reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Zadania > Zdrowie > Reklama apteki czy informacja?

Reklama apteki czy informacja?

Naczelny Sąd Administracyjny z siedzibą w Warszawie stwierdził, iż: „reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów i która w taki sposób jest odbierana przez klientów.

Co należy uznać za reklamę apteki?

Z dniem 1 stycznia 2012 r. na podstawie art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 345) został zmieniony art. 94a ustawy  z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 45 poz. 271 z późń. zm.). Na podstawie ust. 1 tego przepisu zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego. Przed zmianą wyżej cytowanego przepisu reklamowanie aptek było dozwolone. Zatem apteki stosowały różnego rodzaju formy reklamy, w tym zachęcały swoich klientów różnego rodzajami promocjami, programami lojalnościowymi itd. Konstrukcja art. 94a ust. 1 w/w ustawy ma charakter bardzo lapidarny. W związku z czym powstają wątpliwości, co do interpretacji tego przepisu. Dokonując wykładni językowej tego przepisu, można uznać, iż wszystkie działania aptek, które wykraczają poza informację o lokalizacji i godzinach pracy apteki, są reklamą. Jednakże powstają w praktyce wątpliwości, czy taka interpretacja tego przepisu, nie jest zbyt daleko idąca, skoro należałoby zakwalifikować jako reklamę, czynności, które obiektywnie oceniając, trudno uznać za takową.

Zobacz również: Przekształcony szpital zapłaci podatek dochodowy

Naczelny Sąd Administracyjny z siedzibą w Warszawie w wyroku z dnia 5 marca 2015 r., sygn. akt:  II GSK 54/14 (LEX nr 1663465) stwierdził, iż: „reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów i która w taki sposób jest odbierana przez klientów. Szeroki sposób rozumienia reklamy działalności aptek uzasadnia również fakt, że art. 94a ust. 1 p.f., poza stwierdzeniem, że nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego, nie zawiera katalogu działań, które byłyby ex lege wyłączone z zakresu tego pojęcia, jak ma to miejsce w przypadku reklamy produktu leczniczego. Reklamą działalności apteki może być więc każde działanie zmierzające do zwiększenia sprzedaży. Reklama może przy tym przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, billboardów, folderów, czy też gazetek.”

Z cytowanego wyżej orzeczenia, wynika jednak węższa interpretacja art. 94a ust. 1 w/w ustawy. Za reklamę można uznać, tylko takie czynności, które mają na celu zwiększenie sprzedaży. Zatem apteka może podawać inne informacje, niż tylko o jej lokalizacji i godzinach przyjęć, jeżeli informacje te obiektywnie oceniając, nie będą odbierane przez potencjalnych klientów, jako zachęta do zakupu towarów apteki.

Polecamy serwis: Zdrowie

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Autor:

aplikant adwokacki

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

apteka/fot. Fotolia
apteka/fot. Fotolia

Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK)

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to nowoczesna firma outsourcingowa, która świadczy kompleksowe usługi dla firm z branży TSL.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama