REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja usług publicznych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik poziomu zaawansowania rozwoju internetowych usług publicznych w Polsce jest o prawie połowę niższy niż średni poziom rozwoju tych usług w Unii. Jeżeli chodzi o pełną interaktywność tych usług jesteśmy trzeci od końca.



Najłatwiej nam jest przez Internet szukać pracy, zapłacić podatek dochodowy czy zarejestrować na studia, najtrudniej: dokonać zgłoszenia na policję czy skorzystać z usług służby zdrowia. Firmy przez Internet mogą załatwić więcej: opłacić obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, złożyć deklarację celną czy zapłacić podatek VAT. Opłata składek na ubezpieczenie czy złożenie deklaracji celnych odbywa się w zasadzie wyłącznie drogą elektroniczną. 

Dlaczego tak mało możemy załatwić przez Internet … 

Obecnie ponad 99 % urzędów posiada dostęp do Internetu, jednak większość małych gmin łączy się z siecią za pomocą modemu. Dodatkową przeszkodą w rozwoju e-usług jest brak doświadczenia w zarz ą dzaniu projektami elektronicznej administracji oraz wizji jej rozwoju. 

Strategia rozwoju informatyzacji Polski 

W opracowanej w 2005 strategii rządowej wśród celów informatyzacji kraju do roku 2013 wyróżniono przede wszystkim:  
- wzrost dostępu do szerokopasmowego Internetu;  
- ciągłe wzmacnianie infrastruktury teleinformatycznej nauki umożliwiające aktywne uczestnictwo wszystkich jednostek naukowych w wirtualnym świecie, np. wirtualne organizacje naukowe;  
- stworzenie wewnętrznej sieci administracji publicznej (centralnej i samorządowej) docierającej do wszystkich jednostek administracji w całym kraju; 
- stworzenie ogólnokrajowych platform świadczenia usług elektronicznych administracji wykorzystuj ą cych podpis cyfrowy i identyfikator elektroniczny;
- wdrożenie systemu identyfikacji obywatela bazującego na wielofunkcyjnych   dokumentach osobistych; 
- zapewnienie bezpiecznego i skutecznego dostępu on-line do wszystkich rejestrów państwowych i systemów ewidencyjnych administracji publicznej; 
- stworzenie warunków dla powszechności edukacji teleinformatycznej.  

W celu realizacji strategii rozwoju informatyzacji administracji publicznej przygotowano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, funkcjonującej pod nazwą e-PUAP. Ma ona przenieść na platformę elektroniczną 28 podstawowych usług publicznych. Portal e-PUAP ma za zadanie pośredniczyć pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Platforma umożliwi m. in. generowanie, wypełnianie i przesyłanie do właściwych jednostek administracji publicznej odpowiednich formularzy, podpisywanie elektroniczne wypełnionych formularzy, sprawdzanie danych z rejestrów państwowych czy obsługę płatności elektronicznych za czynności administracyjne .  

W pierwszej kolejności w ramach e-PUAP będą wdrażane następuj ą ce usługi dla obywateli:  
- podatek dochodowy dla osób fizycznych,   - umówienie wizyty lekarskiej,  
- głosowanie przez portal internetowy,  
- wypożyczanie publikacji z biblioteki,  
- pośrednictwo pracy,  
- obsługa ubezpieczeń społecznych,  
- składanie podania o przyjęcia na studia,  
- uzyskiwanie wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego,  
- obsługa forum publicznego.  

Natomiast dla firm przewidziano wprowadzenie sześciu usług:  
- proces ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych,  
- proces przekazania danych statystycznych do GUS,  
- proces przekazania danych celnych,  
- proces rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych,  
- proces rozliczenia podatku VAT,  
- proces obsługi zamówień publicznych.

Zgodnie z założeniami strategii obywatel powinien mieć elektroniczny dostęp do wszystkich usług administracyjnych w Polsce do końca 2013 r.


Łukasz Trochimiuk

REKLAMA

lukasz.trochimiuk@infor.pl



Opracowano na podstawie dokumentu "Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020"

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA