REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znów więcej zapłacimy fiskusowi za nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Znów więcej zapłacimy fiskusowi za nieruchomości./ fot. Fotolia
Znów więcej zapłacimy fiskusowi za nieruchomości./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele nieruchomości są już przyzwyczajeni, że prawie każdy kolejny rok przynosi wzrost stawek podatkowych. Taka sytuacja wynika ze specyficznej konstrukcji podatku od nieruchomości. Samorządy mają swobodę w zakresie określania stawek wspomnianego podatku, ale nie mogą przekroczyć maksymalnych limitów wyznaczonych przez Ministra Finansów. Od pewnego czasu, znamy już takie ogólnopolskie limity podatkowe, które będą obowiązywały w 2019 r.

Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili przeanalizować, jak kolejna podwyżka maksymalnych stawek podatkowych może wpłynąć na sytuację finansową przykładowych posiadaczy nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Powody do narzekania będą mieli na przykład przedsiębiorcy

Tempo zmian maksymalnych stawek podatku od nieruchomości, obecnie jest powiązane ze wzrostem lub spadkiem cen w gospodarce. Właśnie dlatego nie może dziwić fakt, że wspomniane limity wzrosną na początku 2019 r. Stopa zmian analizowanych stawek podatkowych względem 2018 roku, wyniesie około +1,6%. Będzie to największa podwyżka od dłuższego czasu. Informacje zaprezentowane w poniższej tabeli przypominają, że 2016 r. oraz 2017 r. przyniósł stabilizację lub obniżki najważniejszych stawek podatku od nieruchomości. Był to oczywiście rezultat deflacji notowanej przez Główny Urząd Statystyczny.

Jeżeli chodzi o wzrosty maksymalnych stawek opisywanego podatku w 2019 roku, to najważniejsze wydają się zmiany dotyczące następujących rodzajów nieruchomości:

  • grunty wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej - wzrost stawki z 0,91 zł/mkw. (2018 r.) do 0,93 zł/mkw. (2019 r.)
  • pozostałe grunty - wzrost stawki z 0,48 zł/mkw. (2018 r.) do 0,49 zł/mkw. (2019 r.)
  • budynki i lokale mieszkalne oraz ich części - wzrost stawki z 0,77 zł/mkw. (2018 r.) do 0,79 zł/mkw. (2019 r.)
  • budynki i lokale firmowe oraz ich części - wzrost stawki z 23,10 zł/mkw. (2018 r.) do 23,47 zł/mkw. (2019 r.)
  • pozostałe budynki (np. wolnostojące garaże) - wzrost stawki z 7,77 zł/mkw. (2018 r.) do 7,90 zł/mkw. (2019 r.)

Jak wskazuje portal RynekPierwotny.pl wydaje się, że szczególne powody do narzekania mają przedsiębiorcy. W przypadku większości gmin, stawki podatku od budynków firmowych oraz ich części, zostają bowiem ustalone na poziomie zbliżonym do maksymalnego. Trzeba również zwrócić uwagę na bardzo dużą dysproporcję pomiędzy limitami dotyczącymi lokali mieszkalnych (0,79 zł/mkw.) oraz lokali użytkowych (23,47 zł/mkw.). Krajowi przedsiębiorcy mogą tylko z tęsknotą spoglądać na stawki obowiązujące np. w 1996 r. Wtedy maksymalna stawka podatkowa za 1 mkw. lokalu użytkowego wynosiła 8,61 zł. Jej późniejszy wzrost niestety był znacznie szybszy od inflacji.

REKLAMA

Podwyżki maksymalnych stawek podatku od nieruchomości (2011 r. - 2019 r.)

Rodzaj nieruchomości

Rok podatkowy

Grunty wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej

Pozostałe grunty

Budynki i lokale mieszkalne oraz ich części

Budynki i lokale firmowe oraz ich części

Pozostałe budynki               (np. wolnostojące garaże)

Maksymalne stawki na 2011 r.

0,80 zł/mkw.

0,41 zł/mkw.

0,67 zł/mkw.

21,05 zł/mkw.

7,06 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2015 r.

0,90 zł/mkw.

0,47 zł/mkw.

0,75 zł/mkw.

23,13 zł/mkw.

7,77 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2016 r.

0,89 zł/mkw.

0,47 zł/mkw.

0,75 zł/mkw.

22,86 zł/mkw.

7,68 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2017 r.

0,89 zł/mkw.

0,47 zł/mkw.

0,75 zł/mkw.

22,66 zł/mkw.

7,62 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2018 r.

0,91 zł/mkw.

0,48 zł/mkw.

0,77 zł/mkw.

23,10 zł/mkw.

7,77 zł/mkw.

Maksymalne stawki na 2019 r.

0,93 zł/mkw.

0,49 zł/mkw.

0,79 zł/mkw.

23,47 zł/mkw.

7,90 zł/mkw.

Źródło: opracowanie własne na podstawie rozporządzeń i obwieszczeń Ministra Finansów / RynekPierwotny.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od typowego mieszkania wzrośnie tylko symbolicznie

W ramach podsumowania warto sprawdzić skutki podwyżki maksymalnych limitów podatkowych z 2019 r. na przykładzie sytuacji typowych podatników. Taka analiza zakłada, że gmina wraz z początkiem przyszłego roku wprowadzi stawki podatkowe na maksymalnym poziomie dozwolonym przez Ministra Finansów. Można przypuszczać, że większość krajowych samorządów zdecyduje się właśnie na taki krok. Podatek od nieruchomości (zwłaszcza komercyjnych), stanowi bowiem dość istotne źródło dochodu dla niektórych gmin.

Pierwszy przykład dotyczy lokalu użytkowego o powierzchni 100 mkw. W przypadku tej nieruchomości, przyszłoroczny wzrost stawki podatkowej (37 groszy za każdy 1 mkw.), będzie skutkował wymiarem podatku wyższym o 37,0 zł. Jak tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl podany wynik nie uwzględnia opodatkowania części wspólnych budynku i udziału w gruncie, a także możliwości wliczenia nieruchomościowego podatku do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast chodzi o mieszkanie liczące sobie 60 mkw., to wzrost jednostkowej stawki na poziomie 2 grosze/mkw. (patrz powyższa tabela), zwiększy wysokość podatku o 1,20 zł rocznie. Większość właścicieli mieszkań w ramach decyzji wymiarowej zostanie poinformowana o konieczności zapłacenia podatku mniejszego niż 100 zł rocznie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, takie zobowiązanie podatkowe na kwotę nieprzekraczającą 100 zł, trzeba uregulować w jednej racie (do 15 marca 2019 r.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA