REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat

Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
Budownictwo komunalne - wsparcie z Funduszu Dopłat
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budownictwo komunalne. Od 1 kwietnia 2021 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie m.in. lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, schronisk dla osób bezdomnych czy też infrastruktury komunalnej i społecznej.

Wsparcie z Funduszu Dopłat od 1 kwietnia 2021 r.

Rozporządzenie w nowym kształcie powstało w związku z ostatnią nowelizacją ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (dalej: u.f.w.) dokonaną na podstawie ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa (dalej: ustawa zmieniająca).

REKLAMA

REKLAMA

Ustawą zmieniającą rozszerzono zarówno dotychczasowy zakres przedmiotowy realizowany w ramach rządowego programu wsparci budownictwa komunalnego, jak również katalog beneficjentów programu. Możliwe będzie uzyskanie z Funduszu Dopłat dofinansowania na budowę dodatkowych powierzchni użytkowych, które będą służyły zaspokajaniu potrzeb osób starszych (np. pomieszczenia rekreacyjne, ambulatoria) oraz będą mogły być wykorzystywane także przez pozostałych najemców lokali mieszkalnych.

Rozporządzenie będzie regulowało procedurę ubiegania się o bezzwrotne wsparcie finansowe ze środków Funduszu Dopłat w ramach rządowego programu wsparcia budownictwa komunalnego. Program skierowany jest przede wszystkim do samorządów lokalnych i do podmiotów, które realizują lokalną politykę mieszkaniową, w tym także o charakterze interwencyjnym.

Z punktu widzenia beneficjentów ważny jest rozszerzony katalog kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięć realizowanych przy udziale finansowego wsparcia. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt możliwości dofinansowania przedsięwzięć rozpoczętych, które nie zostały zakończone przed dniem złożenia do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) stosownego wniosku o finansowe wsparcie.

REKLAMA

Dla jednostek samorządu terytorialnego ważna jest sama zmiana zasad uruchamiania środków wsparcia z Funduszu Dopłat oraz złagodzone rygory dotyczące utrzymania zasobu utworzonego przy udziale środków finansowego wsparcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dopłat

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji wymagany dla wniosku o dofinansowanie. Integralną część wniosku, o ile dotyczą z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia, stanowić powinny:

  1. dokumenty potwierdzające prawo własności albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, której przedsięwzięcie dotyczy; tu w szczególności wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków dla wszystkich działek objętych inwestycją oraz informacja o numerze księgi wieczystej (o ile taka księga jest dla danej nieruchomości założona);
  2. dokument potwierdzający prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie realizowanego przedsięwzięcia;
  3. dokumenty potwierdzające prawo do prowadzenia robót budowlanych; tu odpowiednio ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę lub decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (o ile przedsięwzięcie wymaga takiej decyzji), zgłoszenie robót oraz odpowiednio zaświadczenie organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub zaświadczenie o niewniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia;
  4. dokumentację projektową, w tym projekt budowlany;
  5. dokumenty potwierdzające koszty przedsięwzięcia; tu kosztorys inwestorski lub kalkulacja planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, kopie faktur wystawionych lub zawartych do dnia złożenia wniosku umów na roboty budowlane, usługi i dostawy, w tym dotyczące prac projektowych oraz nadzoru inwestorskiego, w zakresie wykonania przedsięwzięcia lub jego części;
  6. dokument potwierdzający przewidywaną cenę sprzedaży lub kopię umowy sprzedaży nieruchomości (w przypadku dokonanego nabycia) oraz kopia operatu szacunkowego sporządzonego nie wcześniej niż na trzy miesiące przed datą jego złożenia.

BGK w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku weryfikuje, czy wniosek spełnia formalne wymagania, tj. dotyczące samego wniosku oraz kwalifikacji do wsparcia finansowego. Ewentualne braki we wniosku będzie można uzupełnić w wyznaczonym terminie, tj. nie krótszym niż 14 dni i nie dłuższym niż 21 dni od dnia doręczenia wezwania wystawionego przez BGK. Należy mieć na uwadze, że nieuzupełniony w wymaganym zakresie i terminie wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych

Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych stanowi ekwiwalent dotacji brutto finansowego wsparcia - wyliczany przez BGK na dzień zawarcia umowy. Rekompensata nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto inwestora wynikających ze świadczenia usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Do takich kosztów inwestora zalicza się w szczególności:

  • koszt brutto przedsięwzięcia,
  • koszty eksploatacji i remontów lokali oraz infrastruktury utworzonej przy udziale finansowego wsparcia, związane bezpośrednio z realizacją przedsięwzięcia,
  • koszty ubezpieczenia nieruchomości,
  • pozostałe koszty, o ile są związane ze świadczeniem usługi publicznej w ogólnym interesie gospodarczym polegającej na najmie lokali mieszkalnych, w tym koszty prowadzenia rachunków bankowych przeznaczonych do deponowania środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali oraz środków z odpisów na fundusz remontowy,
  • wkład we wspólne koszty stałe inwestora w części wyliczonej proporcjonalnie dla inwestora,
  • koszty wykonania garaży dla samochodów osobowych lub miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym - w wysokości nieuwzględniającej podatku od towarów i usług w części, w jakiej inwestorowi przysługiwało będzie prawo do odliczenia tego podatku,
  • koszty nabycia nieruchomości pod budowę - w przypadku gdy nieruchomość albo prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nie jest obciążone hipoteką (tu zalicza się również wartość nieruchomości, jeżeli została ona wniesiona jako wkład niepieniężny i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia - jej wartość określa się na podstawie operatu szacunkowego).

Do wyliczenia rekompensaty przyjmuje się przychody inwestora związane z usługą publiczną świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym, tu przyjmuje się w szczególności:

  • przychody z opłat czynszowych za najem lokali mieszkalnych, garaży i miejsc postojowych,
  • przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków z kaucji zabezpieczających pokrycie należności z tytułu najmu lokali, pobranych od najemców,
  • przychody z tytułu odsetek od zdeponowanych środków gromadzonych w ramach odpisów na fundusz remontowy,
  • wartość nieruchomości gruntowej, jeżeli została wniesiona jako wkład niepieniężny przez jednostkę samorządu terytorialnego i jest przeznaczona do realizacji przedsięwzięcia, określoną na podstawie operatu szacunkowego.

Autor: Małgorzata Siwik, ekspert z zakresu administracji i finansów publicznych, audytor wewnętrzny, posiada bogate doświadczenie w ocenie systemów zarządzania i kontroli jednostek samorządu terytorialnego

Podstawy prawne

  • art. 19 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 508; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 11)

  • rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni, tymczasowych pomieszczeń, komunalnej infrastruktury komunalnej i infrastruktury społecznej (projekt z 7 stycznia 2021 r.)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA