REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zorganizować prace społecznie użyteczne

Czesław Drąg

REKLAMA

Na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę przy organizacji prac społecznie użytecznych? Jakie cele może osiągnąć gmina dzięki tej formie aktywizacji zawodowej bezrobotnych? Jak można kontrolować bezrobotnych biorących udział w pracach społecznie użytecznych? Z jakich środków finansowane są koszty tych prac?

Głównym celem prac społecznie użytecznych jest, oprócz zapewnienia osobom bezrobotnym możliwości uzyskania przynajmniej minimalnych dochodów, aktywizacja tych osób, ich zdyscyplinowanie oraz ograniczenie możliwości wykonywania przez nich pracy na czarno. Organizując prace społecznie użyteczne dla mieszkańców danej gminy należy wcześniej zaplanować plan prac, zabezpieczyć front prac, wyposażyć pracowników w niezbędny sprzęt. Trzeba ustalić formę nadzoru np. podpisywanie list obecności w obecności pracownika urzędu oraz kontrola stanu wykonania robót.

W gminie Dobromierz (powiat świdnicki) od maja trwają prace społecznie użyteczne, które potrwają do końca września tego roku. Zostały one zorganizowane na mocy porozumienia zawartego pomiędzy starostą świdnickim a wójtem gminy Dobromierz. Skierowania do pracy wydaje Powiatowy Urząd Pracy w Świdnicy - filia w Świebodzicach według list dostarczonych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobromierzu.

W gminie skierowanie do prac społeczno-użytecznych otrzymały 64 osoby zarejestrowane jako bezrobotne, nieposiadające prawa do zasiłku, korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Wykonują one prace społecznie użyteczne na terenie gminy - wyłącznie w miejscu swojego zamieszkania lub pobytu osoby bezrobotnej.

Z ogólnej liczby skierowanych 13 osób nie wykonuje tych prac - dwie osoby odmówiły podjęcia prac, dwie wcale się nie stawiły, trzy mają przeciwwskazania lekarskie do wykonywania tego typu zajęć, trzy osoby przerwały prace z własnej winy, dwie podjęły pracę, a dla jednej brak jest wolnego miejsca wykonywania pracy w miejscu swego zamieszkania. Zatrudnione osoby pracują po pięć godzin dwa razy w tygodniu, do końca września tego roku, w miejscu zamieszkania.

W okresie wykonywania prac społecznie użytecznych bezrobotny otrzymuje świadczenie w wysokości 6,30 zł za każdą przepracowaną godzinę. Świadczenie to nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym również za okres udokumentowanej niezdolności do pracy. Odmowa podjęcia takiej pracy oznacza utratę statusu bezrobotnego na okres trzech miesięcy.

Prace te są finansowane w 60 proc. ze środków Starostwa Powiatowego w Świdnicy i w 40 proc. ze środków własnych gminy Dobromierz.

Do tej pory w ramach prac społecznie użytecznych porządkowane były miejsca publiczne. Prace te obejmowały wykaszanie poboczy dróg gminnych, wykaszanie skwerów, sadzenie kwiatów na rabatach oraz prace porządkowe na basenie w Dobromierzu.

Ponadto w najbliższym czasie wykaszane będą tereny przy posesjach ludzi starszych, którzy nie są w stanie sami tego zrobić, a także zaplanowane jest odkrzaczanie wszystkich rowów i stawu, który dodatkowo wymaga czyszczenia.

Po niespełna dwóch miesiącach trwania prac społecznie użytecznych w gminie Dobromierz, już można ocenić przydatność i fachowość pracowników, dla których ten rodzaj pracy jest formą aktywizacji zawodowej. Są to osoby z długim okresem przebywania bez pracy. Ponadto prace te dają im możliwość samodzielnego zarobienia pieniędzy.


CZESŁAW DRĄG

wójt gminy Dobromierz

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 73a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz.1001 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA