Różnicowanie opłat za przedszkola
REKLAMA
Prowadzenie przedszkoli jest obowiązkowym zadaniem własnym gminy, która, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6a i 16 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest zobowiązana do wspierania rodziny i polityki prorodzinnej. Wiąże się to z wymogiem zapewnienia warunków technicznych oraz finansowych w celu stworzenia odpowiednich warunków nauki, opieki i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. Organy samorządu gminnego mają swobodę w zakresie ustalania opłat za przedszkola. Z brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty wynika, że czas bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu publicznym nie może być krótszy niż pięć godzin dziennie. Oznacza to jednak, że organ gminy może za pozostały czas pobytu dziecka w przedszkolu ustalić opłaty albo ich nie ustalać oraz ustalić je w określonej przez siebie wysokości. Jest to zgodne z ideą samorządności. Granicą swobody są jedynie powszechnie obowiązujące przepisy prawa i normy konstytucyjne. Z omawianych względów granice te przy stosowaniu ulg w opłatach dla rodzin wielodzietnych nie są przekroczone. Zasada ekwiwalentności powoduje konieczność precyzyjnego określenia opłat z odniesieniem do zindywidualizowanych świadczeń opiekuńczych i edukacyjnych. Zgodnie z tą zasadą, rodzice dzieci mają prawo wiedzieć, jakie otrzymują świadczenia wzajemne za ponoszone opłaty. Jednak zasada ekwiwalentności nie zostaje naruszona przez wprowadzenie ulg w opłatach za pobyt w przedszkolu publicznym drugiego i kolejnych dzieci z jednej rodziny.
REKLAMA
sygn. akt I OPS 6/1
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.