REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa rozszerzy grono inwestorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski

REKLAMA

Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym ułatwi realizację wielu inwestycji związanych z Euro 2012. Dzięki nowym rozwiązaniom zawierane mogą być umowy sektora publicznego z prywatnym o wartości 4-5 mld zł rocznie.

Obowiązująca od ponad roku ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym jest martwa. W ciągu tego czasu nie zrealizowano żadnego projektu. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt zmian w ustawie w znacznym stopniu upraszczający procedury.

Martwa ustawa

Według ekspertów główną przeszkodą w realizacji projektów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jest brak woli politycznej rządu, który nie inspiruje projektów pilotażowych. Podobnie myślą samorządowcy, którzy z tej formy realizacji zadań publicznych powinni korzystać najwięcej.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.

- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Ryszard Grobelny.

Szacuje się, że sama budowa ok. 960 km autostrad pochłonie 6,5 mld euro. Modernizacja szlaków kolejowych i dworców kolejne 4,5 mld euro. Rozbuduje się 8 lotnisk, powstaną trzy nowe stadiony i zmodernizowane zostaną następne trzy, nie mówiąc o sieci hoteli czy restauracji. Miasta-organizatorzy Euro 2012 unowocześnią też sieć komunikacyjną. Na to wszystko pójdą kolejne miliardy euro. W latach 2008-2012 napływ zagranicznych inwestycji zwiększy się średnio o 3 mld euro w stosunku do obecnego przeciętnego poziomu z ostatnich trzech lat. Powstanie też ok. 100 tys. dodatkowych miejsc pracy.

Uzgodnienia międzyresortowe

Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym umożliwi większy udział firm prywatnych w inwestycjach związanych szeroko z organizacją mistrzostw Europy w piłce nożnej. Dotychczasowe rozwiązania prawne w dziedzinie PPP nie zachęcały partnerów prywatnych do angażowana się w takie przedsięwzięcia.

Przez półtora roku funkcjonowania ustawy nie zawarto żadnej konkretnej umowy - przyznał Piotr Woźniak, minister gospodarki.

Jedną z przyczyn były skomplikowane procedury, które promowały głównie firmy największe. Teraz ma być inaczej. Ustawa, której projekt jest w uzgodnieniach międzyresortowych i w ciągu paru tygodni powinien trafić pod obrady Sejmu, zachęca do udziału w tej formie realizacji inwestycji również małe i średnie firmy.

Uproszczenie procedur

Procedury związane z kluczowymi dla gospodarki kraju inwestycjami mają być uproszczone. Przedsiębiorstwa polskie i koncerny międzynarodowe nie będą już musiały np. prowadzić wielu kosztownych i czasochłonnych analiz poprzedzających zawarcie umowy, które często obciążały stronę publiczną. Ułatwi to, a przede wszystkim przyspieszy, bo dla Euro 2012 czas liczy się najbardziej, wybór odpowiedniego partnera i formy współpracy.

Szerszy zakres

Rozszerzony zostanie m.in. zakres inwestycji prowadzonych w ramach PPP. Obejmie nie tylko inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną (drogi, lotniska, linie kolejowe), ale również inwestycje budowlane (hotele, stadiony), restaurację zabytków, a nawet badania naukowe. Możliwe też będzie szerokie wykorzystanie środków pomocowych UE. Ministerstwo szacuje, że wspólne inwestowanie przy pomocy środków publicznych (państwowych i samorządowych) przyniesie w budżecie państwa oszczędności rzędu 400 mln zł rocznie.

Jednak zdaniem Jarosława Chałasa z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, proponowane zmiany mogą okazać się niewystarczające dla upowszechnienia takiej współpracy, bo przede wszystkim potrzebna jest zdecydowana zmiana nastawienia administracji rządowej i samorządowej w wykorzystaniu prywatnego kapitału dla realizacji zadań publicznych.


ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl


OPINIA



Andrzej Rybarczyk, wiceprezes Hochtief Polska


Konieczne jest rozwiązanie szeregu zagadnień formalnoprawnych, np. dotyczących przetargów publicznych, które wymagają osobnych regulacji prawnych. Strona publiczna, chcąc realizować inwestycje w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, musi uwzględniać komercyjne oczekiwania strony prywatnej. Hochtief ma spore doświadczenie w tej dziedzinie, np. w budowie lotnisk, którymi potem zarządzamy. Przykładem może być lotnisko w Atenach zbudowane na olimpiadę w 2004 roku. To, czy nasza firma zdecyduje się na PPP w Polsce, zależy od warunków, jakie zostaną określone przez partnera. W przetargach na pewno wystartujemy, bo np. już wcześniej zgłosiliśmy akces do budowy stadionu Legii. Narodowe Centrum Sportowe w Warszawie to ciekawa propozycja.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA