REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje do ustalania i pobierania opłaty targowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakład budżetowy może pobierać opłatę targową od osób handlujących na jego terenie i czy opłata ta może być dochodem zakładu budżetowego?

Kwestie związane z ustalaniem i pobieraniem opłaty targowej zostały uregulowane w przepisach art. 15, 16 i 19 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z nimi, opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach – czyli wszelkich miejscach, w których jest prowadzony handel (z tym że opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków, z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw).

REKLAMA

REKLAMA

Opłata targowa jest pobierana niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Dodatkowymi opłatami mogą być ustalone przez właściciela targowiska opłaty:

•  za dzierżawę terenu pod pawilony i kioski handlowe,

• za najem pawilonów lub za korzystanie z zadaszonych straganów,

REKLAMA

•  za rezerwację miejsca na targowisku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•  za wjazd pojazdów mechanicznych na teren targowiska,

•  za wypożyczenie sprzętu – stołów, straganów przenośnych itp.,

•  za ustawienie tablic reklamowych bądź za zamieszczanie plakatów reklamowych na słupach/tablicach ogłoszeniowych targowiska,

•  porządkowe,

•  za korzystanie z urządzeń targowiska – np. za korzystanie z toalet publicznych.

Z obowiązku uiszczania opłaty targowej zwolnione są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Zasady ustalania i poboru opłaty targowej, terminy jej płatności oraz wysokość stawek określa w drodze uchwały rada gminy, na której terenie znajdują się targowiska (z tym że wysokość stawek nie może przekraczać wielkości określonej na dany rok podatkowy w przepisach ogólnie obowiązujących – w 2009 r. stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 654,49 zł dziennie). Do rady gminy należy również podjęcie decyzji o:

• wprowadzeniu innych zwolnień przedmiotowych z opłaty targowej niż wymienione w ustawie,

• zarządzeniu poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określeniu inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

Wpływy z opłaty targowej należą do dochodów własnych gminy (art. 4 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).

Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2011 r.>>

Jak wynika z przywołanych uregulowań ustawowych, zakład budżetowy nie ma przyznanych prawnie kompetencji ani do ustalenia, ani do pobierania opłaty targowej na terenie gminy. Opłata ta nie może być także jego przychodem własnym. Jest jednak zgodnie z obowiązującym prawem możliwa jedna sytuacja, w której zakład budżetowy będzie pobierał opłatę targową od osób prowadzących sprzedaż na targowiskach położonych na terenie gminy i uzyskiwał z tego tytułu przychody – a mianowicie taka, w której zakład budżetowy zostanie wyznaczony przez radę gminy na inkasenta tej opłaty i w związku z wykonywanymi czynnościami będzie się mu należało wynagrodzenie za inkaso.

Jak już była mowa wcześniej, rada gminy, ustalając stawki opłaty targowej, może w drodze uchwały zarządzić jej pobór w drodze inkasa, określić inkasentów oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso. W świetle obowiązujących przepisów nic nie stoi na przeszkodzie, aby rada gminy na inkasenta opłaty targowej wyznaczyła zakład budżetowy gminy (art. 9 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa; dalej: Ordynacja podatkowa – stanowi, że inkasentem może być osoba fizyczna, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej). W takim przypadku – zgodnie z art. 31 Ordynacji podatkowej – dyrektor zakładu budżetowego będzie zobowiązany wyznaczyć spośród pracowników zakładu osoby, do których obowiązków będzie należało obliczanie i pobieranie opłaty targowej oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot, a także zgłosić w odpowiednim terminie organowi podatkowemu imiona, nazwiska i adresy tych osób (pierwszego zgłoszenia po powierzeniu zakładowi czynności inkasa należy dokonać w terminie wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, kolejne zgłoszenia – związane ze zmianą osoby wyznaczonej – powinny być dokonane w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną osobę).

Opłata targowa po zmianach>>

Zakład budżetowy jako inkasent opłaty targowej jest zobowiązany do:


1) pobrania opłaty targowej od osób zobowiązanych do jej uiszczenia (art. 9 Ordynacji podatkowej),

2) wpłacenia pobranych kwot we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 9 Ordynacji podatkowej), przy czym terminem tym dla inkasentów opłaty targowej zgodnie z art. 47 § 4a jest dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego (w tym przypadku uchwałą rady gminy w sprawie ustalania i poboru opłaty targowej), opłata powinna zostać uiszczona, chyba że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczy termin późniejszy. W praktyce, ponieważ opłata targowa zazwyczaj uiszczana jest za dany dzień sprzedaży na targowisku tego dnia, w związku z czym inkasenci musieliby właściwie codziennie odprowadzać do budżetu pobrane kwoty – rady gminy przeważnie wprowadzają obowiązek rozliczenia się inkasentów z pobranych opłat w dłuższych terminach (raz na tydzień, co dziesięć dni, raz na dwa tygodnie itp.),

3) przechowywania dokumentów związanych z inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania inkasenta (art. 32 § 1 Ordynacji podatkowej).

Z tytułu wykonywania powyższych czynności inkasentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez radę gminy, które będzie stanowiło przychód zakładu budżetowego (zazwyczaj jest to procent od faktycznie pobranych i odprowadzonych do budżetu gminy kwot, obliczany i wypłacany inkasentowi po upływie ustalonego okresu rozliczeniowego – np. wynagrodzenie dla inkasenta może stanowić 25% kwot odprowadzonych do budżetu w danym miesiącu i być wypłacane do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym).

Czym są podatki i opłaty lokalne>>

Należy podkreślić, że inkasent nie może potrącać należnego mu wynagrodzenia z zebranych kwot opłaty targowej – pobrane kwoty musi w całości odprowadzić do budżetu gminy. Inkasent, który nie wywiąże się z obowiązku terminowego odprowadzenia pełnej wysokości zainkasowanych opłat targowych do budżetu – odpowiada całym majątkiem za pobrane i niewpłacone do budżetu kwoty, a od kwoty nieodprowadzonej, która traktowana jest na równi z zaległością podatkową, należą się odsetki za zwłokę (art. 30 § 2 i 3 oraz art. 51 i 53 Ordynacji podatkowej).

IZABELA MOTOWILCZUK

PODSTAWY PRAWNE

•  Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 57, poz. 466)

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U z 2008 r. Nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA