REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu po rozwodzie

Paulina Szewioła
Paulina Szewioła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Treścią spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu jest używanie lokalu mieszkalnego, a jego specyficzną cechą jest jego trwałość, a także zasada jednopodmiotowości. Jednakże wyjątkiem od zasady jednopodmiotowości jest wspólna przynależność spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu do obojga małżonków.

Charakter prawny spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu

REKLAMA

REKLAMA


Lokatorskie prawo do lokalu trwa tak długo jak członkostwo uprawnionego w spółdzielni mieszkaniowej. Istnieje zasada przymusowej wspólności małżeńskiej wszystkich rodzajów spółdzielczych praw do lokali, przydzielanych jednemu z małżonków w trakcie trwania małżeństwa dla zaspokajania potrzeb rodziny. Należeć może ono wspólnie jedynie do małżonków. Taka konstrukcja tego prawa zakłada istnienie miedzy małżonkami łącznej wspólności tego prawa, nie zaś wspólności w częściach ułamkowych, choćby w małżeństwie istniał ustrój rozdzielności majątkowej. Wspólna przynależność spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu do obojga małżonków powstaje w wyniku zawarcia umowy ze spółdzielnią przez jednego z małżonków, ze względu na fakt, iż pozostają oni we wspólności majątkowej, a nabycie przedmiotowego prawa zostało dokonane do majątku wspólnego. W związku z tym, że wspólna przynależność spółdzielczego lokatorskiego prawa do małżonków jest wyjątkiem od zasady jednopodmiotowości tego prawa, ustanie małżeństwa wyznacza kres dopuszczalności takiego stanu. 


Co powinni zrobić małżonkowie po rozwodzie?


Po ustaniu małżeństwa wskutek rozwodu lub po unieważnieniu małżeństwa małżonkowie powinni w terminie jednego roku zawiadomić spółdzielnię, któremu z nich przypadło spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, albo przedstawić dowód wszczęcia postępowania sądowego o podział tego prawa.

REKLAMA

Były małżonek niebędący członkiem spółdzielni powinien złożyć deklarację członkowską w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym przypadło mu prawo do lokalu. Byłemu małżonkowi przysługuje roszczenie o przyjęcie w poczet członków spółdzielni. Jeżeli małżonkowie nie dokonają czynności, o których mowa w ust. 1, spółdzielnia wyznaczy im w tym celu dodatkowy termin, nie krótszy niż 6 miesięcy, uprzedzając o skutkach, jakie może spowodować jego niezachowanie. Po bezskutecznym upływie tego terminu spółdzielnia może podjąć uchwałę o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu (art. 13 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.). Należy zauważyć, iż jest to uprawnienie fakultatywne Spółdzielni. Spółdzielnia nie zawsze jest w stanie w odpowiednim czasie zareagować na brak złożonego przez byłych małżonków zawiadomienia, gdyż nie zawsze posiada informacje o rozwodzie, w związku z tym, w takim wypadku należy przyjąć, iż reakcja spółdzielni może nastąpić w każdym czasie, wówczas gdy spółdzielnia otrzyma wiedzę umożliwiającą jej taką reakcję (E. Bończak-Kucharczyk, Spółdzielnie Mieszkaniowe : komentarz, Warszawa 2008, s. 304).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Komu po rozwodzie przypadnie spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu?


Z wytycznych wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej, w zakresie stosowania przepisów o podziale majątku wspólnego małżonków, w wypadku gdy w skład tego majątku wchodzi spółdzielcze prawo do lokalu (uchwała pełnego składu Izby Cywilnej Sądu Najwyższego z dnia 30 listopada 1974 r. III CZP 1/74 OSNCP 1975/3 poz. 37), regułę przyznawania lokalu mieszkalnego małżonkowi sprawującemu pieczę nad dzieckiem należy rozumieć w ten sposób, że reguła ta będzie miała zastosowanie jeżeli okoliczności konkretnej sprawy nie przemawiają za przyznaniem lokalu mieszkalnego drugiemu z małżonków.

Zatem w myśl wytycznych kwestia pierwszeństwa do otrzymania lokalu mieszkalnego pozostawiona jest rozsądnej ocenie sędziowskiej.

Na sposób ukształtowania tego prawa może też mieć wpływ sytuacja majątkowa małżonków (uchwała pełnego składu Izby Cywilnej Sądu Najwyższego z dnia 30 listopada 1974 r. III CZP 1/74 OSNCP 1975/3 poz. 37).
W niektórych sytuacjach sąd może dojść do wniosku, że żaden z małżonków nie powinien być, jeżeli chodzi o przyznanie spółdzielczego prawa do lokalu, uprzywilejowany. W takich wypadkach sąd może przyznać małżonkom całość lub odpowiednią część wierzytelności z tytułu wkładu. Wówczas spółdzielcze prawo do lokalu wygasa, a przed każdym z małżonków stoją dwie możliwości: albo wycofają oni przyznaną im część wkładu, albo po uzupełnieniu swojej części będą się ubiegali o przydział - oczywiście na zasadach ogólnych - dotychczas wspólnego lub innego lokalu. Jednakże zauważyć należy, iż sąd w swoich kryteriach ocennych, będzie rozpatrywał każdą sytuację indywidualnie, a w myśl wytycznych kwestia pierwszeństwa do otrzymania lokalu mieszkalnego pozostawiona jest rozsądnej ocenie sędziowskiej.


Jak podzielić spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu?


Należy zaznaczyć ze spółdzielnia mieszkaniowa nie jest władna dokonywać podziału spółdzielczego prawa do lokalu pomiędzy byłych małżonków i nie służy jej uprawnienie do pozbawienia prawa do lokalu jednego małżonka z korzyścią dla drugiego.

Może to nastąpić albo w drodze umowy między małżonkami, albo na drodze sądowej a podejmowanie w tym zakresie jakichkolwiek czynności przez spółdzielnię jest nieważne.

W związku z powyższym podziału prawa lokatorskiego można dokonać w drodze umowy, bądź na drodze postępowania sądowego. (art. 13 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. Spółdzielnie mieszkaniowe Dz.U.2003.119.1116).


Podstawa Prawna:
Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA