REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja usług publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźnik poziomu zaawansowania rozwoju internetowych usług publicznych w Polsce jest o prawie połowę niższy niż średni poziom rozwoju tych usług w Unii. Jeżeli chodzi o pełną interaktywność tych usług jesteśmy trzeci od końca.



Najłatwiej nam jest przez Internet szukać pracy, zapłacić podatek dochodowy czy zarejestrować na studia, najtrudniej: dokonać zgłoszenia na policję czy skorzystać z usług służby zdrowia. Firmy przez Internet mogą załatwić więcej: opłacić obowiązkowe ubezpieczenie społeczne, złożyć deklarację celną czy zapłacić podatek VAT. Opłata składek na ubezpieczenie czy złożenie deklaracji celnych odbywa się w zasadzie wyłącznie drogą elektroniczną. 

Dlaczego tak mało możemy załatwić przez Internet … 

Obecnie ponad 99 % urzędów posiada dostęp do Internetu, jednak większość małych gmin łączy się z siecią za pomocą modemu. Dodatkową przeszkodą w rozwoju e-usług jest brak doświadczenia w zarz ą dzaniu projektami elektronicznej administracji oraz wizji jej rozwoju. 

Strategia rozwoju informatyzacji Polski 

W opracowanej w 2005 strategii rządowej wśród celów informatyzacji kraju do roku 2013 wyróżniono przede wszystkim:  
- wzrost dostępu do szerokopasmowego Internetu;  
- ciągłe wzmacnianie infrastruktury teleinformatycznej nauki umożliwiające aktywne uczestnictwo wszystkich jednostek naukowych w wirtualnym świecie, np. wirtualne organizacje naukowe;  
- stworzenie wewnętrznej sieci administracji publicznej (centralnej i samorządowej) docierającej do wszystkich jednostek administracji w całym kraju; 
- stworzenie ogólnokrajowych platform świadczenia usług elektronicznych administracji wykorzystuj ą cych podpis cyfrowy i identyfikator elektroniczny;
- wdrożenie systemu identyfikacji obywatela bazującego na wielofunkcyjnych   dokumentach osobistych; 
- zapewnienie bezpiecznego i skutecznego dostępu on-line do wszystkich rejestrów państwowych i systemów ewidencyjnych administracji publicznej; 
- stworzenie warunków dla powszechności edukacji teleinformatycznej.  

W celu realizacji strategii rozwoju informatyzacji administracji publicznej przygotowano projekt Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, funkcjonującej pod nazwą e-PUAP. Ma ona przenieść na platformę elektroniczną 28 podstawowych usług publicznych. Portal e-PUAP ma za zadanie pośredniczyć pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Platforma umożliwi m. in. generowanie, wypełnianie i przesyłanie do właściwych jednostek administracji publicznej odpowiednich formularzy, podpisywanie elektroniczne wypełnionych formularzy, sprawdzanie danych z rejestrów państwowych czy obsługę płatności elektronicznych za czynności administracyjne .  

W pierwszej kolejności w ramach e-PUAP będą wdrażane następuj ą ce usługi dla obywateli:  
- podatek dochodowy dla osób fizycznych,   - umówienie wizyty lekarskiej,  
- głosowanie przez portal internetowy,  
- wypożyczanie publikacji z biblioteki,  
- pośrednictwo pracy,  
- obsługa ubezpieczeń społecznych,  
- składanie podania o przyjęcia na studia,  
- uzyskiwanie wymaganych dokumentów z urzędu stanu cywilnego,  
- obsługa forum publicznego.  

Natomiast dla firm przewidziano wprowadzenie sześciu usług:  
- proces ubezpieczeń społecznych dla osób fizycznych,  
- proces przekazania danych statystycznych do GUS,  
- proces przekazania danych celnych,  
- proces rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych,  
- proces rozliczenia podatku VAT,  
- proces obsługi zamówień publicznych.

Zgodnie z założeniami strategii obywatel powinien mieć elektroniczny dostęp do wszystkich usług administracyjnych w Polsce do końca 2013 r.


Łukasz Trochimiuk

REKLAMA

REKLAMA

lukasz.trochimiuk@infor.pl



Opracowano na podstawie dokumentu "Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020"

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

REKLAMA