Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
REKLAMA
REKLAMA
Wsparcie z Funduszu Dopłat od 1 kwietnia 2021 r.
Rozporządzenie w nowym kształcie powstało w związku z ostatnią nowelizacją ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (dalej: u.f.w.) dokonaną na podstawie ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (dalej: ustawa zmieniająca).
REKLAMA
Ustawą zmieniającą rozszerzono zarówno dotychczasowy zakres przedmiotowy realizowany w ramach rządowego programu wsparci budownictwa komunalnego, jak również katalog beneficjentów programu. Możliwe będzie uzyskanie z Funduszu Dopłat dofinansowania na budowę dodatkowych powierzchni użytkowych, które będą służyły zaspokajaniu potrzeb osób starszych (np. pomieszczenia rekreacyjne, ambulatoria) oraz będą mogły być wykorzystywane także przez pozostałych najemców lokali mieszkalnych.
REKLAMA
Rozporządzenie będzie regulowało procedurę ubiegania się o bezzwrotne wsparcie finansowe ze środków Funduszu Dopłat w ramach rządowego programu wsparcia budownictwa komunalnego. Program skierowany jest przede wszystkim do samorządów lokalnych i do podmiotów, które realizują lokalną politykę mieszkaniową, w tym także o charakterze interwencyjnym.
Z punktu widzenia beneficjentów ważny jest rozszerzony katalog kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięć realizowanych przy udziale finansowego wsparcia. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt możliwości dofinansowania przedsięwzięć rozpoczętych, które nie zostały zakończone przed dniem złożenia do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) stosownego wniosku o finansowe wsparcie.
Dla jednostek samorządu terytorialnego ważna jest sama zmiana zasad uruchamiania środków wsparcia z Funduszu Dopłat oraz złagodzone rygory dotyczące utrzymania zasobu utworzonego przy udziale środków finansowego wsparcia.
Wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dopłat
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji wymagany dla wniosku o dofinansowanie. Integralną część wniosku, o ile dotyczą z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia, stanowić powinny:
- dokumenty potwierdzające prawo własności albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, której przedsięwzięcie dotyczy; tu w szczególności wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków dla wszystkich działek objętych inwestycją oraz informacja o numerze księgi wieczystej (o ile taka księga jest dla danej nieruchomości założona);
- dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie realizowanego przedsięwzięcia;
- dokumenty potwierdzające prawo do prowadzenia robót budowlanych; tu odpowiednio ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (o ile przedsięwzięcie wymaga takiej decyzji), zgłoszenie robót oraz odpowiednio zaświadczenie organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia;
- dokumentację projektową, w tym projekt budowlany;
- dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia; tu kosztorys inwestorski lub kalkulacja planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, kopie faktur wystawionych lub zawartych do dnia złożenia wniosku umów na roboty budowlane, usługi i dostawy, w tym dotyczące prac projektowych oraz nadzoru inwestorskiego, w zakresie wykonania przedsięwzięcia lub jego części;
- dokument potwierdzający przewidywaną cenę sprzedaży lub kopię umowy sprzedaży nieruchomości (w przypadku dokonanego nabycia) oraz kopia operatu szacunkowego sporządzonego nie wcześniej niż na trzy miesiące przed datą jego złożenia.
BGK w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku weryfikuje, czy wniosek spełnia formalne wymagania, tj. dotyczące samego wniosku oraz kwalifikacji do wsparcia finansowego. Ewentualne braki we wniosku będzie można uzupełnić w wyznaczonym terminie, tj. nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 21 dni od dnia doręczenia wezwania wystawionego przez BGK. Należy mieć na uwadze, że nieuzupełniony w wymaganym zakresie i terminie wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych
Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych stanowi ekwiwalent dotacji brutto finansowego wsparcia - wyliczany przez BGK na dzień zawarcia umowy. Rekompensata nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto inwestora wynikających ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Do takich kosztów inwestora zalicza się w szczególności:
- koszt brutto przedsięwzięcia,
- koszty eksploatacji i remontów lokali oraz infrastruktury utworzonej przy udziale finansowego wsparcia, związane bezpośrednio z realizacją przedsięwzięcia,
- koszty ubezpieczenia nieruchomości,
- pozostałe koszty, o ile są związane ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym polegającej na najmie lokali mieszkalnych, w tym koszty prowadzenia rachunków bankowych przeznaczonych do deponowania środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali oraz środków z odpisów na fundusz remontowy,
- wkład we wspólne koszty stałe inwestora w części wyliczonej proporcjonalnie dla inwestora,
- koszty wykonania garaży dla samochodów osobowych lub miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym - w wysokości nieuwzględniającej podatku od towarów i usług w części, w jakiej inwestorowi przysługiwało będzie prawo do odliczenia tego podatku,
- koszty nabycia nieruchomości pod budowę - w przypadku gdy nieruchomość albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nie jest obciążone hipoteką (tu zalicza się również wartość nieruchomości, jeżeli została ona wniesiona jako wkład niepieniężny i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia - jej wartość określa się na podstawie operatu szacunkowego).
Do wyliczenia rekompensaty przyjmuje się przychody inwestora związane z usługą publiczną świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, tu przyjmuje się w szczególności:
- przychody z opłat czynszowych za najem lokali mieszkalnych, garaży i miejsc postojowych,
- przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali, pobranych od najemców,
- przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków gromadzonych w ramach odpisów na fundusz remontowy,
- wartość nieruchomości gruntowej, jeżeli została wniesiona jako wkład niepieniężny przez jednostkę samorządu terytorialnego i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia, określoną na podstawie operatu szacunkowego.
Autor: Małgorzata Siwik, ekspert z zakresu administracji i finansów publicznych, audytor wewnętrzny, posiada bogate doświadczenie w ocenie systemów zarządzania i kontroli jednostek samorządu terytorialnego
Podstawy prawne
-
art. 19 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 508; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 11)
-
rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni, tymczasowych pomieszczeń, komunalnej infrastruktury komunalnej i infrastruktury społecznej (projekt z 7 stycznia 2021 r.)
REKLAMA
REKLAMA