REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za przedszkole publiczne w roku szkolnym 2017/2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Zych
Opłaty za przedszkole publiczne w roku szkolnym 2017/2018./ fot. Fotolia
Opłaty za przedszkole publiczne w roku szkolnym 2017/2018./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku szkolnego 2017/2018 to czas wzmożonego zainteresowania reformą edukacji. W powiązaniu z przekształceniami systemu szkół, w ostatnim czasie wprowadzono kilka istotnych zmian wpływających na sytuację przedszkolaków. Za co w najbliższym czasie zapłacą rodzice najmłodszych korzystających z publicznych przedszkoli?

Przede wszystkim na mocy nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw całkowicie została zniesiona opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego w placówkach publicznych przez dzieci sześcioletnie. Od 1 stycznia 2017 roku rodzice sześciolatków i starszych dzieci płacą jedynie za wyżywienie przedszkolaka, a to dzięki objęciu starszaków subwencją oświatową.

REKLAMA

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Kto decyduje o wysokości opłat?

Organizacja wychowania przedszkolnego, w tym ustalenie opłat za korzystanie z przedszkola, jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej leży w kompetencjach gminy. Zasadą stosowaną w wielu jednostkach jest bezpłatny pobyt w przedszkolu gwarantowany każdemu dziecku w godzinach od 8 do 13. Każda kolejna godzina to koszt nieprzekraczający złotówki. W przedszkolach publicznych, w przeciwieństwie do prywatnych placówek, opłaty uiszczane są tylko za czas, w którym dziecko faktycznie spędzi w instytucji.

Wyłom w tej powszechnie stosowanej praktyce wprowadziły władze Warszawy. W stolicy zadecydowano, że od 1 września 2017 r. rodzice w ogóle nie będą płacić za korzystanie z przedszkola, niezależnie od wieku dziecka. Władze miasta obliczają, że z tego rozwiązania skorzystają rodzice 46 000 dzieci chodzących do stołecznych przedszkoli.

REKLAMA

Płatne zajęcia dodatkowe?

Na mocy rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół w każdym przedszkolu realizowany jest program wychowania przedszkolnego proponowany przez nauczycieli i dopuszczany przez dyrektora placówki po konsultacji z radą pedagogiczną. Obok programu mogą być realizowane zajęcia dodatkowe, które powinny być dostosowane do wieku dzieci, specyfiki placówki, a przede wszystkim dostępne dla każdego przedszkolaka. Najczęściej organizowane są kursy języka angielskiego, ćwiczenia z logopedą i rytmika, jednak katalog nieuwzględnionych w programie aktywności może być szerszy w zależności od inicjatywy i aktywności dyrektorów przedszkoli. Ilość zajęć dodatkowych nie może powodować podwyższenia opłaty za korzystanie dziecka z przedszkola. W praktyce oznacza to, że, niezależnie od woli rodziców, w godzinach przebywania dzieci w przedszkolu nie mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, za które pobierane byłyby opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto rodzice płacą za wyżywienie i artykuły papiernicze wykorzystywane w trakcie zajęć. Do tej niekrótkiej listy należy dodać kwoty wpłacane na komitet rodzicielski. Teoretycznie dyrektor placówki nie może wymusić uiszczenia opłat, w praktyce jest to kolejny obowiązek nałożony na matki i ojców najmłodszych. 

Zobacz: Reforma oświaty

Warto pamiętać, że jeżeli dziecko realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego lub dziecko pięcioletnie mieszka w odległości większej niż 3 kilometry od publicznego przedszkola lub oddziału przedszkolnego, to zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w trakcie podróży należy do obowiązków gminy.

Gwarantowane miejsca dla trzylatków

Od 1 września 2017 roku gminy muszą zapewnić miejsce realizacji obowiązku przedszkolnego trzylatkom. Takie rozwiązanie to kontynuacja wprowadzanych już wcześniej regulacji, w myśl których od 1 września 2016 roku miejsce w przedszkolach musiało być zapewnione chętnym cztero-, pięcio- i wszystkim sześciolatkom. Zmiany te trudno wcielić w życie, publiczne przedszkola nie są bowiem przygotowane na przyjęcie tak dużej liczby dzieci. W związku z tym w większości ośrodków, w których populacja dzieci objętych tzw. obowiązkiem przedszkolnym jest liczna, zadecydowano o podpisanie umów z placówkami niepublicznymi, w których dzieci w określonym wieku będą mogły realizować obowiązek przedszkolny.   

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 2003 Nr 203 poz. 1966 z późn. zm.),

Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425 z późn. zm.),

Uchwała Rady Miasta Stołecznego Warszawy nr XLIX/1205/2017 z dnia 25 maja 2017 roku w sprawie czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA