REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności?
Jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spółdzielnie mieszkaniowe nie muszą zajmować się tylko budową i utrzymaniem mieszkań. Wyjaśniamy, jak powinny być dzielone dodatkowe zyski z działalności takich instytucji.

Działalność spółdzielni mieszkaniowych obecnie kojarzy się przede wszystkim z utrzymaniem posiadanych zasobów (lokali spółdzielczych) oraz zarządzaniem blokami, w których znajdują się również lokale wykupione przez prywatnych właścicieli. Oprócz tego stosunkowo nieliczne spółdzielnie prowadzą działalność inwestycyjną konkurując ze spółkami deweloperskimi (głównie w przypadku oferty najtańszych mieszkań). Przepisy wskazują, że to właśnie kwestie związane z ofertą mieszkaniową dla członków powinny być głównym obszarem zainteresowania spółdzielni. Obowiązujące regulacje nie zabraniają jednak spółdzielniom mieszkaniowym podejmowania innego rodzaju działalności. Dodatkowa działalność związana np. z wynajmem lokali użytkowych może być dla spółdzielni dobrym sposobem na podreperowanie finansów. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl w nawiązaniu do tego ciekawego tematu wyjaśniają, jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady prowadzenia działalności przez spółdzielnie 

Warto nadmienić, że wielokrotnie nowelizowana ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 27) nie tylko przyznaje spółdzielniom prawo do prowadzenia dodatkowej działalności. Wspomniany akt prawny wskazuje również, że spółdzielnia mieszkaniowa może prowadzić dodatkową działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów oraz statutu, jeśli jest to aktywność powiązana z realizacją nadrzędnego celu (zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin). Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez spółdzielnie określa również ustawa Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (Dz.U. 1982 nr 30 poz. 210).

Korzyści dla członków spółdzielni

Artykuł 5 ustęp 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazuje, że pożytki oraz inne przychody z nieruchomości wspólnej (osiągane np. dzięki wynajmowi elewacji pod reklamę) służą w pierwszej kolejności do pokrycia kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej. Nadwyżki mogą natomiast przypaść właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziału w nieruchomości wspólnej. Warto zwrócić uwagę, że w tym kontekście ustawa z 15 grudnia 2000 r. mówi nie tylko o członkach spółdzielni. Bardzo ważny jest też fakt, że właściciele lokali położonych w innych budynkach oraz członkowie spółdzielni zasiedlający pozostałe bloki nie mają prawa do pożytków i przychodów dotyczących konkretnej nieruchomości wspólnej (zobacz Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 15 kwietnia 2016 r. - sygnatura akt I CSK 278/15).

Jeżeli zaś chodzi o pożytki oraz inne przychody z dodatkowej (własnej) działalności gospodarczej spółdzielni, to mogą one zostać przeznaczone m.in. na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości (poprzez zmniejszenie obciążeń dla członków). Dodatkowy wariant zakłada spożytkowanie wspomnianych dochodów na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. W tym przypadku, ustawa nie wyznacza zamkniętej listy celów, na które można wydatkować pieniądze. Stanowi to sporą różnicę względem poprzednio omawianego aspektu, czyli pożytków oraz innych przychodów z nieruchomości wspólnej.

REKLAMA

Ważne wydaje się także stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wyrażone w uzasadnieniu do wyroku z dnia 17 grudnia 2008 r. (sygn. akt P 16/08). Trybunał potwierdził, że: „spółdzielnie mieszkaniowe nie mają charakteru zarobkowego i to różni je od spółek. Prowadzą swą działalność na zasadach non for profit. (…) Zysk spółdzielni pomniejsza zatem wydatki członka spółdzielni związane z pokrywaniem kosztów jej działalności w roku następnym i zapewnia ulepszenie majątku spółdzielni”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieruchomość wspólna

W analizowanym kontekście ciekawy jest także Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 22 listopada 2012 r. (sygn. akt ACa 542/12). Podkreśla on, że spółdzielnia może swobodnie dysponować pożytkami i przychodami z działalności gospodarczej, które nie dotyczą części wspólnych. Przykładem jest przeznaczenie środków na fundusz zasobowy. Sąd Apelacyjny w Lublinie zwrócił uwagę, że w przypadku przychodów i pożytków powiązanych z nieruchomością wspólną ma miejsce tzw. działalność bezwynikowa. Różnica między kosztami i przychodami podlega bowiem rozliczeniu z przychodami lub kosztami roku następnego (zobacz art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA