REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Czy nowela ustawy o zamówieniach publicznych zmienia uprawnienia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych?

Utrzymane zostają w dalszym ciągu dwa rodzaje kontroli prezesa UZP - kontrola uprzednia (tzw. ex ante), dokonywania przez zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz kontrola następcza (tzw. ex post) dokonywania w odniesieniu do zamówień już udzielonych. Nowelizacja precyzuje szereg zagadnień związanych z przeprowadzeniem kontroli uprzedniej. Na uwagę zasługuje przede wszystkim oznaczenie wprost w ustawie terminu, z upływem którego musi nastąpić wszczęcie kontroli ex ante. Następuje ono nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia przekazania prezesowi UZP informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty albo od dnia otrzymania zawiadomienia o zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki, negocjacji bez ogłoszenia, negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego. Przepis został skonstruowany w taki sposób, iż uprawnia do przyjęcia wykładni, według której wszczęcie kontroli uprzedniej po zawiadomieniu o zastosowaniu trybu uniemożliwia prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych ponowne wszczęcie kontroli uprzedniej po wyborze oferty najkorzystniejszej. Zakaz ten nie dotyczy jednak postępowań objętych obowiązkową kontrolą uprzednią - tzn. dla zamówień na roboty budowlane, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 20 mln euro oraz zamówień na dostawy lub usługi, których wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 mln euro.

Jak długo może trwać kontrola prezesa UZP

Termin kontroli prowadzonej przez prezesa UZP został określony w nowelizacji ustawy. Doręczenie zaleceń pokontrolnych lub informacji o wyniku kontroli powinno nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia dostarczenia przez zamawiającego żądanych dokumentów, a w przypadku kontroli szczególnie skomplikowanej - nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia żądanych dokumentów. Prezes Urzędu powinien poinformować zamawiającego, że kontrola ma charakter szczególnie skomplikowany, nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądanych dokumentów. Nowelizacja wprowadza także istotne z punktu widzenia zamawiającego domniemanie związane z wynikiem kontroli uprzedniej (ex ante). Jeżeli prezes Urzędu nie doręcza zaleceń pokontrolnych w terminach przewidzianych na przeprowadzenie kontroli, to w takich przypadkach uznaje się, że nie stwierdził naruszeń w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Do tej pory kontrola trwała dopóty, dopóki nie doręczono zaleceń pokontrolnych, a wynikające z ustawy terminy na przeprowadzenie kontroli miały charakter wyłącznie instrukcyjny. Ich upływ nie skutkował powstaniem stanu, w którym uznaje się, iż organ kontrolny nie wniósł zastrzeżeń.

Jakie zmiany wprowadza nowela w zakresie kontroli

Kierownikowi zamawiającego przysługuje prawo zgłoszenia do prezesa UZP umotywowanych zastrzeżeń w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych. Prezes UZP rozpatruje zastrzeżenia w terminie siedmiu dni od dnia ich otrzymania. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń, które dotyczą obowiązku unieważnienia postępowania, przekazuje zastrzeżenia najpóźniej z upływem tego terminu do zaopiniowania przez Krajową Izbę Odwoławczą. Do tej pory swoje stanowisko w sprawie zastrzeżeń wyrażała Rada Zamówień Publicznych - organ opiniodawczo - doradczy działający przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Po wejściu w życie omawianej nowelizacji opinię w sprawie zastrzeżeń będzie wydawała Krajowa Izba Odwoławcza. Jej opinia będzie wyrażana w formie uchwały, w terminie 15 dni od dnia ich przekazania przez prezesa Urzędu. Opinia Krajowej Izby Odwoławczej będzie wiążąca dla prezesa UZP.

MARCIN BOCZEK

aplikant radcowski, Kancelaria Prawna Jerzykowski i Wspólnicy

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA