REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja usług publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik poziomu zaawansowania rozwoju internetowych usług publicznych w Polsce jest o prawie połowę niższy niż średni poziom rozwoju tych usług w Unii. Jeżeli chodzi o pełną interaktywność tych usług jesteśmy trzeci od końca.



Najłatwiej nam jest przez Internet szukać pracy, zapłacić podatek dochodowy czy zarejestrować na studia, najtrudniej: dokonać zgłoszenia na policję czy skorzystać z usług służby zdrowia. Firmy przez Internet mogą załatwić więcej: opłacić obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, złożyć deklarację celną czy zapłacić podatek VAT. Opłata składek na ubezpieczenie czy złożenie deklaracji celnych odbywa się w zasadzie wyłącznie drogą elektroniczną. 

Dlaczego tak mało możemy załatwić przez Internet … 

Obecnie ponad 99 % urzędów posiada dostęp do Internetu, jednak większość małych gmin łączy się z siecią za pomocą modemu. Dodatkową przeszkodą w rozwoju e-usług jest brak doświadczenia w zarz ą dzaniu projektami elektronicznej administracji oraz wizji jej rozwoju. 

Strategia rozwoju informatyzacji Polski 

W opracowanej w 2005 strategii rządowej wśród celów informatyzacji kraju do roku 2013 wyróżniono przede wszystkim:  
- wzrost dostępu do szerokopasmowego Internetu;  
- ciągłe wzmacnianie infrastruktury teleinformatycznej nauki umożliwiające aktywne uczestnictwo wszystkich jednostek naukowych w wirtualnym świecie, np. wirtualne organizacje naukowe;  
- stworzenie wewnętrznej sieci administracji publicznej (centralnej i samorządowej) docierającej do wszystkich jednostek administracji w całym kraju; 
- stworzenie ogólnokrajowych platform świadczenia usług elektronicznych administracji wykorzystuj ą cych podpis cyfrowy i identyfikator elektroniczny;
- wdrożenie systemu identyfikacji obywatela bazującego na wielofunkcyjnych   dokumentach osobistych; 
- zapewnienie bezpiecznego i skutecznego dostępu on-line do wszystkich rejestrów państwowych i systemów ewidencyjnych administracji publicznej; 
- stworzenie warunków dla powszechności edukacji teleinformatycznej.  

W celu realizacji strategii rozwoju informatyzacji administracji publicznej przygotowano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, funkcjonującej pod nazwą e-PUAP. Ma ona przenieść na platformę elektroniczną 28 podstawowych usług publicznych. Portal e-PUAP ma za zadanie pośredniczyć pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Platforma umożliwi m. in. generowanie, wypełnianie i przesyłanie do właściwych jednostek administracji publicznej odpowiednich formularzy, podpisywanie elektroniczne wypełnionych formularzy, sprawdzanie danych z rejestrów państwowych czy obsługę płatności elektronicznych za czynności administracyjne .  

W pierwszej kolejności w ramach e-PUAP będą wdrażane następuj ą ce usługi dla obywateli:  
- podatek dochodowy dla osób fizycznych,   - umówienie wizyty lekarskiej,  
- głosowanie przez portal internetowy,  
- wypożyczanie publikacji z biblioteki,  
- pośrednictwo pracy,  
- obsługa ubezpieczeń społecznych,  
- składanie podania o przyjęcia na studia,  
- uzyskiwanie wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego,  
- obsługa forum publicznego.  

Natomiast dla firm przewidziano wprowadzenie sześciu usług:  
- proces ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych,  
- proces przekazania danych statystycznych do GUS,  
- proces przekazania danych celnych,  
- proces rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych,  
- proces rozliczenia podatku VAT,  
- proces obsługi zamówień publicznych.

Zgodnie z założeniami strategii obywatel powinien mieć elektroniczny dostęp do wszystkich usług administracyjnych w Polsce do końca 2013 r.


Łukasz Trochimiuk

REKLAMA

REKLAMA

lukasz.trochimiuk@infor.pl



Opracowano na podstawie dokumentu "Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020"

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA