REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Według art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 roku tylko gmina może wnosić o wszczęcie procedury postępowania wywłaszczeniowego.

Prawo złożenia wniosku w sprawie wywłaszczenia nieruchomości należy do tzw. autonomicznego prawa gminy - w tym
przypadku zarządu gminy.

REKLAMA

REKLAMA

Nikt inny nawet jeśli wykaże w tym interes prawny nie może oczekiwać, iż organ gminy wyda decyzję w tym zakresie.
Gmina może dokonać wywłaszczenia nieruchomości jedynie na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne lub też w stosunku do nieruchomości, wobec których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Wywłaszczenie nieruchomości może polegać na pozbawieniu własności, może także powodować jej ograniczenie.
Warunkiem koniecznym dla zaistnienia wywłaszczenia jest niemożliwość zrealizowania zamierzonego celu publicznego w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości.

Gmina wobec konieczności wykorzystania cudzej nieruchomości w celach publicznych musi skierować do właścicieli ofertę jej nabycia. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego musi być poprzedzone rokowaniami pomiędzy Urzędem Gminy a właścicielem, lub użytkownikiem wieczystym tejże nieruchomości, jak również osobą, której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.

REKLAMA

Podczas takich rokowań Urząd Gminy może zaproponować właścicielowi nieruchomości zamianę nieruchomości przeznaczonej pod wywłaszczenie na inną nieruchomość wskazaną przez Urząd Gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy nieruchomość ma nieuregulowany stan prawny ( nie wiadomo kto jest właścicielem) informacja o zamiarze wywłaszczenia powinna zostać podana do publicznej wiadomości czy to poprzez wywieszenie ogłoszenia w tym zakresie na Gminnej tablicy ogłoszeń , lokalnej prasie oraz prasie o zasięgu ogólnopolskim.

W sytuacji kiedy wywłaszczenie będzie dotyczyło jedynie części nieruchomości w ogłoszeniu powinna być zawarta wzmianka o zamiarze wszczęcia postępowania w sprawie podziału owej nieruchomości.

W sytuacji kiedy w ciągu najbliższych 2 miesięcy od daty ogłoszenia nikt się nie zgłosi, Urząd Gminy może wszcząć postępowanie odnośnie podziału nieruchomości, a następnie postępowanie wywłaszczeniowe.

We wniosku o wywłaszczenie nieruchomości Urząd Gminy powinien wskazać nieruchomość z podaniem oznaczeń księgi wieczystej albo też zbioru dokumentów z katastru nieruchomości.

Powinien we wniosku wskazać cel publiczny do realizacji, którego niezbędne jest wywłaszczenie danej nieruchomości. Urząd gminy musi podać powierzchnie nieruchomości czy jest to całość czy tylko jej część.

We wniosku powinien być opisany dotychczasowy sposób korzystania z nieruchomości i stan zagospodarowania tej nieruchomości. We wniosku powinny być wskazane ewentualne lokale zastępcze jak również dane osobowe właściciela lub użytkownika wieczystego a jeśli takowe nie są znane wskazanie władającego nieruchomością zgodnie z wpisem w katastrze nieruchomości.

Do wniosku powinien być dołączony:
• dokument z przebiegu rokowań (o ile takowe się odbyły) ,
• wpis i wyrys z planu miejscowego lub decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
• mapa z rejestrem nieruchomości lub mapa z podziałem i rejestrem nieruchomości i decyzją zatwierdzająca ten podział ( dotyczy wywłaszczenia części nieruchomości),
• pełny odpis księgi wieczystej lub zaświadczenie o stanie prawnym,
• wpis i wyrys z katastru nieruchomości.

Przejście prawa własności na rzecz Gminy następuje z dniem, w którym decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości staje się ostateczna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA