Zadania przewodniczącego rady pedagogicznej
REKLAMA
REKLAMA
Są to – oprócz zapraszania gości do udziału w obradach rady – następujące czynności:
REKLAMA
● przygotowanie zebrania rady pedagogicznej,
● zawiadomienie wszystkich członków rady pedagogicznej, w tym osób zaproszonych, o terminie i porządku zebrania w sposób, który określa regulamin rady pedagogicznej,
● prowadzenie zebrania,
● przedstawienie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły.
Zobacz również: Ochrona danych osobowych uczniów w związku z procesem rekrutacji
Dyrektor szkoły nie może powierzyć na stałe funkcji przewodniczącego rady wicedyrektorowi szkoły (por. rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wrocławskiego z 15 lipca 1998 r., znak: ON.II.0914/27/98).
Z przygotowaniem zebrania wiąże się m.in. kompetencja do określenia jego terminu i proponowanego porządku dziennego. Natomiast w ramach prowadzenia zebrania przewodniczący udziela obecnym głosu, formułuje treść projektów uchwał, zarządza głosowania i obwieszcza zebranym podjęte rozstrzygnięcia. Jego zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym przebiegiem obrad. W tym zakresie przysługuje mu prawo odebrania głosu uczestnikowi zebrania w sytuacjach, które mogą zagrozić spokojowi posiedzenia. Ponadto do obowiązków przewodniczącego należy podpisanie protokołu z zebrań rady pedagogicznej.
2.3. Protokołowanie zebrań rady pedagogicznej
Z zebrania rady pedagogicznej sporządza się protokół oraz listę obecności. Członkowie rady dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności. Rada pedagogiczna wybiera spośród swoich członków protokolanta zebrania. Rada pedagogiczna może wybrać również protokolanta stałego lub na okres roku szkolnego.
ZAPAMIĘTAJ!
Protokoły z zebrań rady numeruje się w obrębie roku szkolnego. Zebrania można numerować cyframi arabskimi, a uchwały – rzymskimi.
Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien zawierać:
● numer i datę zebrania,
● numery podjętych uchwał,
● stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. kworum,
● wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie były),
● zatwierdzony porządek zebrania,
● stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
● przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
● treść zgłoszonych wniosków,
● podjęte uchwały i wnioski,
● podpisy przewodniczącego rady i protokolanta.
REKLAMA
Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do zapoznania się z treścią protokołu. Miejsce, gdzie członkowie rady pedagogicznej mogą zapoznać się z protokołem (np. w gabinecie dyrektora szkoły lub sekretariacie szkoły), powinno zostać określone w regulaminie działania rady pedagogicznej. Jest to bardzo istotne, gdyż księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły.
Protokół z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej przyjmuje się na następnym zebraniu. Przyjęte przez radę poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte. Prawo wglądu do protokołów z zebrań rady pedagogicznej mają również upoważnieni pracownicy organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą i organu prowadzącego.
Treści uchwał rady pedagogicznej powinny być wpisane w całości do księgi protokołów. Protokoły z zebrań komisji i zespołów powołanych przez radę pedagogiczną stanowią dokumentację pracy rady. Za przechowywanie protokołów z zebrań komisji i zespołów odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
Protokoły posiedzeń rady pedagogicznej stanowią dane publiczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, podlegające udostępnieniu (wyrok WSA w Łodzi z 26 września 2014 r., sygn. akt II SAB/Łd 102/14).
Polecamy serwis: Oświata
REKLAMA
REKLAMA