REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką rolę pełnią i jakie są zadania ośrodków pomocy społecznej

Łs

REKLAMA

Jak gminy wykonują nałożone na nie zadania z zakresu pomocy społecznej? Jakie zadania muszą realizować pracownicy socjalni? Jakie różnice występują przy realizacji zadań pomocy społecznej na wsiach i większych ośrodkach miejskich?


LESZEK ŚWIĘTALSKI

wójt gminy Stare Bogatowicze

Pomoc społeczna i pomoc socjalna to odmienne zadania różniące się zakresem oddziaływań i stosowanymi metodami pracy. Także cele są zupełnie odmienne. To, co łączy te działania, to pomoc. Stąd właśnie wynika służebna, pomocowa rola samorządów w stosunku do tej części mieszkańców, którzy są klientami gminnych ośrodków pomocy społecznej (OPS). Stale zmieniająca się ustawa o pomocy społecznej obejmuje 29 zadań do realizacji przez samorządy gminne. Są to zadania o charakterze własnym (obowiązkowe i nieobowiązkowe) oraz zadania zlecone. Do ich realizacji powołuje się OPS-y. Zatrudnieni w nich pracownicy socjalni winni obejmować swoim oddziaływaniem 2 tys. mieszkańców każdy. Ale bez względu na wielkość gminy, w wiejskich OPS-ach najczęściej pracuje 2-3 pracowników plus kierownik. W ostatnich latach do jednostek tych trafiło do realizacji wiele zadań spoza ustawy o pomocy społecznej: świadczenia rodzinne i opiekuńcze, zasiłki alimentacyjne, dodatki mieszkaniowe, stypendia i wyprawki szkolne, zadania przeciwalkoholowe i przeciw uzależnieniom, przeciwdziałanie przemocy i inne. W wielu ośrodkach stanowi to bardzo dotkliwy problem. Ale którym innym agendom w gminie wójt ma powierzyć prowadzenie tych spraw? Stąd potrzeba dbałości o zapewnienie względnie racjonalnych warunków do prowadzenia spraw socjalnych i społecznych przez tych samych ludzi, przy użyciu tego samego lokalu i wyposażenia. Nie rozróżniono gmin pod względem ich wielkości, rozproszenia i liczby ludności. Te same zadania realizują metropolie i małe gminy. W małych OPS-ach 2-3 pracowników musi realizować cały katalog zadań, gdzie występują wszystkie problemy. W rezultacie gminny pracownik socjalny musi być specjalistą od wszystkiego: pomocy, przemocy, bezrobocia, uzależnień, pracy z rodziną itp. Do tego boryka się z ubogą infrastrukturą socjalną. Na terenach wiejskich często nie funkcjonują domy pomocy społecznej, ośrodki interwencyjne, jadłodajnie, noclegownie, schroniska i specjalistyczne jednostki świadczące usługi opiekuńcze. Powodzenie wielu przedsięwzięć zależy od woli, chęci i możliwości dotarcia podopiecznych do oddalonych placówek specjalistycznych, poradni, grup wsparcia itp. To nie jest kwestia - jak w miastach - przejechania 3-4 przystanków autobusem bądź tramwajem. Praca socjalna na wsi musi uwzględniać też jeden ważny aspekt: anonimowość. Są dwie cechy tego zjawiska: pozytywna i negatywna. Brak anonimowości nie stwarza możliwości pracy w grupie. Punkty doradcze związane głównie z przemocą i alkoholizmem świecą pustkami, gdyż ludzie kierując się stereotypami boją się naznaczenia: chodzę tam, więc jestem gorszy, wszyscy będą wiedzieć. W takich przypadkach wolą - jeśli się w ogóle zdecydują - szukać pomocy w większym mieście i ukryć się w tłumie. W środowisku, gdzie wszyscy się znają, korzystanie z pomocy dla niektórych jest dyshonorem i dodatkową karą za nieprzystosowanie społeczne lub kłopoty będące następstwem zmian ustrojowych. Ale są i pozytywy braku anonimowości. W małej gminie wiele problemów widać jak na dłoni. Do OPS-u szybko docierają niepokojące sygnały wymagające interwencji, wsparcia i pomocy. Pracownicy współpracują z sołtysami, szkołą i policją. Na wsi żadne dziecko nie jest anonimowe. I tu jest przewaga wsi nad miastem. OPS-y starają się działać oddolnie, są bliżej swoich podopiecznych. Praca środowiskowa opiera się często na organizowaniu pracy socjalnej w szkołach, świetlicach środowiskowych, których jest znacznie więcej na wsiach. Zakładane kluby integracji społecznej (KIS) mają wiele cech świetlic wiejskich i domów kultury.

Paradoksem jest to, że większy zakres pomocy mogą organizować i oferować gminy zamożniejsze, a powinno być właśnie odwrotnie.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 64, poz. 593 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA