Kontrola udzielania zamówień
REKLAMA
Utrzymane zostają w dalszym ciągu dwa rodzaje kontroli prezesa UZP - kontrola uprzednia (tzw. ex ante), dokonywania przez zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz kontrola następcza (tzw. ex post) dokonywania w odniesieniu do zamówień już udzielonych. Nowelizacja precyzuje szereg zagadnień związanych z przeprowadzeniem kontroli uprzedniej. Na uwagę zasługuje przede wszystkim oznaczenie wprost w ustawie terminu, z upływem którego musi nastąpić wszczęcie kontroli ex ante. Następuje ono nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia przekazania prezesowi UZP informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty albo od dnia otrzymania zawiadomienia o zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki, negocjacji bez ogłoszenia, negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego. Przepis został skonstruowany w taki sposób, iż uprawnia do przyjęcia wykładni, według której wszczęcie kontroli uprzedniej po zawiadomieniu o zastosowaniu trybu uniemożliwia prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych ponowne wszczęcie kontroli uprzedniej po wyborze oferty najkorzystniejszej. Zakaz ten nie dotyczy jednak postępowań objętych obowiązkową kontrolą uprzednią - tzn. dla zamówień na roboty budowlane, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 mln euro oraz zamówień na dostawy lub usługi, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 mln euro.
Jak długo może trwać kontrola prezesa UZP
Termin kontroli prowadzonej przez prezesa UZP został określony w nowelizacji ustawy. Doręczenie zaleceń pokontrolnych lub informacji o wyniku kontroli powinno nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia przez zamawiającego żądanych dokumentów, a w przypadku kontroli szczególnie skomplikowanej - nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia żądanych dokumentów. Prezes Urzędu powinien poinformować zamawiającego, że kontrola ma charakter szczególnie skomplikowany, nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądanych dokumentów. Nowelizacja wprowadza także istotne z punktu widzenia zamawiającego domniemanie związane z wynikiem kontroli uprzedniej (ex ante). Jeżeli prezes Urzędu nie doręcza zaleceń pokontrolnych w terminach przewidzianych na przeprowadzenie kontroli, to w takich przypadkach uznaje się, że nie stwierdził naruszeń w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Do tej pory kontrola trwała dopóty, dopóki nie doręczono zaleceń pokontrolnych, a wynikające z ustawy terminy na przeprowadzenie kontroli miały charakter wyłącznie instrukcyjny. Ich upływ nie skutkował powstaniem stanu, w którym uznaje się, iż organ kontrolny nie wniósł zastrzeżeń.
Jakie zmiany wprowadza nowela w zakresie kontroli
Kierownikowi zamawiającego przysługuje prawo zgłoszenia do prezesa UZP umotywowanych zastrzeżeń w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych. Prezes UZP rozpatruje zastrzeżenia w terminie siedmiu dni od dnia ich otrzymania. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, które dotyczą obowiązku unieważnienia postępowania, przekazuje zastrzeżenia najpóźniej z upływem tego terminu do zaopiniowania przez Krajową Izbę Odwoławczą. Do tej pory swoje stanowisko w sprawie zastrzeżeń wyrażała Rada Zamówień Publicznych - organ opiniodawczo - doradczy działający przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Po wejściu w życie omawianej nowelizacji opinię w sprawie zastrzeżeń będzie wydawała Krajowa Izba Odwoławcza. Jej opinia będzie wyrażana w formie uchwały, w terminie 15 dni od dnia ich przekazania przez prezesa Urzędu. Opinia Krajowej Izby Odwoławczej będzie wiążąca dla prezesa UZP.
MARCIN BOCZEK
aplikant radcowski, Kancelaria Prawna Jerzykowski i Wspólnicy
REKLAMA
REKLAMA