Informatyzacja usług publicznych
REKLAMA
REKLAMA
Najłatwiej nam jest przez Internet szukać pracy, zapłacić podatek dochodowy czy zarejestrować na studia, najtrudniej: dokonać zgłoszenia na policję czy skorzystać z usług służby zdrowia. Firmy przez Internet mogą załatwić więcej: opłacić obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, złożyć deklarację celną czy zapłacić podatek VAT. Opłata składek na ubezpieczenie czy złożenie deklaracji celnych odbywa się w zasadzie wyłącznie drogą elektroniczną.
Dlaczego tak mało możemy załatwić przez Internet …
Obecnie ponad 99 % urzędów posiada dostęp do Internetu, jednak większość małych gmin łączy się z siecią za pomocą modemu. Dodatkową przeszkodą w rozwoju e-usług jest brak doświadczenia w zarz ą dzaniu projektami elektronicznej administracji oraz wizji jej rozwoju.
Strategia rozwoju informatyzacji Polski
W opracowanej w 2005 strategii rządowej wśród celów informatyzacji kraju do roku 2013 wyróżniono przede wszystkim:
- wzrost dostępu do szerokopasmowego Internetu;
- ciągłe wzmacnianie infrastruktury teleinformatycznej nauki umożliwiające aktywne uczestnictwo wszystkich jednostek naukowych w wirtualnym świecie, np. wirtualne organizacje naukowe;
- stworzenie wewnętrznej sieci administracji publicznej (centralnej i samorządowej) docierającej do wszystkich jednostek administracji w całym kraju;
- stworzenie ogólnokrajowych platform świadczenia usług elektronicznych administracji wykorzystuj ą cych podpis cyfrowy i identyfikator elektroniczny;
- wdrożenie systemu identyfikacji obywatela bazującego na wielofunkcyjnych dokumentach osobistych;
- zapewnienie bezpiecznego i skutecznego dostępu on-line do wszystkich rejestrów państwowych i systemów ewidencyjnych administracji publicznej;
- stworzenie warunków dla powszechności edukacji teleinformatycznej.
W celu realizacji strategii rozwoju informatyzacji administracji publicznej przygotowano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, funkcjonującej pod nazwą e-PUAP. Ma ona przenieść na platformę elektroniczną 28 podstawowych usług publicznych. Portal e-PUAP ma za zadanie pośredniczyć pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Platforma umożliwi m. in. generowanie, wypełnianie i przesyłanie do właściwych jednostek administracji publicznej odpowiednich formularzy, podpisywanie elektroniczne wypełnionych formularzy, sprawdzanie danych z rejestrów państwowych czy obsługę płatności elektronicznych za czynności administracyjne .
W pierwszej kolejności w ramach e-PUAP będą wdrażane następuj ą ce usługi dla obywateli:
- podatek dochodowy dla osób fizycznych, - umówienie wizyty lekarskiej,
- głosowanie przez portal internetowy,
- wypożyczanie publikacji z biblioteki,
- pośrednictwo pracy,
- obsługa ubezpieczeń społecznych,
- składanie podania o przyjęcia na studia,
- uzyskiwanie wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego,
- obsługa forum publicznego.
Natomiast dla firm przewidziano wprowadzenie sześciu usług:
- proces ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych,
- proces przekazania danych statystycznych do GUS,
- proces przekazania danych celnych,
- proces rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych,
- proces rozliczenia podatku VAT,
- proces obsługi zamówień publicznych.
Zgodnie z założeniami strategii obywatel powinien mieć elektroniczny dostęp do wszystkich usług administracyjnych w Polsce do końca 2013 r.
Łukasz Trochimiuk
REKLAMA
Opracowano na podstawie dokumentu "Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020"
REKLAMA
REKLAMA