REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znów więcej zapłacimy fiskusowi za nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Znów więcej zapłacimy fiskusowi za nieruchomości./ fot. Fotolia
Znów więcej zapłacimy fiskusowi za nieruchomości./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele nieruchomości są już przyzwyczajeni, że prawie każdy kolejny rok przynosi wzrost stawek podatkowych. Taka sytuacja wynika ze specyficznej konstrukcji podatku od nieruchomości. Samorządy mają swobodę w zakresie określania stawek wspomnianego podatku, ale nie mogą przekroczyć maksymalnych limitów wyznaczonych przez Ministra Finansów. Od pewnego czasu, znamy już takie ogólnopolskie limity podatkowe, które będą obowiązywały w 2019 r.

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili przeanalizować, jak kolejna podwyżka maksymalnych stawek podatkowych może wpłynąć na sytuację finansową przykładowych posiadaczy nieruchomości.

REKLAMA

Powody do narzekania będą mieli na przykład przedsiębiorcy

Tempo zmian maksymalnych stawek podatku od nieruchomości, obecnie jest powiązane ze wzrostem lub spadkiem cen w gospodarce. Właśnie dlatego nie może dziwić fakt, że wspomniane limity wzrosną na początku 2019 r. Stopa zmian analizowanych stawek podatkowych względem 2018 roku, wyniesie około +1,6%. Będzie to największa podwyżka od dłuższego czasu. Informacje zaprezentowane w poniższej tabeli przypominają, że 2016 r. oraz 2017 r. przyniósł stabilizację lub obniżki najważniejszych stawek podatku od nieruchomości. Był to oczywiście rezultat deflacji notowanej przez Główny Urząd Statystyczny.

Jeżeli chodzi o wzrosty maksymalnych stawek opisywanego podatku w 2019 roku, to najważniejsze wydają się zmiany dotyczące następujących rodzajów nieruchomości:

  • grunty wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej - wzrost stawki z 0,91 zł/mkw. (2018 r.) do 0,93 zł/mkw. (2019 r.)
  • pozostałe grunty - wzrost stawki z 0,48 zł/mkw. (2018 r.) do 0,49 zł/mkw. (2019 r.)
  • budynki i lokale mieszkalne oraz ich części - wzrost stawki z 0,77 zł/mkw. (2018 r.) do 0,79 zł/mkw. (2019 r.)
  • budynki i lokale firmowe oraz ich części - wzrost stawki z 23,10 zł/mkw. (2018 r.) do 23,47 zł/mkw. (2019 r.)
  • pozostałe budynki (np. wolnostojące garaże) - wzrost stawki z 7,77 zł/mkw. (2018 r.) do 7,90 zł/mkw. (2019 r.)

Jak wskazuje portal RynekPierwotny.pl wydaje się, że szczególne powody do narzekania mają przedsiębiorcy. W przypadku większości gmin, stawki podatku od budynków firmowych oraz ich części, zostają bowiem ustalone na poziomie zbliżonym do maksymalnego. Trzeba również zwrócić uwagę na bardzo dużą dysproporcję pomiędzy limitami dotyczącymi lokali mieszkalnych (0,79 zł/mkw.) oraz lokali użytkowych (23,47 zł/mkw.). Krajowi przedsiębiorcy mogą tylko z tęsknotą spoglądać na stawki obowiązujące np. w 1996 r. Wtedy maksymalna stawka podatkowa za 1 mkw. lokalu użytkowego wynosiła 8,61 zł. Jej późniejszy wzrost niestety był znacznie szybszy od inflacji.

Podwyżki maksymalnych stawek podatku od nieruchomości (2011 r. - 2019 r.)

Rodzaj nieruchomości

Rok podatkowy

Grunty wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej

Pozostałe grunty

Budynki i lokale mieszkalne oraz ich części

Budynki i lokale firmowe oraz ich części

Pozostałe budynki               (np. wolnostojące garaże)

Maksymalne stawki na 2011 r.

0,80 zł/mkw.

0,41 zł/mkw.

0,67 zł/mkw.

21,05 zł/mkw.

7,06 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2015 r.

0,90 zł/mkw.

0,47 zł/mkw.

0,75 zł/mkw.

23,13 zł/mkw.

7,77 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2016 r.

0,89 zł/mkw.

0,47 zł/mkw.

0,75 zł/mkw.

22,86 zł/mkw.

7,68 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2017 r.

0,89 zł/mkw.

0,47 zł/mkw.

0,75 zł/mkw.

22,66 zł/mkw.

7,62 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2018 r.

0,91 zł/mkw.

0,48 zł/mkw.

0,77 zł/mkw.

23,10 zł/mkw.

7,77 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2019 r.

0,93 zł/mkw.

0,49 zł/mkw.

0,79 zł/mkw.

23,47 zł/mkw.

7,90 zł/mkw.

Źródło: opracowanie własne na podstawie rozporządzeń i obwieszczeń Ministra Finansów / RynekPierwotny.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od typowego mieszkania wzrośnie tylko symbolicznie

W ramach podsumowania warto sprawdzić skutki podwyżki maksymalnych limitów podatkowych z 2019 r. na przykładzie sytuacji typowych podatników. Taka analiza zakłada, że gmina wraz z początkiem przyszłego roku wprowadzi stawki podatkowe na maksymalnym poziomie dozwolonym przez Ministra Finansów. Można przypuszczać, że większość krajowych samorządów zdecyduje się właśnie na taki krok. Podatek od nieruchomości (zwłaszcza komercyjnych), stanowi bowiem dość istotne źródło dochodu dla niektórych gmin.

Pierwszy przykład dotyczy lokalu użytkowego o powierzchni 100 mkw. W przypadku tej nieruchomości, przyszłoroczny wzrost stawki podatkowej (37 groszy za każdy 1 mkw.), będzie skutkował wymiarem podatku wyższym o 37,0 zł. Jak tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl podany wynik nie uwzględnia opodatkowania części wspólnych budynku i udziału w gruncie, a także możliwości wliczenia nieruchomościowego podatku do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast chodzi o mieszkanie liczące sobie 60 mkw., to wzrost jednostkowej stawki na poziomie 2 grosze/mkw. (patrz powyższa tabela), zwiększy wysokość podatku o 1,20 zł rocznie. Większość właścicieli mieszkań w ramach decyzji wymiarowej zostanie poinformowana o konieczności zapłacenia podatku mniejszego niż 100 zł rocznie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, takie zobowiązanie podatkowe na kwotę nieprzekraczającą 100 zł, trzeba uregulować w jednej racie (do 15 marca 2019 r.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA