Zmiany w organizacji konkursów, turniejów oraz olimpiad
REKLAMA
REKLAMA
Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad.
REKLAMA
Celem nowelizacji dotychczasowych przepisów jest dostosowanie ich do nowej struktury szkół, a także wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie przeprowadzania olimpiad.
Projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie możliwości przeprowadzania olimpiad dla uczniów szkół podstawowych. Mowa jest w nim także o umożliwieniu – w okresie przejściowym – udziału w olimpiadach organizowanych dla uczniów dotychczasowych gimnazjów, uczniom szkoły podstawowej, w szczególności posiadających tytuł laureata konkursu, którzy rekomendowani będą przez komisje konkursowe. Udział w olimpiadach będą mogli wziąć również uczniowie realizujący indywidualny program lub tok nauki.
Zobacz: Oświata
REKLAMA
Zgodnie z projektem kurator oświaty będzie mógł dokonać zmian w regulaminie konkursów podczas roku szkolnego. Dotyczy to w szczególności terminów przeprowadzenia eliminacji na poszczególnych szczeblach konkursu, kryteriów kwalifikowania uczestników do kolejnych etapów konkursu oraz warunków uzyskiwania wyróżnień i tytułów laureata lub finalisty konkursu.
Minister Edukacji Narodowej będzie miał możliwość rozstrzygnięcia terminu przeprowadzenia danego etapu olimpiady lub turnieju, w przypadku pokrywających się terminów wskazanych przez organizatorów.
W związku z tym, że zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i organizatorzy działań skierowanych do uczniów zdolnych, wykazują duże zainteresowanie uczestnictwem tych uczniów w zawodach wiedzy na każdym etapie (szkolnym, wojewódzkim, ogólnopolskim), istotą rozwiązań ujętych w projekcie jest stworzenie spójnej, drożnej struktury organizacji zawodów wiedzy na każdym etapie edukacyjnym. Nowe przepisy obejmują uczniów każdego typu szkoły, realizującej kształcenie według odpowiedniej podstawy programowej dla danego typu szkoły.
Nowelizacja przewiduje dostosowanie przepisów do nowej struktury szkół, przy jednoczesnym założeniu, że należy zapewnić równe szanse każdemu uczniowi możliwości udziału we wszystkich dostępnych zawodach wiedzy. Dotyczy to zarówno dzieci z nowej, jak i starej struktury szkół, a tym samym możliwości uzyskiwania uprawnień obowiązujących w systemie egzaminacyjnym i postępowaniu rekrutacyjnym.
REKLAMA
REKLAMA