REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat

Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budownictwo komunalne. Od 1 kwietnia 2021 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie m.in. lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, schronisk dla osób bezdomnych czy też infrastruktury komunalnej i społecznej.

Wsparcie z Funduszu Dopłat od 1 kwietnia 2021 r.

Rozporządzenie w nowym kształcie powstało w związku z ostatnią nowelizacją ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (dalej: u.f.w.) dokonaną na podstawie ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (dalej: ustawa zmieniająca).

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą zmieniającą rozszerzono zarówno dotychczasowy zakres przedmiotowy realizowany w ramach rządowego programu wsparci budownictwa komunalnego, jak również katalog beneficjentów programu. Możliwe będzie uzyskanie z Funduszu Dopłat dofinansowania na budowę dodatkowych powierzchni użytkowych, które będą służyły zaspokajaniu potrzeb osób starszych (np. pomieszczenia rekreacyjne, ambulatoria) oraz będą mogły być wykorzystywane także przez pozostałych najemców lokali mieszkalnych.

Rozporządzenie będzie regulowało procedurę ubiegania się o bezzwrotne wsparcie finansowe ze środków Funduszu Dopłat w ramach rządowego programu wsparcia budownictwa komunalnego. Program skierowany jest przede wszystkim do samorządów lokalnych i do podmiotów, które realizują lokalną politykę mieszkaniową, w tym także o charakterze interwencyjnym.

Z punktu widzenia beneficjentów ważny jest rozszerzony katalog kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięć realizowanych przy udziale finansowego wsparcia. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt możliwości dofinansowania przedsięwzięć rozpoczętych, które nie zostały zakończone przed dniem złożenia do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) stosownego wniosku o finansowe wsparcie.

REKLAMA

Dla jednostek samorządu terytorialnego ważna jest sama zmiana zasad uruchamiania środków wsparcia z Funduszu Dopłat oraz złagodzone rygory dotyczące utrzymania zasobu utworzonego przy udziale środków finansowego wsparcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dopłat

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji wymagany dla wniosku o dofinansowanie. Integralną część wniosku, o ile dotyczą z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia, stanowić powinny:

  1. dokumenty potwierdzające prawo własności albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, której przedsięwzięcie dotyczy; tu w szczególności wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków dla wszystkich działek objętych inwestycją oraz informacja o numerze księgi wieczystej (o ile taka księga jest dla danej nieruchomości założona);
  2. dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie realizowanego przedsięwzięcia;
  3. dokumenty potwierdzające prawo do prowadzenia robót budowlanych; tu odpowiednio ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (o ile przedsięwzięcie wymaga takiej decyzji), zgłoszenie robót oraz odpowiednio zaświadczenie organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia;
  4. dokumentację projektową, w tym projekt budowlany;
  5. dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia; tu kosztorys inwestorski lub kalkulacja planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, kopie faktur wystawionych lub zawartych do dnia złożenia wniosku umów na roboty budowlane, usługi i dostawy, w tym dotyczące prac projektowych oraz nadzoru inwestorskiego, w zakresie wykonania przedsięwzięcia lub jego części;
  6. dokument potwierdzający przewidywaną cenę sprzedaży lub kopię umowy sprzedaży nieruchomości (w przypadku dokonanego nabycia) oraz kopia operatu szacunkowego sporządzonego nie wcześniej niż na trzy miesiące przed datą jego złożenia.

BGK w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku weryfikuje, czy wniosek spełnia formalne wymagania, tj. dotyczące samego wniosku oraz kwalifikacji do wsparcia finansowego. Ewentualne braki we wniosku będzie można uzupełnić w wyznaczonym terminie, tj. nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 21 dni od dnia doręczenia wezwania wystawionego przez BGK. Należy mieć na uwadze, że nieuzupełniony w wymaganym zakresie i terminie wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych

Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych stanowi ekwiwalent dotacji brutto finansowego wsparcia - wyliczany przez BGK na dzień zawarcia umowy. Rekompensata nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto inwestora wynikających ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Do takich kosztów inwestora zalicza się w szczególności:

  • koszt brutto przedsięwzięcia,
  • koszty eksploatacji i remontów lokali oraz infrastruktury utworzonej przy udziale finansowego wsparcia, związane bezpośrednio z realizacją przedsięwzięcia,
  • koszty ubezpieczenia nieruchomości,
  • pozostałe koszty, o ile są związane ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym polegającej na najmie lokali mieszkalnych, w tym koszty prowadzenia rachunków bankowych przeznaczonych do deponowania środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali oraz środków z odpisów na fundusz remontowy,
  • wkład we wspólne koszty stałe inwestora w części wyliczonej proporcjonalnie dla inwestora,
  • koszty wykonania garaży dla samochodów osobowych lub miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym - w wysokości nieuwzględniającej podatku od towarów i usług w części, w jakiej inwestorowi przysługiwało będzie prawo do odliczenia tego podatku,
  • koszty nabycia nieruchomości pod budowę - w przypadku gdy nieruchomość albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nie jest obciążone hipoteką (tu zalicza się również wartość nieruchomości, jeżeli została ona wniesiona jako wkład niepieniężny i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia - jej wartość określa się na podstawie operatu szacunkowego).

Do wyliczenia rekompensaty przyjmuje się przychody inwestora związane z usługą publiczną świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, tu przyjmuje się w szczególności:

  • przychody z opłat czynszowych za najem lokali mieszkalnych, garaży i miejsc postojowych,
  • przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali, pobranych od najemców,
  • przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków gromadzonych w ramach odpisów na fundusz remontowy,
  • wartość nieruchomości gruntowej, jeżeli została wniesiona jako wkład niepieniężny przez jednostkę samorządu terytorialnego i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia, określoną na podstawie operatu szacunkowego.

Autor: Małgorzata Siwik, ekspert z zakresu administracji i finansów publicznych, audytor wewnętrzny, posiada bogate doświadczenie w ocenie systemów zarządzania i kontroli jednostek samorządu terytorialnego

Podstawy prawne

  • art. 19 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 508; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 11)

  • rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni, tymczasowych pomieszczeń, komunalnej infrastruktury komunalnej i infrastruktury społecznej (projekt z 7 stycznia 2021 r.)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA