Na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu już się nie dodzwonisz. Co z teleporadą, e-receptą czy e-skierowaniem?
REKLAMA
REKLAMA
- Co to jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
- Z problemem do POZ
- Co w przypadku zagrożenia życia
- Telefoniczna Informacja Pacjenta działa
Co to jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
Platforma zaczęła funkcjonować w czasie pandemii COVID-19. Dawała ona możliwość kontaktu pacjenta z pracownikiem medycznym poprzez wypełnienie formularza lub bezpośrednio - pod numerem infolinii: 800 137 200. Za pośrednictwem TPK pacjenci mogli otrzymać teleporadę, e-skierowanie czy e-receptę bez konieczności wychodzenia z domu. Platforma miała tez odciążyć nocną i świąteczną opiekę zdrowotną oraz SOR-y.
REKLAMA
15 grudnia 2023 r. TPK zakończyła aktywność. Rozwiązano umowę z operatorem. Jej funkcjonowanie zostanie podsumowane i ocenione przez Ministerstwo Zdrowia, co pozwoli na podjęcie stosownych decyzji dotyczących potrzeby wdrożenia tego narzędzia w przyszłości.
Z problemem do POZ
REKLAMA
Rzecznik Praw Pacjenta przypomniał, że miejscem, do którego pacjent powinien się zgłaszać z większością problemów zdrowotnych, jest przychodnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), która jest czynna w dni powszednie w godz. 8.00-18.00. Przed wizytą należy się zarejestrować. W ramach POZ pacjent może odbyć konsultację osobistą - na miejscu w przychodni, poprosić o wizytę domową lub skonsultować się poprzez teleporadę.
Kiedy może odbyć się wizyta domowa? Wizyty domowe udzielane są pacjentom, którzy są osobami przewlekle leżącymi i nie opuszczają domu lub w innych, uzasadnionych medycznie przypadkach. Decyzję o tym, czy wizyta będzie miała formę stacjonarną w przychodni czy w domu pacjenta, każdorazowo podejmuje lekarz.
W godzinach od 18.00 do 8.00 oraz w soboty, niedziele i święta można uzyskać pomoc w przychodni, która funkcjonuje w ramach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (NŚOZ). Pacjent ma możliwość uzyskania tu zarówno teleporady, jak i wizyty osobistej lub domowej.
Co w przypadku zagrożenia życia
Całodobowo działają Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). Warto jednak pamiętać, że w SOR ratuje się ludzkie życie. Trafiają tam osoby z zawałami, udarami, ciężkimi urazami i z innymi poważnymi problemami zdrowotnymi. Nie należy zgłaszać się tam, gdy problem nie stanowi poważnego zagrożenia zdrowia lub życia, czyli np. z infekcją.
Gdy życie nasze lub osób nam bliskich jest zagrożone, należy wezwać Zespół Ratownictwa Medycznego (ZRM) dzwoniąc na numer 999 lub 112.
Telefoniczna Informacja Pacjenta działa
REKLAMA
W razie wątpliwości czy potrzeby uzyskania informacji - gdzie szukać odpowiedniej pomocy - można zadzwonić pod bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP). Infolinia: 800 190 590 jest numerem wspólnym dla Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta.
Telefoniczna Informacja Pacjenta stanowi szybką, kompleksową i przejrzystą informację na temat funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Telefon 800 190 590 czynny jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W godzinach 8.00 - 18.00 można natomiast uzyskać informację o prawach pacjenta od konsultantów Rzecznika Praw Pacjenta, wybierając prefiks 2.
Zobacz także: Kto może leczyć się poza kolejnością? Pojawiła się nowa grupa uprawnionych [LISTA]
Ważne zmiany dla cukrzyków. Refundacja pasków po nowemu
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA