REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola udzielania zamówień

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Boczek

REKLAMA

Czy nowela ustawy o zamówieniach publicznych zmienia uprawnienia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych?

Utrzymane zostają w dalszym ciągu dwa rodzaje kontroli prezesa UZP - kontrola uprzednia (tzw. ex ante), dokonywania przez zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz kontrola następcza (tzw. ex post) dokonywania w odniesieniu do zamówień już udzielonych. Nowelizacja precyzuje szereg zagadnień związanych z przeprowadzeniem kontroli uprzedniej. Na uwagę zasługuje przede wszystkim oznaczenie wprost w ustawie terminu, z upływem którego musi nastąpić wszczęcie kontroli ex ante. Następuje ono nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia przekazania prezesowi UZP informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty albo od dnia otrzymania zawiadomienia o zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki, negocjacji bez ogłoszenia, negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego. Przepis został skonstruowany w taki sposób, iż uprawnia do przyjęcia wykładni, według której wszczęcie kontroli uprzedniej po zawiadomieniu o zastosowaniu trybu uniemożliwia prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych ponowne wszczęcie kontroli uprzedniej po wyborze oferty najkorzystniejszej. Zakaz ten nie dotyczy jednak postępowań objętych obowiązkową kontrolą uprzednią - tzn. dla zamówień na roboty budowlane, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 mln euro oraz zamówień na dostawy lub usługi, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 mln euro.

Jak długo może trwać kontrola prezesa UZP

Termin kontroli prowadzonej przez prezesa UZP został określony w nowelizacji ustawy. Doręczenie zaleceń pokontrolnych lub informacji o wyniku kontroli powinno nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia przez zamawiającego żądanych dokumentów, a w przypadku kontroli szczególnie skomplikowanej - nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia żądanych dokumentów. Prezes Urzędu powinien poinformować zamawiającego, że kontrola ma charakter szczególnie skomplikowany, nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądanych dokumentów. Nowelizacja wprowadza także istotne z punktu widzenia zamawiającego domniemanie związane z wynikiem kontroli uprzedniej (ex ante). Jeżeli prezes Urzędu nie doręcza zaleceń pokontrolnych w terminach przewidzianych na przeprowadzenie kontroli, to w takich przypadkach uznaje się, że nie stwierdził naruszeń w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Do tej pory kontrola trwała dopóty, dopóki nie doręczono zaleceń pokontrolnych, a wynikające z ustawy terminy na przeprowadzenie kontroli miały charakter wyłącznie instrukcyjny. Ich upływ nie skutkował powstaniem stanu, w którym uznaje się, iż organ kontrolny nie wniósł zastrzeżeń.

Jakie zmiany wprowadza nowela w zakresie kontroli

Kierownikowi zamawiającego przysługuje prawo zgłoszenia do prezesa UZP umotywowanych zastrzeżeń w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych. Prezes UZP rozpatruje zastrzeżenia w terminie siedmiu dni od dnia ich otrzymania. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, które dotyczą obowiązku unieważnienia postępowania, przekazuje zastrzeżenia najpóźniej z upływem tego terminu do zaopiniowania przez Krajową Izbę Odwoławczą. Do tej pory swoje stanowisko w sprawie zastrzeżeń wyrażała Rada Zamówień Publicznych - organ opiniodawczo - doradczy działający przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Po wejściu w życie omawianej nowelizacji opinię w sprawie zastrzeżeń będzie wydawała Krajowa Izba Odwoławcza. Jej opinia będzie wyrażana w formie uchwały, w terminie 15 dni od dnia ich przekazania przez prezesa Urzędu. Opinia Krajowej Izby Odwoławczej będzie wiążąca dla prezesa UZP.

MARCIN BOCZEK

aplikant radcowski, Kancelaria Prawna Jerzykowski i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA