REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na prowadzenie apteki 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zezwolenie na prowadzenie apteki 2017 r./ fot. Fotolia
Zezwolenie na prowadzenie apteki 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z nowymi przepisami Prawa farmaceutycznego zezwolenie na prowadzenie apteki może otrzymać wyłącznie farmaceuta. Przepisy przewidują wiele innych warunków, które należy spełnić aby zezwolenie na prowadzenie apteki zostało wydane. Istotną kwestią jest także to, że jeden właściciel nie może prowadzić więcej niż czterech aptek.

Od 23 czerwca 2017 r. w Prawie farmaceutycznym pojawiły się ograniczenia w zakresie prowadzenia aptek. Wojewódzkie inspektoraty farmaceutyczne muszą kierować się przy wydawaniu nowych zezwoleń m.in. liczbą mieszkańców gminy oraz odległością proponowanego lokalu od już istniejącej apteki.

REKLAMA

Zezwolenia na prowadzenie aptek mogą być wydawane, gdy będą spełnione określone warunki co do liczby mieszkańców danej miejscowości, odległości od innych aptek, formy organizacyjnej prowadzonej działalności oraz kwalifikacji zawodowych właściciela apteki. Ograniczenia te są stosowane wobec podmiotów ubiegających się o wydanie zezwoleń od 23 czerwca 2017 r.

Nadal ważne pozostają zezwolenia na prowadzenie aptek ogólnodostępnych wydane przed 23 czerwca 2017 r.

Obecnie zezwolenia są wydawane tylko farmaceutom. Według nowych przepisów prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiada wyłącznie:

1) farmaceuta mający prawo wykonywania zawodu prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci mający prawo wykonywania zawodu.

W założeniu pomysłodawców ma to ograniczać patologiczne zjawiska (np. wywóz leków za granicę, naruszanie zakazu reklamy czy nielegalne wykorzystywanie refundacji leków). Zdaniem ustawodawcy źródłem tych zjawisk był fakt, że apteki prowadzą niefarmaceuci. Właścicielami nowych aptek mogą być więc wyłącznie farmaceuci, którzy - według ustawodawcy - w sposób profesjonalny zapewnią osiągnięcie celu w postaci ochrony zdrowia publicznego.

Można prowadzić tylko cztery apteki

W nowych przepisach ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne przyjęto założenie, że jeden farmaceuta lub spółka, w której farmaceuci decydują o sprawach spółki, może prowadzić lub kontrolować maksymalnie cztery apteki. Ustawodawca przyjął, że przy tej liczbie aptek farmaceuta może efektywnie sprawować nadzór nad udzielaniem usług we wszystkich tych aptekach.

Od 23 czerwca 2017 r. zezwolenia na prowadzenie apteki nie otrzymają wnioskodawcy, którzy:

  • prowadzą już (osobiście lub w formie spółki) łącznie co najmniej cztery apteki ogólnodostępne (art. 99 ust. 3a pkt 1 i 2 Prawa farmaceutycznego),
  • prowadzą działalność w formie spółki, w której którykolwiek ze wspólników (w tym partnerów) prowadzi co najmniej cztery apteki ogólnodostępne (albo gdy podmioty przez nich kontrolowane posiadają takie apteki),
  • są członkami grupy kapitałowej, której członkowie prowadzą łącznie co najmniej cztery apteki ogólnodostępne,
  • działają (wchodzą w skład organów) w spółkach posiadających zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej (art. 99 ust. 3a pkt 4 Prawa farmaceutycznego).

Zobacz: Opieka społeczna

Jedna apteka na 3000 mieszkańców

REKLAMA

Zezwolenie na prowadzenie apteki może być wydane, gdy na dzień złożenia wniosku o wydanie zezwolenia liczba mieszkańców w danej gminie, w przeliczeniu na jedną aptekę ogólnodostępną, wynosi co najmniej 3000 osób. Dodatkowo odległość od miejsca planowanej lokalizacji apteki do najbliższej funkcjonującej już apteki ogólnodostępnej (liczona od wejścia do apteki w linii prostej) musi wynosić co najmniej 500 metrów. Jednocześnie kryteria te nie mają zastosowania, jeżeli na dzień złożenia wniosku odległość między aptekami byłaby większa niż 1000 m.

Przyjęte wartości: 3000 osób na jedną aptekę ogólnodostępną oraz odległość 500 metrów od sąsiedniej apteki wynikają z oceny możliwości zachowania przez aptekę rentowności.

Przyjęte ograniczenia oznaczają, że zezwolenia na prowadzenie apteki nie otrzymają wnioskodawcy, którzy:

  • planują lokalizację apteki w gminach, w których na każde 3000 mieszkańców przypada już jedna apteka, chyba że znajdują się one co najmniej 1000 metrów od planowanej lokalizacji nowej apteki,
  • planują lokalizację apteki zbyt blisko innej apteki ogólnodostępnej (tzn. w odległości do 500 metrów w linii prostej od innej apteki).

Mimo wymienionych ograniczeń lokalizacyjnych zezwolenie na prowadzenie apteki będzie mógł uzyskać podmiot, który nabył aptekę od spadkobiercy podmiotu posiadającego zezwolenie, pod warunkiem że adres prowadzenia apteki nie uległ zmianie.

Ograniczenia lokalizacyjne będzie można pominąć również w przypadku, gdy zgodę na to wyrazi Minister Zdrowia. Wojewódzki inspektor farmaceutyczny może bowiem wydać zezwolenie na prowadzenie apteki mimo ograniczeń lokalizacyjnych - ale tylko wówczas, gdy Minister Zdrowia wyrazi na to zgodę. Z kolei minister może wydać taką zgodę dopiero po uzyskaniu pozytywnych opinii:

  • wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego oraz
  • wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce planowanej lokalizacji apteki.

Apteki różnej kategorii

W związku z nowymi zasadami wydawania zezwoleń na prowadzenie aptek można przyjąć, że na rynku będą funkcjonowały dwie kategorie aptek: te działające na podstawie dotychczasowych, starych zezwoleń oraz te, które uzyskały zezwolenia na prowadzenie działalności według nowych kryteriów. Wprowadza to pewien brak równowagi między sytuacją prawną aptek starych i nowych. Ustawodawca tej kwestii nie rozwiązał. Ograniczył się wyłącznie do stwierdzenia, że zezwolenia na prowadzenie aptek wydane przed wejściem w życie nowelizacji zachowują ważność. Na rynku pozostaną więc apteki prowadzone przez niefarmaceutów, apteki sieciowe prowadzące więcej niż cztery punkty apteczne oraz apteki niespełniające warunków demograficzno-lokalizacyjnych. Co więcej, fakt istnienia starych struktur aptecznych może blokować wydawanie nowych zezwoleń. W praktyce to właśnie ta nierównowaga może się okazać najbardziej kontrowersyjna, a nie same ograniczenia formalno-administracyjne wprowadzane nowelizacją ustawy - Prawo farmaceutyczne.

Ewa Sławińska

Podstawa prawna

  • art. 99 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2142; ost. zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 1015)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec pobłażania dla agresji wobec lekarzy – nowe wytyczne Prokuratora Generalnego [PDF]

Wzrost liczby przypadków agresji wobec pracowników ochrony zdrowia skłonił Prokuratora Generalnego do wydania jednoznacznych wytycznych w sprawie prowadzenia postępowań karnych w takich sprawach. Naczelna Izba Lekarska z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, podkreślając, że to efekt długofalowych działań środowiska lekarskiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Stanowisko NIL z 2023 r. ws. biorezonansu

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się doniesienia o stosowaniu terapii biorezonansu magnetycznego – metody, która zyskuje popularność zarówno wśród zwolenników medycyny alternatywnej, jak i osób poszukujących niekonwencjonalnych sposobów leczenia różnych dolegliwości. Przypominamy stanowisko Rady Ekspertów Naczelnej Izby Lekarskiej z sierpnia 2023 r.

Nawet 80 km/h. Tak pędzą dzieciaki na hulajnogach

Coraz więcej dzieci trafia do szpitali z poważnymi urazami po wypadkach na elektrycznych hulajnogach – alarmuje Mateusz Struś asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej, Dziecięcego Szpitala Klinicznego WUM. Jego zdaniem główną przyczyną jest nadmierna prędkość oraz brak kasków, a nieletni pacjenci często osiągają na własnych hulajnogach nawet 70–80 km/h.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

REKLAMA

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

420 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej, wydano 51,3 tys. decyzji odmownych

Już blisko 420 tys., osób otrzymało rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił na ten cel ponad 1,4 mld zł brutto, z czego prawie 150 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku ze zbiegiem świadczeń.

Kiedy kompleksowy remont linii średnicowej w Warszawie? Minister wskazał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA