szkół pod względem pedagogicznym, a jednocześnie istnieje system rozliczania nauczycieli z wyników uczniów. To rozliczanie jest różnie rozumiane, ale mierzone jest głównie poprzez egzaminy zewnętrzne, w sposób standaryzowany" - poinformował wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówił, w dyskusjach - takich jak ta - często pada argument, że w polskiej szkole nie ma autonomii. "Jeśli jednak przyjrzymy się Polsce, to w porównaniu z innymi krajami okazuje się, że polskie szkoły mają autonomię pod względem pedagogicznym bardzo dużą" - powiedział Jakubowski. "Okazuje się, że autonomia jest, tylko nie jest wykorzystywana, nie jest wykorzystywana przez nauczycieli, dyrektorów szkół, przez samorządy" - zaznaczył.

Jako przykład niewykorzystywania możliwości wymienił kwestie związane z dodatkiem motywacyjnym przyznawanym nauczycielom. "Proszę pokazać mi samorządy i dyrektorów szkół, którzy różnicują wysokość dodatku motywacyjnego i przyznają go rzeczywiście najlepszym (...) Takich szkół, takich samorządów jest w Polsce niewiele. Prawo jest, instrumenty są, ale nie są wykorzystywane" - powiedział wiceminister. Mówił także o tym, że rodzice nie wykorzystują w pełni danych im przez prawo możliwości wpływu na szkołę.

Jakubowski powołał się na wyniki analiz i badań, z których wynika, że "egzaminy zewnętrzne nie szkodzą słabszym uczniom, ale im pomagają - pozwalają pokazać im ich zdolności i możliwości".

Według niego egzaminy zewnętrzne są niebezpieczne dla systemu edukacji wtedy, gdy wyniki uzyskiwane przez uczniów, wykorzystywane są tylko do tworzenia rankingów szkół. "Wtedy dochodzi do selekcji uczniów. Bardzo ambitni rodzice wybierają dla swoich te szkoły, gdzie osiągane są najwyższe wyniki" - powiedział. Jak mówił, ważniejszym wskaźnikiem rzeczywistej pracy szkół z uczniami jest edukacyjna wartość dodana, ukazująca przyrost wiedzy uczniów kończących daną szkołę, a nie tylko sam poziom. "Tak więc kwestią jest nie sam egzamin zewnętrzny, tylko to jak wykorzystywane są wyniki egzaminów: czy do lepszej, efektywniejszej pracy z uczniami, czy do selekcji uczniów" - podkreślił.

REKLAMA

System egzaminów zewnętrznych wprowadzany był w Polsce etapami od roku 1999 r. Egzaminy przeprowadzane są na zakończenie każdego szczebla edukacji: sprawdzian dla szóstoklasistów, egzamin gimnazjalny, egzamin zawodowy i matura. Części pisemne tych egzaminów są oceniane przez egzaminatorów zewnętrznych zatrudnianych przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Arkusze egzaminacyjne są standaryzowane.

Kongres Obywatelski organizowany jest co roku, po raz pierwszy odbył się w 2005 r. Jest płaszczyzną spotkań, dialogu, refleksji organizowaną przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wybierać bezpieczną żywność?

Czy kryje się pod hasłem bezpieczna żywność? Czy potrafimy ją wybierać? Jaki jest związek między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia?

Prezes CPK: nie można otworzyć nowego lotniska za wcześnie - gdy rozbudowane Okęcie i Modlin będą miały niewykorzystaną przepustowość

Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - powiedział "Rzeczpospolitej" prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki.

Kiedy jest zakończenie roku szkolnego 2024?

Zakończenie roku szkolnego 2023/2024 – kiedy wypada? Ile dni wakacji będą mieli uczniowie? Sprawdź, którego czerwca jest zakończenie roku szkolnego.

Do kiedy maturzysta ma status ucznia?

Do kiedy maturzysta ma status ucznia? Czy po odebraniu świadectwa i po maturze legitymacja szkolna traci ważność? Czy we wrześniu maturzysta już nie posiada statusu ucznia?

REKLAMA

Matura 2024. Bunt i relacje międzyludzkie tematami rozprawek na egzaminie dojrzałości

W tym roku maturzyści mieli do wyboru dwa interesujące tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Rewolucja w PIT. Plan ministra Domańskiego

Ministerstwo Finansów pracuje nad rewolucyjną reformą finansowania samorządów, która ma wejść w życie w 2025 r. Głównym celem jest zwiększenie wpływów samorządów z podatków, dzięki czemu w przyszłym roku do jednostek samorządu terytorialnego trafiłoby 27 mld zł więcej niż obecnie.

Matura 2024: ściągnij arkusze z polskiego. I odpowiedzi na zadania [język polski 7 V 2024 r.]

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule podzielony jest na dwa zeszyty. W pierwszym są dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". W drugim zeszycie trzeba napisać wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych. Na napisanie egzaminu maturzyści mają 240 minut.

Mamy arkusze CKE z matury z języka polskiego! I odpowiedzi ekspertów!

Arkusze egzaminacyjne CKE na Infor.pl. Udostępniamy jednocześnie wstępne odpowiedzi na pytania przygotowane przez naszych specjalistów.

REKLAMA

RIO: Specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli

Specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze powinien wynosić co najmniej 1 proc. planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych.

Von der Leyen: procedurę z art. 7 Traktatu o UE wobec Polski można już zamknąć. KE doceniła działania legislacyjne i nielegislacyjne

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen poinformowała 6 maja 2024 r., że po ponad sześciu latach procedurę z art. 7 wobec Polski można zamknąć. Dla Polski rozpoczyna się nowy rozdział; gratuluję premierowi Donaldowi Tuskowi i jego rządowi - zaznaczyła.

REKLAMA