REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zorganizować prace społecznie użyteczne

Czesław Drąg

REKLAMA

Na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę przy organizacji prac społecznie użytecznych? Jakie cele może osiągnąć gmina dzięki tej formie aktywizacji zawodowej bezrobotnych? Jak można kontrolować bezrobotnych biorących udział w pracach społecznie użytecznych? Z jakich środków finansowane są koszty tych prac?

Głównym celem prac społecznie użytecznych jest, oprócz zapewnienia osobom bezrobotnym możliwości uzyskania przynajmniej minimalnych dochodów, aktywizacja tych osób, ich zdyscyplinowanie oraz ograniczenie możliwości wykonywania przez nich pracy na czarno. Organizując prace społecznie użyteczne dla mieszkańców danej gminy należy wcześniej zaplanować plan prac, zabezpieczyć front prac, wyposażyć pracowników w niezbędny sprzęt. Trzeba ustalić formę nadzoru np. podpisywanie list obecności w obecności pracownika urzędu oraz kontrola stanu wykonania robót.

W gminie Dobromierz (powiat świdnicki) od maja trwają prace społecznie użyteczne, które potrwają do końca września tego roku. Zostały one zorganizowane na mocy porozumienia zawartego pomiędzy starostą świdnickim a wójtem gminy Dobromierz. Skierowania do pracy wydaje Powiatowy Urząd Pracy w Świdnicy - filia w Świebodzicach według list dostarczonych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobromierzu.

W gminie skierowanie do prac społeczno-użytecznych otrzymały 64 osoby zarejestrowane jako bezrobotne, nieposiadające prawa do zasiłku, korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Wykonują one prace społecznie użyteczne na terenie gminy - wyłącznie w miejscu swojego zamieszkania lub pobytu osoby bezrobotnej.

Z ogólnej liczby skierowanych 13 osób nie wykonuje tych prac - dwie osoby odmówiły podjęcia prac, dwie wcale się nie stawiły, trzy mają przeciwwskazania lekarskie do wykonywania tego typu zajęć, trzy osoby przerwały prace z własnej winy, dwie podjęły pracę, a dla jednej brak jest wolnego miejsca wykonywania pracy w miejscu swego zamieszkania. Zatrudnione osoby pracują po pięć godzin dwa razy w tygodniu, do końca września tego roku, w miejscu zamieszkania.

W okresie wykonywania prac społecznie użytecznych bezrobotny otrzymuje świadczenie w wysokości 6,30 zł za każdą przepracowaną godzinę. Świadczenie to nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym również za okres udokumentowanej niezdolności do pracy. Odmowa podjęcia takiej pracy oznacza utratę statusu bezrobotnego na okres trzech miesięcy.

Prace te są finansowane w 60 proc. ze środków Starostwa Powiatowego w Świdnicy i w 40 proc. ze środków własnych gminy Dobromierz.

Do tej pory w ramach prac społecznie użytecznych porządkowane były miejsca publiczne. Prace te obejmowały wykaszanie poboczy dróg gminnych, wykaszanie skwerów, sadzenie kwiatów na rabatach oraz prace porządkowe na basenie w Dobromierzu.

Ponadto w najbliższym czasie wykaszane będą tereny przy posesjach ludzi starszych, którzy nie są w stanie sami tego zrobić, a także zaplanowane jest odkrzaczanie wszystkich rowów i stawu, który dodatkowo wymaga czyszczenia.

Po niespełna dwóch miesiącach trwania prac społecznie użytecznych w gminie Dobromierz, już można ocenić przydatność i fachowość pracowników, dla których ten rodzaj pracy jest formą aktywizacji zawodowej. Są to osoby z długim okresem przebywania bez pracy. Ponadto prace te dają im możliwość samodzielnego zarobienia pieniędzy.


CZESŁAW DRĄG

wójt gminy Dobromierz

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 73a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz.1001 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA