REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadania przewodniczącego rady pedagogicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Jaworski
Leszek Jaworski
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia
Nauczyciel, szkoła./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przewodniczącym rady pedagogicznej jest zawsze dyrektor szkoły. Z wykonywaniem tej funkcji łączy się wiele obowiązków.

Są to – oprócz zapraszania gości do udziału w obradach rady – następujące czynności:

REKLAMA

● przygotowanie zebrania rady pedagogicznej,

● zawiadomienie wszystkich członków rady pedagogicznej, w tym osób zaproszonych, o terminie i porządku zebrania w sposób, który określa regulamin rady pedagogicznej,

● prowadzenie zebrania,

● przedstawienie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Ochrona danych osobowych uczniów w związku z procesem rekrutacji

Dyrektor szkoły nie może powierzyć na stałe funkcji przewodniczącego rady wicedyrektorowi szkoły (por. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wrocławskiego z 15 lipca 1998 r., znak: ON.II.0914/27/98).

Z przygotowaniem zebrania wiąże się m.in. kompetencja do określenia jego terminu i proponowanego porządku dziennego. Natomiast w ramach prowadzenia zebrania przewodniczący udziela obecnym głosu, formułuje treść projektów uchwał, zarządza głosowania i obwieszcza zebranym podjęte rozstrzygnięcia. Jego zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym przebiegiem obrad. W tym zakresie przysługuje mu prawo odebrania głosu uczestnikowi zebrania w sytuacjach, które mogą zagrozić spokojowi posiedzenia. Ponadto do obowiązków przewodniczącego należy podpisanie protokołu z zebrań rady pedagogicznej.

2.3. Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej

Z zebrania rady pedagogicznej sporządza się protokół oraz listę obecności. Członkowie rady dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności. Rada pedagogiczna wybiera spośród swoich członków protokolanta zebrania. Rada pedagogiczna może wybrać również protokolanta stałego lub na okres roku szkolnego.

ZAPAMIĘTAJ!

Protokoły z zebrań rady numeruje się w obrębie roku szkolnego. Zebrania można numerować cyframi arabskimi, a uchwały – rzymskimi.

Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien zawierać:

● numer i datę zebrania,

● numery podjętych uchwał,

● stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. kworum,

● wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie były),

● zatwierdzony porządek zebrania,

● stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,

● przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),

● treść zgłoszonych wniosków,

● podjęte uchwały i wnioski,

● podpisy przewodniczącego rady i protokolanta.

REKLAMA

Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do zapoznania się z treścią protokołu. Miejsce, gdzie członkowie rady pedagogicznej mogą zapoznać się z protokołem (np. w gabinecie dyrektora szkoły lub sekretariacie szkoły), powinno zostać określone w regulaminie działania rady pedagogicznej. Jest to bardzo istotne, gdyż księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.

Protokół z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej przyjmuje się na następnym zebraniu. Przyjęte przez radę poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte. Prawo wglądu do protokołów z zebrań rady pedagogicznej mają również upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.

Treści uchwał rady pedagogicznej powinny być wpisane w całości do księgi protokołów. Protokoły z zebrań komisji i zespołów powołanych przez radę pedagogiczną stanowią dokumentację pracy rady. Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji i zespołów odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

Protokoły posiedzeń rady pedagogicznej stanowią dane publiczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, podlegające udostępnieniu (wyrok WSA w Łodzi z 26 września 2014 r., sygn. akt II SAB/Łd 102/14).

Polecamy serwis: Oświata

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Oświatowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA