REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności?
Jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spółdzielnie mieszkaniowe nie muszą zajmować się tylko budową i utrzymaniem mieszkań. Wyjaśniamy, jak powinny być dzielone dodatkowe zyski z działalności takich instytucji.

Działalność spółdzielni mieszkaniowych obecnie kojarzy się przede wszystkim z utrzymaniem posiadanych zasobów (lokali spółdzielczych) oraz zarządzaniem blokami, w których znajdują się również lokale wykupione przez prywatnych właścicieli. Oprócz tego stosunkowo nieliczne spółdzielnie prowadzą działalność inwestycyjną konkurując ze spółkami deweloperskimi (głównie w przypadku oferty najtańszych mieszkań). Przepisy wskazują, że to właśnie kwestie związane z ofertą mieszkaniową dla członków powinny być głównym obszarem zainteresowania spółdzielni. Obowiązujące regulacje nie zabraniają jednak spółdzielniom mieszkaniowym podejmowania innego rodzaju działalności. Dodatkowa działalność związana np. z wynajmem lokali użytkowych może być dla spółdzielni dobrym sposobem na podreperowanie finansów. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl w nawiązaniu do tego ciekawego tematu wyjaśniają, jak powinny zostać podzielone środki, które spółdzielnia zarabia w ramach dodatkowej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady prowadzenia działalności przez spółdzielnie 

Warto nadmienić, że wielokrotnie nowelizowana ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. 2001 nr 4 poz. 27) nie tylko przyznaje spółdzielniom prawo do prowadzenia dodatkowej działalności. Wspomniany akt prawny wskazuje również, że spółdzielnia mieszkaniowa może prowadzić dodatkową działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów oraz statutu, jeśli jest to aktywność powiązana z realizacją nadrzędnego celu (zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin). Zasady prowadzenia działalności gospodarczej przez spółdzielnie określa również ustawa Prawo spółdzielcze z dnia 16 września 1982 r. (Dz.U. 1982 nr 30 poz. 210).

Korzyści dla członków spółdzielni

Artykuł 5 ustęp 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazuje, że pożytki oraz inne przychody z nieruchomości wspólnej (osiągane np. dzięki wynajmowi elewacji pod reklamę) służą w pierwszej kolejności do pokrycia kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej. Nadwyżki mogą natomiast przypaść właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziału w nieruchomości wspólnej. Warto zwrócić uwagę, że w tym kontekście ustawa z 15 grudnia 2000 r. mówi nie tylko o członkach spółdzielni. Bardzo ważny jest też fakt, że właściciele lokali położonych w innych budynkach oraz członkowie spółdzielni zasiedlający pozostałe bloki nie mają prawa do pożytków i przychodów dotyczących konkretnej nieruchomości wspólnej (zobacz Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 15 kwietnia 2016 r. - sygnatura akt I CSK 278/15).

Jeżeli zaś chodzi o pożytki oraz inne przychody z dodatkowej (własnej) działalności gospodarczej spółdzielni, to mogą one zostać przeznaczone m.in. na pokrycie kosztów eksploatacji nieruchomości (poprzez zmniejszenie obciążeń dla członków). Dodatkowy wariant zakłada spożytkowanie wspomnianych dochodów na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. W tym przypadku, ustawa nie wyznacza zamkniętej listy celów, na które można wydatkować pieniądze. Stanowi to sporą różnicę względem poprzednio omawianego aspektu, czyli pożytków oraz innych przychodów z nieruchomości wspólnej.

REKLAMA

Ważne wydaje się także stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wyrażone w uzasadnieniu do wyroku z dnia 17 grudnia 2008 r. (sygn. akt P 16/08). Trybunał potwierdził, że: „spółdzielnie mieszkaniowe nie mają charakteru zarobkowego i to różni je od spółek. Prowadzą swą działalność na zasadach non for profit. (…) Zysk spółdzielni pomniejsza zatem wydatki członka spółdzielni związane z pokrywaniem kosztów jej działalności w roku następnym i zapewnia ulepszenie majątku spółdzielni”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieruchomość wspólna

W analizowanym kontekście ciekawy jest także Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 22 listopada 2012 r. (sygn. akt ACa 542/12). Podkreśla on, że spółdzielnia może swobodnie dysponować pożytkami i przychodami z działalności gospodarczej, które nie dotyczą części wspólnych. Przykładem jest przeznaczenie środków na fundusz zasobowy. Sąd Apelacyjny w Lublinie zwrócił uwagę, że w przypadku przychodów i pożytków powiązanych z nieruchomością wspólną ma miejsce tzw. działalność bezwynikowa. Różnica między kosztami i przychodami podlega bowiem rozliczeniu z przychodami lub kosztami roku następnego (zobacz art. 6 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA