REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje do ustalania i pobierania opłaty targowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy zakład budżetowy może pobierać opłatę targową od osób handlujących na jego terenie i czy opłata ta może być dochodem zakładu budżetowego?

Kwestie związane z ustalaniem i pobieraniem opłaty targowej zostały uregulowane w przepisach art. 15, 16 i 19 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z nimi, opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach – czyli wszelkich miejscach, w których jest prowadzony handel (z tym że opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków, z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw).

REKLAMA

Opłata targowa jest pobierana niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Dodatkowymi opłatami mogą być ustalone przez właściciela targowiska opłaty:

•  za dzierżawę terenu pod pawilony i kioski handlowe,

• za najem pawilonów lub za korzystanie z zadaszonych straganów,

•  za rezerwację miejsca na targowisku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•  za wjazd pojazdów mechanicznych na teren targowiska,

•  za wypożyczenie sprzętu – stołów, straganów przenośnych itp.,

•  za ustawienie tablic reklamowych bądź za zamieszczanie plakatów reklamowych na słupach/tablicach ogłoszeniowych targowiska,

•  porządkowe,

•  za korzystanie z urządzeń targowiska – np. za korzystanie z toalet publicznych.

REKLAMA

Z obowiązku uiszczania opłaty targowej zwolnione są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach.

Zasady ustalania i poboru opłaty targowej, terminy jej płatności oraz wysokość stawek określa w drodze uchwały rada gminy, na której terenie znajdują się targowiska (z tym że wysokość stawek nie może przekraczać wielkości określonej na dany rok podatkowy w przepisach ogólnie obowiązujących – w 2009 r. stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 654,49 zł dziennie). Do rady gminy należy również podjęcie decyzji o:

• wprowadzeniu innych zwolnień przedmiotowych z opłaty targowej niż wymienione w ustawie,

• zarządzeniu poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określeniu inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

Wpływy z opłaty targowej należą do dochodów własnych gminy (art. 4 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).

Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2011 r.>>

REKLAMA

Jak wynika z przywołanych uregulowań ustawowych, zakład budżetowy nie ma przyznanych prawnie kompetencji ani do ustalenia, ani do pobierania opłaty targowej na terenie gminy. Opłata ta nie może być także jego przychodem własnym. Jest jednak zgodnie z obowiązującym prawem możliwa jedna sytuacja, w której zakład budżetowy będzie pobierał opłatę targową od osób prowadzących sprzedaż na targowiskach położonych na terenie gminy i uzyskiwał z tego tytułu przychody – a mianowicie taka, w której zakład budżetowy zostanie wyznaczony przez radę gminy na inkasenta tej opłaty i w związku z wykonywanymi czynnościami będzie się mu należało wynagrodzenie za inkaso.

Jak już była mowa wcześniej, rada gminy, ustalając stawki opłaty targowej, może w drodze uchwały zarządzić jej pobór w drodze inkasa, określić inkasentów oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso. W świetle obowiązujących przepisów nic nie stoi na przeszkodzie, aby rada gminy na inkasenta opłaty targowej wyznaczyła zakład budżetowy gminy (art. 9 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa; dalej: Ordynacja podatkowa – stanowi, że inkasentem może być osoba fizyczna, osoba prawna, a także jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej). W takim przypadku – zgodnie z art. 31 Ordynacji podatkowej – dyrektor zakładu budżetowego będzie zobowiązany wyznaczyć spośród pracowników zakładu osoby, do których obowiązków będzie należało obliczanie i pobieranie opłaty targowej oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot, a także zgłosić w odpowiednim terminie organowi podatkowemu imiona, nazwiska i adresy tych osób (pierwszego zgłoszenia po powierzeniu zakładowi czynności inkasa należy dokonać w terminie wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, kolejne zgłoszenia – związane ze zmianą osoby wyznaczonej – powinny być dokonane w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną osobę).

Opłata targowa po zmianach>>

Zakład budżetowy jako inkasent opłaty targowej jest zobowiązany do:


1) pobrania opłaty targowej od osób zobowiązanych do jej uiszczenia (art. 9 Ordynacji podatkowej),

2) wpłacenia pobranych kwot we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 9 Ordynacji podatkowej), przy czym terminem tym dla inkasentów opłaty targowej zgodnie z art. 47 § 4a jest dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego (w tym przypadku uchwałą rady gminy w sprawie ustalania i poboru opłaty targowej), opłata powinna zostać uiszczona, chyba że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczy termin późniejszy. W praktyce, ponieważ opłata targowa zazwyczaj uiszczana jest za dany dzień sprzedaży na targowisku tego dnia, w związku z czym inkasenci musieliby właściwie codziennie odprowadzać do budżetu pobrane kwoty – rady gminy przeważnie wprowadzają obowiązek rozliczenia się inkasentów z pobranych opłat w dłuższych terminach (raz na tydzień, co dziesięć dni, raz na dwa tygodnie itp.),

3) przechowywania dokumentów związanych z inkasem podatków do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania inkasenta (art. 32 § 1 Ordynacji podatkowej).

Z tytułu wykonywania powyższych czynności inkasentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez radę gminy, które będzie stanowiło przychód zakładu budżetowego (zazwyczaj jest to procent od faktycznie pobranych i odprowadzonych do budżetu gminy kwot, obliczany i wypłacany inkasentowi po upływie ustalonego okresu rozliczeniowego – np. wynagrodzenie dla inkasenta może stanowić 25% kwot odprowadzonych do budżetu w danym miesiącu i być wypłacane do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym).

Czym są podatki i opłaty lokalne>>

Należy podkreślić, że inkasent nie może potrącać należnego mu wynagrodzenia z zebranych kwot opłaty targowej – pobrane kwoty musi w całości odprowadzić do budżetu gminy. Inkasent, który nie wywiąże się z obowiązku terminowego odprowadzenia pełnej wysokości zainkasowanych opłat targowych do budżetu – odpowiada całym majątkiem za pobrane i niewpłacone do budżetu kwoty, a od kwoty nieodprowadzonej, która traktowana jest na równi z zaległością podatkową, należą się odsetki za zwłokę (art. 30 § 2 i 3 oraz art. 51 i 53 Ordynacji podatkowej).

IZABELA MOTOWILCZUK

PODSTAWY PRAWNE

•  Ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 57, poz. 466)

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U z 2008 r. Nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA