REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat

Subskrybuj nas na Youtube
Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budownictwo komunalne. Od 1 kwietnia 2021 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie m.in. lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, schronisk dla osób bezdomnych czy też infrastruktury komunalnej i społecznej.

Wsparcie z Funduszu Dopłat od 1 kwietnia 2021 r.

Rozporządzenie w nowym kształcie powstało w związku z ostatnią nowelizacją ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (dalej: u.f.w.) dokonaną na podstawie ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (dalej: ustawa zmieniająca).

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą zmieniającą rozszerzono zarówno dotychczasowy zakres przedmiotowy realizowany w ramach rządowego programu wsparci budownictwa komunalnego, jak również katalog beneficjentów programu. Możliwe będzie uzyskanie z Funduszu Dopłat dofinansowania na budowę dodatkowych powierzchni użytkowych, które będą służyły zaspokajaniu potrzeb osób starszych (np. pomieszczenia rekreacyjne, ambulatoria) oraz będą mogły być wykorzystywane także przez pozostałych najemców lokali mieszkalnych.

Rozporządzenie będzie regulowało procedurę ubiegania się o bezzwrotne wsparcie finansowe ze środków Funduszu Dopłat w ramach rządowego programu wsparcia budownictwa komunalnego. Program skierowany jest przede wszystkim do samorządów lokalnych i do podmiotów, które realizują lokalną politykę mieszkaniową, w tym także o charakterze interwencyjnym.

Z punktu widzenia beneficjentów ważny jest rozszerzony katalog kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięć realizowanych przy udziale finansowego wsparcia. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt możliwości dofinansowania przedsięwzięć rozpoczętych, które nie zostały zakończone przed dniem złożenia do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) stosownego wniosku o finansowe wsparcie.

REKLAMA

Dla jednostek samorządu terytorialnego ważna jest sama zmiana zasad uruchamiania środków wsparcia z Funduszu Dopłat oraz złagodzone rygory dotyczące utrzymania zasobu utworzonego przy udziale środków finansowego wsparcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dopłat

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji wymagany dla wniosku o dofinansowanie. Integralną część wniosku, o ile dotyczą z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia, stanowić powinny:

  1. dokumenty potwierdzające prawo własności albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, której przedsięwzięcie dotyczy; tu w szczególności wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków dla wszystkich działek objętych inwestycją oraz informacja o numerze księgi wieczystej (o ile taka księga jest dla danej nieruchomości założona);
  2. dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie realizowanego przedsięwzięcia;
  3. dokumenty potwierdzające prawo do prowadzenia robót budowlanych; tu odpowiednio ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (o ile przedsięwzięcie wymaga takiej decyzji), zgłoszenie robót oraz odpowiednio zaświadczenie organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia;
  4. dokumentację projektową, w tym projekt budowlany;
  5. dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia; tu kosztorys inwestorski lub kalkulacja planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, kopie faktur wystawionych lub zawartych do dnia złożenia wniosku umów na roboty budowlane, usługi i dostawy, w tym dotyczące prac projektowych oraz nadzoru inwestorskiego, w zakresie wykonania przedsięwzięcia lub jego części;
  6. dokument potwierdzający przewidywaną cenę sprzedaży lub kopię umowy sprzedaży nieruchomości (w przypadku dokonanego nabycia) oraz kopia operatu szacunkowego sporządzonego nie wcześniej niż na trzy miesiące przed datą jego złożenia.

BGK w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku weryfikuje, czy wniosek spełnia formalne wymagania, tj. dotyczące samego wniosku oraz kwalifikacji do wsparcia finansowego. Ewentualne braki we wniosku będzie można uzupełnić w wyznaczonym terminie, tj. nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 21 dni od dnia doręczenia wezwania wystawionego przez BGK. Należy mieć na uwadze, że nieuzupełniony w wymaganym zakresie i terminie wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych

Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych stanowi ekwiwalent dotacji brutto finansowego wsparcia - wyliczany przez BGK na dzień zawarcia umowy. Rekompensata nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto inwestora wynikających ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Do takich kosztów inwestora zalicza się w szczególności:

  • koszt brutto przedsięwzięcia,
  • koszty eksploatacji i remontów lokali oraz infrastruktury utworzonej przy udziale finansowego wsparcia, związane bezpośrednio z realizacją przedsięwzięcia,
  • koszty ubezpieczenia nieruchomości,
  • pozostałe koszty, o ile są związane ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym polegającej na najmie lokali mieszkalnych, w tym koszty prowadzenia rachunków bankowych przeznaczonych do deponowania środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali oraz środków z odpisów na fundusz remontowy,
  • wkład we wspólne koszty stałe inwestora w części wyliczonej proporcjonalnie dla inwestora,
  • koszty wykonania garaży dla samochodów osobowych lub miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym - w wysokości nieuwzględniającej podatku od towarów i usług w części, w jakiej inwestorowi przysługiwało będzie prawo do odliczenia tego podatku,
  • koszty nabycia nieruchomości pod budowę - w przypadku gdy nieruchomość albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nie jest obciążone hipoteką (tu zalicza się również wartość nieruchomości, jeżeli została ona wniesiona jako wkład niepieniężny i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia - jej wartość określa się na podstawie operatu szacunkowego).

Do wyliczenia rekompensaty przyjmuje się przychody inwestora związane z usługą publiczną świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, tu przyjmuje się w szczególności:

  • przychody z opłat czynszowych za najem lokali mieszkalnych, garaży i miejsc postojowych,
  • przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali, pobranych od najemców,
  • przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków gromadzonych w ramach odpisów na fundusz remontowy,
  • wartość nieruchomości gruntowej, jeżeli została wniesiona jako wkład niepieniężny przez jednostkę samorządu terytorialnego i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia, określoną na podstawie operatu szacunkowego.

Autor: Małgorzata Siwik, ekspert z zakresu administracji i finansów publicznych, audytor wewnętrzny, posiada bogate doświadczenie w ocenie systemów zarządzania i kontroli jednostek samorządu terytorialnego

Podstawy prawne

  • art. 19 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 508; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 11)

  • rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni, tymczasowych pomieszczeń, komunalnej infrastruktury komunalnej i infrastruktury społecznej (projekt z 7 stycznia 2021 r.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA