REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa rozszerzy grono inwestorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski

REKLAMA

Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym ułatwi realizację wielu inwestycji związanych z Euro 2012. Dzięki nowym rozwiązaniom zawierane mogą być umowy sektora publicznego z prywatnym o wartości 4-5 mld zł rocznie.

Obowiązująca od ponad roku ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym jest martwa. W ciągu tego czasu nie zrealizowano żadnego projektu. Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt zmian w ustawie w znacznym stopniu upraszczający procedury.

Martwa ustawa

Według ekspertów główną przeszkodą w realizacji projektów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego jest brak woli politycznej rządu, który nie inspiruje projektów pilotażowych. Podobnie myślą samorządowcy, którzy z tej formy realizacji zadań publicznych powinni korzystać najwięcej.

Zdaniem Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania, ustawa w obecnym kształcie się nie sprawdziła.

- Nie znam przypadku, by skutecznie działała ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. To miał być element aktywizacji rozwojowej i dogadywania się różnych środowisk, a wręcz zniechęca do takiej działalności - mówi Ryszard Grobelny.

Szacuje się, że sama budowa ok. 960 km autostrad pochłonie 6,5 mld euro. Modernizacja szlaków kolejowych i dworców kolejne 4,5 mld euro. Rozbuduje się 8 lotnisk, powstaną trzy nowe stadiony i zmodernizowane zostaną następne trzy, nie mówiąc o sieci hoteli czy restauracji. Miasta-organizatorzy Euro 2012 unowocześnią też sieć komunikacyjną. Na to wszystko pójdą kolejne miliardy euro. W latach 2008-2012 napływ zagranicznych inwestycji zwiększy się średnio o 3 mld euro w stosunku do obecnego przeciętnego poziomu z ostatnich trzech lat. Powstanie też ok. 100 tys. dodatkowych miejsc pracy.

Uzgodnienia międzyresortowe

Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym umożliwi większy udział firm prywatnych w inwestycjach związanych szeroko z organizacją mistrzostw Europy w piłce nożnej. Dotychczasowe rozwiązania prawne w dziedzinie PPP nie zachęcały partnerów prywatnych do angażowana się w takie przedsięwzięcia.

Przez półtora roku funkcjonowania ustawy nie zawarto żadnej konkretnej umowy - przyznał Piotr Woźniak, minister gospodarki.

Jedną z przyczyn były skomplikowane procedury, które promowały głównie firmy największe. Teraz ma być inaczej. Ustawa, której projekt jest w uzgodnieniach międzyresortowych i w ciągu paru tygodni powinien trafić pod obrady Sejmu, zachęca do udziału w tej formie realizacji inwestycji również małe i średnie firmy.

Uproszczenie procedur

Procedury związane z kluczowymi dla gospodarki kraju inwestycjami mają być uproszczone. Przedsiębiorstwa polskie i koncerny międzynarodowe nie będą już musiały np. prowadzić wielu kosztownych i czasochłonnych analiz poprzedzających zawarcie umowy, które często obciążały stronę publiczną. Ułatwi to, a przede wszystkim przyspieszy, bo dla Euro 2012 czas liczy się najbardziej, wybór odpowiedniego partnera i formy współpracy.

Szerszy zakres

Rozszerzony zostanie m.in. zakres inwestycji prowadzonych w ramach PPP. Obejmie nie tylko inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną (drogi, lotniska, linie kolejowe), ale również inwestycje budowlane (hotele, stadiony), restaurację zabytków, a nawet badania naukowe. Możliwe też będzie szerokie wykorzystanie środków pomocowych UE. Ministerstwo szacuje, że wspólne inwestowanie przy pomocy środków publicznych (państwowych i samorządowych) przyniesie w budżecie państwa oszczędności rzędu 400 mln zł rocznie.

Jednak zdaniem Jarosława Chałasa z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, proponowane zmiany mogą okazać się niewystarczające dla upowszechnienia takiej współpracy, bo przede wszystkim potrzebna jest zdecydowana zmiana nastawienia administracji rządowej i samorządowej w wykorzystaniu prywatnego kapitału dla realizacji zadań publicznych.


ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl


OPINIA



Andrzej Rybarczyk, wiceprezes Hochtief Polska


Konieczne jest rozwiązanie szeregu zagadnień formalnoprawnych, np. dotyczących przetargów publicznych, które wymagają osobnych regulacji prawnych. Strona publiczna, chcąc realizować inwestycje w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, musi uwzględniać komercyjne oczekiwania strony prywatnej. Hochtief ma spore doświadczenie w tej dziedzinie, np. w budowie lotnisk, którymi potem zarządzamy. Przykładem może być lotnisko w Atenach zbudowane na olimpiadę w 2004 roku. To, czy nasza firma zdecyduje się na PPP w Polsce, zależy od warunków, jakie zostaną określone przez partnera. W przetargach na pewno wystartujemy, bo np. już wcześniej zgłosiliśmy akces do budowy stadionu Legii. Narodowe Centrum Sportowe w Warszawie to ciekawa propozycja.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec pobłażania dla agresji wobec lekarzy – nowe wytyczne Prokuratora Generalnego [PDF]

Wzrost liczby przypadków agresji wobec pracowników ochrony zdrowia skłonił Prokuratora Generalnego do wydania jednoznacznych wytycznych w sprawie prowadzenia postępowań karnych w takich sprawach. Naczelna Izba Lekarska z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, podkreślając, że to efekt długofalowych działań środowiska lekarskiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Stanowisko NIL z 2023 r. ws. biorezonansu

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się doniesienia o stosowaniu terapii biorezonansu magnetycznego – metody, która zyskuje popularność zarówno wśród zwolenników medycyny alternatywnej, jak i osób poszukujących niekonwencjonalnych sposobów leczenia różnych dolegliwości. Przypominamy stanowisko Rady Ekspertów Naczelnej Izby Lekarskiej z sierpnia 2023 r.

Nawet 80 km/h. Tak pędzą dzieciaki na hulajnogach

Coraz więcej dzieci trafia do szpitali z poważnymi urazami po wypadkach na elektrycznych hulajnogach – alarmuje Mateusz Struś asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej, Dziecięcego Szpitala Klinicznego WUM. Jego zdaniem główną przyczyną jest nadmierna prędkość oraz brak kasków, a nieletni pacjenci często osiągają na własnych hulajnogach nawet 70–80 km/h.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

REKLAMA

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

420 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej, wydano 51,3 tys. decyzji odmownych

Już blisko 420 tys., osób otrzymało rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił na ten cel ponad 1,4 mld zł brutto, z czego prawie 150 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku ze zbiegiem świadczeń.

Kiedy kompleksowy remont linii średnicowej w Warszawie? Minister wskazał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA