Reklama apteki czy informacja?
REKLAMA
REKLAMA
Co należy uznać za reklamę apteki?
Z dniem 1 stycznia 2012 r. na podstawie art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 345) został zmieniony art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późń. zm.). Na podstawie ust. 1 tego przepisu zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. Przed zmianą wyżej cytowanego przepisu reklamowanie aptek było dozwolone. Zatem apteki stosowały różnego rodzaju formy reklamy, w tym zachęcały swoich klientów różnego rodzajami promocjami, programami lojalnościowymi itd. Konstrukcja art. 94a ust. 1 w/w ustawy ma charakter bardzo lapidarny. W związku z czym powstają wątpliwości, co do interpretacji tego przepisu. Dokonując wykładni językowej tego przepisu, można uznać, iż wszystkie działania aptek, które wykraczają poza informację o lokalizacji i godzinach pracy apteki, są reklamą. Jednakże powstają w praktyce wątpliwości, czy taka interpretacja tego przepisu, nie jest zbyt daleko idąca, skoro należałoby zakwalifikować jako reklamę, czynności, które obiektywnie oceniając, trudno uznać za takową.
REKLAMA
Zobacz również: Przekształcony szpital zapłaci podatek dochodowy
REKLAMA
Naczelny Sąd Administracyjny z siedzibą w Warszawie w wyroku z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt: II GSK 54/14 (LEX nr 1663465) stwierdził, iż: „reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów i która w taki sposób jest odbierana przez klientów. Szeroki sposób rozumienia reklamy działalności aptek uzasadnia również fakt, że art. 94a ust. 1 p.f., poza stwierdzeniem, że nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego, nie zawiera katalogu działań, które byłyby ex lege wyłączone z zakresu tego pojęcia, jak ma to miejsce w przypadku reklamy produktu leczniczego. Reklamą działalności apteki może być więc każde działanie zmierzające do zwiększenia sprzedaży. Reklama może przy tym przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, billboardów, folderów, czy też gazetek.”
Z cytowanego wyżej orzeczenia, wynika jednak węższa interpretacja art. 94a ust. 1 w/w ustawy. Za reklamę można uznać, tylko takie czynności, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Zatem apteka może podawać inne informacje, niż tylko o jej lokalizacji i godzinach przyjęć, jeżeli informacje te obiektywnie oceniając, nie będą odbierane przez potencjalnych klientów, jako zachęta do zakupu towarów apteki.
Polecamy serwis: Zdrowie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.