| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zdrowie > Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Organizacją centrum powiadamiania ratunkowego zajmuje się komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej właściwy ze względu na lokalizację centrum – stanowi Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 18 sierpnia 2009 Nr 130 poz. 1073). Nowelizacja tegoż rozporządzenia z dnia 18 lutego 2011 r. doprecyzowała zasady działania tworzonych jednostek oraz zwiększyła katalog obowiązków organów administracji.

O utworzeniu centrum powiadamiania ratunkowego komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej miał informować wojewodę. Nowe przepisy mówią, że wojewoda otrzyma stosowne informacje od komendanta PSP, starosty lub prezydenta, sam zaś zobowiązany będzie do przekazania ich ministrowi SWiA.

Wojewoda wyznaczy także kierownika centrum – osobę, która zajmie się organizacją pracy centrum oraz opracowaniem m.in. regulaminu wewnętrznego centrum, szczegółowej procedury przyjmowania zgłoszeń alarmowych, planu postępowania w sytuacjach awaryjnych.

Do kompetencji wojewody należy także zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych. Zanim jednak wojewoda podejmie decyzję w tym przedmiocie, najpierw:

- zbada czy program jest zgodny z ramowym programem ustalonym przez MSWiA dla wszystkich centrów,

- zweryfikuje kwalifikacje wykładowców i instruktorów oraz bazy dydaktycznej.

Wojewoda może odmówić zatwierdzenia albo cofnąć zatwierdzony program - w drodze decyzji administracyjnej. Rozporządzenie wyraźnie wskazuje, iż obowiązek uzyskania pozytywnej decyzji wojewody dotyczyć będzie każdej zmiany programu szkolenia.

Nowym obowiązkiem wojewody jest także powołanie i odwołanie członków komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin kończący szkolenie operatorów.

Znowelizowany akt prawny stanowi, iż centrum powiadamiania ratunkowego organizuje się dla terenu obejmującego powiaty zamieszkiwane co najmniej przez 1 milion mieszkańców. Poprzednio minimalna liczba ludności zamieszkującej teren objęty działaniem centrum wynosiła 600 tys. Placówek tych może więc być mniej niż pierwotnie zakładano. Nowe brzmienie rozporządzenia wymaga jednak aby placówka taka istniała w każdym mieście wojewódzkim.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lutego 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 8 marca 2011 Nr 50 poz. 262) obowiązuje od 16 marca.

Czytaj także: Do końca roku Centra Powiadamiania Ratunkowego we wszystkich województwach>>

samorzad.infor.pl

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

topFX.pl

Portal. Platforma walutowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »