REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiar likwidacji szkoły - zawiadomienie rodziców

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Szkoła, likwidacja szkoły/ Fot. Fotolia
Szkoła, likwidacja szkoły/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organ prowadzący szkołę musi udowodnić, iż dokonał zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły w terminie. W jaki zatem sposób należy zawiadomić rodziców o zamiarze likwidacji?

REKLAMA

Co do zasady organ prowadząc szkołę winien, na 6 miesięcy przed terminem likwidacji szkoły, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów, a w przypadku szkoły dla dorosłych samych uczniów. Wynika to wprost z art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późń. zm.). Przepis ten nie reguluje jednak, w jaki sposób ma dojść do tego zawiadomienia. Co też w praktyce nastręcza duże problemy, gdyż organ prowadzący szkołę musi przecież w jakiś sposób udowodnić, iż zawiadomił w/w podmioty w terminie. Natomiast stosując określone formy zawiadomienia, w tym m.in. telefoniczne, brak jest możliwości wykazania, iż do zawiadomienia faktycznie doszło.

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 1 kwietnia 2015 r., sygn. akt: I OSK 2826/14 (LEX nr 1665695) stwierdził, iż: „przepis art. 59 ust. 1 u.s.o. pozostawia organowi prowadzącemu szkołę swobodę wyboru sposobu zawiadomienia rodziców uczniów o zamiarze likwidacji szkoły, pod warunkiem, że umożliwia ona rodzicom uczniów zapoznanie się z przekazaną informacją. Dopuszczalne jest przyjęcie formy doręczenia za pośrednictwem poczty, również w drodze "podwójnego awizowania", jeżeli ten typ doręczenia zastępczego został dokonany zgodnie z obowiązującym prawem, bo ten tryb doręczenia stwarza adresatowi wystarczające gwarancje procesowe.”

Zobacz również: Ochrona danych osobowych uczniów w związku z procesem rekrutacji

REKLAMA

Z powyższego orzeczenia wynika jednak, iż pomimo stwierdzenia, że organ prowadzący szkołę może w sposób dowolny wybrać metodę zawiadomienia rodziców uczniów o likwidacji szkoły, to tak naprawdę organ ten może w praktyce zastosować tylko jedną metodę zawiadomienia, tj. wysłanie tego zawiadomienia za pośrednictwem poczty. Wszystkie inne metody zawiadomienia, w tym telefoniczne, nie dają gwarancji, iż zawiadomienie to faktycznie dotrze do jego adresata.

Ponadto wysłanie w/w zawiadomienia pocztą daje organowi dwie zasadnicze korzyści. W pierwszej kolejności, organ zawsze będzie mógł udowodnić kiedy konkretnie zawiadomienie to zostało dostarczone jego adresatowi. Co też ułatwi udowodnienie przez organ, iż termin 6-cio miesięczny został zachowany. Dodatkowo przy tym sposobie zawiadomienia można zastosować fikcję doręczenia, tj. jeżeli adresat pomimo podwójnego awizowania nie odbierze listu, to przyjmuje się, iż list ten został mu doręczony. Co jest bardzo korzystne dla organu, który nie musi się martwić, tym, iż nie będzie mógł rozpocząć procedury likwidacji szkoły, gdyż któryś z rodziców ucznia celowo uchyla się od przyjęcia listu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Oświata

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA