REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Szkoły mają dużo autonomii, ale z niej nie korzystają"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W polskiej szkole jest dużo autonomii, ale nie jest ona wykorzystywana - uważa wiceminister edukacji Maciej Jakubowski. Według niego sukces edukacyjny odniesiono tam, gdzie szkoły mają autonomię, a nauczyciele są rozliczani z wyników uzyskiwanych przez uczniów.

Jakubowski wziął w sobotę udział w panelu na temat przyszłości polskiej edukacji, który odbył się podczas VII Kongresu Obywatelskiego. Hasło kongresu to: "Postawy i umiejętności kluczem do rozwoju Polaków i Polski".

REKLAMA

REKLAMA

"Myślimy o naszym systemie, jako o bardzo kiepskim, podczas gdy raport OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) wymienia Polskę, jako jeden z krajów sukcesu edukacyjnego (...) Mówi się, że wśród przyczyn tego sukcesu jest zwiększenie autonomii szkół i wprowadzenie systemu egzaminów zewnętrznych" - mówił Jakubowski.

Wiceminister odnosił się m.in. do wypowiedzi prezesa Centrum Edukacji Obywatelskiej Jacka Strzemiecznego, który krytykował polski system egzaminów zewnętrznych. Nazwał on polski system edukacji "testocentrycznym". Jak mówił, "prymitywizuje on rozumowanie i uczenie" oraz prowadzi do segregacji uczniów poprzez egzaminy zewnętrzne.

Jakubowski odpowiadał też na zarzuty obecnych na sali nauczycieli i rodziców, którzy mówili, że polska szkoła ma za mało autonomii.

REKLAMA

"Eksperci na całym świecie od wielu lat podkreślają, że systemy edukacyjne, gdzie odniesiono sukces, to te gdzie postawiono na dużą autonomię szkół pod względem pedagogicznym, a jednocześnie istnieje system rozliczania nauczycieli z wyników uczniów. To rozliczanie jest różnie rozumiane, ale mierzone jest głównie poprzez egzaminy zewnętrzne, w sposób standaryzowany" - poinformował wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówił, w dyskusjach - takich jak ta - często pada argument, że w polskiej szkole nie ma autonomii. "Jeśli jednak przyjrzymy się Polsce, to w porównaniu z innymi krajami okazuje się, że polskie szkoły mają autonomię pod względem pedagogicznym bardzo dużą" - powiedział Jakubowski. "Okazuje się, że autonomia jest, tylko nie jest wykorzystywana, nie jest wykorzystywana przez nauczycieli, dyrektorów szkół, przez samorządy" - zaznaczył.

Jako przykład niewykorzystywania możliwości wymienił kwestie związane z dodatkiem motywacyjnym przyznawanym nauczycielom. "Proszę pokazać mi samorządy i dyrektorów szkół, którzy różnicują wysokość dodatku motywacyjnego i przyznają go rzeczywiście najlepszym (...) Takich szkół, takich samorządów jest w Polsce niewiele. Prawo jest, instrumenty są, ale nie są wykorzystywane" - powiedział wiceminister. Mówił także o tym, że rodzice nie wykorzystują w pełni danych im przez prawo możliwości wpływu na szkołę.

Jakubowski powołał się na wyniki analiz i badań, z których wynika, że "egzaminy zewnętrzne nie szkodzą słabszym uczniom, ale im pomagają - pozwalają pokazać im ich zdolności i możliwości".

Według niego egzaminy zewnętrzne są niebezpieczne dla systemu edukacji wtedy, gdy wyniki uzyskiwane przez uczniów, wykorzystywane są tylko do tworzenia rankingów szkół. "Wtedy dochodzi do selekcji uczniów. Bardzo ambitni rodzice wybierają dla swoich te szkoły, gdzie osiągane są najwyższe wyniki" - powiedział. Jak mówił, ważniejszym wskaźnikiem rzeczywistej pracy szkół z uczniami jest edukacyjna wartość dodana, ukazująca przyrost wiedzy uczniów kończących daną szkołę, a nie tylko sam poziom. "Tak więc kwestią jest nie sam egzamin zewnętrzny, tylko to jak wykorzystywane są wyniki egzaminów: czy do lepszej, efektywniejszej pracy z uczniami, czy do selekcji uczniów" - podkreślił.

System egzaminów zewnętrznych wprowadzany był w Polsce etapami od roku 1999 r. Egzaminy przeprowadzane są na zakończenie każdego szczebla edukacji: sprawdzian dla szóstoklasistów, egzamin gimnazjalny, egzamin zawodowy i matura. Części pisemne tych egzaminów są oceniane przez egzaminatorów zewnętrznych zatrudnianych przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Arkusze egzaminacyjne są standaryzowane.

Kongres Obywatelski organizowany jest co roku, po raz pierwszy odbył się w 2005 r. Jest płaszczyzną spotkań, dialogu, refleksji organizowaną przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Nie masz czasu na śledzenie częstych zmian w przepisach, a musisz szybko rozwiązać problemy, które pojawiają się w rozliczaniu finansów Twojej jednostki?

Znajdź rozwiązania swoich aktualnych problemów!

Rachunkowość Budżetowa - wydanie elektroniczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA