REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zorganizować prace społecznie użyteczne

Czesław Drąg

REKLAMA

Na jakie elementy trzeba zwrócić uwagę przy organizacji prac społecznie użytecznych? Jakie cele może osiągnąć gmina dzięki tej formie aktywizacji zawodowej bezrobotnych? Jak można kontrolować bezrobotnych biorących udział w pracach społecznie użytecznych? Z jakich środków finansowane są koszty tych prac?

Głównym celem prac społecznie użytecznych jest, oprócz zapewnienia osobom bezrobotnym możliwości uzyskania przynajmniej minimalnych dochodów, aktywizacja tych osób, ich zdyscyplinowanie oraz ograniczenie możliwości wykonywania przez nich pracy na czarno. Organizując prace społecznie użyteczne dla mieszkańców danej gminy należy wcześniej zaplanować plan prac, zabezpieczyć front prac, wyposażyć pracowników w niezbędny sprzęt. Trzeba ustalić formę nadzoru np. podpisywanie list obecności w obecności pracownika urzędu oraz kontrola stanu wykonania robót.

W gminie Dobromierz (powiat świdnicki) od maja trwają prace społecznie użyteczne, które potrwają do końca września tego roku. Zostały one zorganizowane na mocy porozumienia zawartego pomiędzy starostą świdnickim a wójtem gminy Dobromierz. Skierowania do pracy wydaje Powiatowy Urząd Pracy w Świdnicy - filia w Świebodzicach według list dostarczonych przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobromierzu.

W gminie skierowanie do prac społeczno-użytecznych otrzymały 64 osoby zarejestrowane jako bezrobotne, nieposiadające prawa do zasiłku, korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Wykonują one prace społecznie użyteczne na terenie gminy - wyłącznie w miejscu swojego zamieszkania lub pobytu osoby bezrobotnej.

Z ogólnej liczby skierowanych 13 osób nie wykonuje tych prac - dwie osoby odmówiły podjęcia prac, dwie wcale się nie stawiły, trzy mają przeciwwskazania lekarskie do wykonywania tego typu zajęć, trzy osoby przerwały prace z własnej winy, dwie podjęły pracę, a dla jednej brak jest wolnego miejsca wykonywania pracy w miejscu swego zamieszkania. Zatrudnione osoby pracują po pięć godzin dwa razy w tygodniu, do końca września tego roku, w miejscu zamieszkania.

W okresie wykonywania prac społecznie użytecznych bezrobotny otrzymuje świadczenie w wysokości 6,30 zł za każdą przepracowaną godzinę. Świadczenie to nie przysługuje za okres niewykonywania pracy, w tym również za okres udokumentowanej niezdolności do pracy. Odmowa podjęcia takiej pracy oznacza utratę statusu bezrobotnego na okres trzech miesięcy.

Prace te są finansowane w 60 proc. ze środków Starostwa Powiatowego w Świdnicy i w 40 proc. ze środków własnych gminy Dobromierz.

Do tej pory w ramach prac społecznie użytecznych porządkowane były miejsca publiczne. Prace te obejmowały wykaszanie poboczy dróg gminnych, wykaszanie skwerów, sadzenie kwiatów na rabatach oraz prace porządkowe na basenie w Dobromierzu.

Ponadto w najbliższym czasie wykaszane będą tereny przy posesjach ludzi starszych, którzy nie są w stanie sami tego zrobić, a także zaplanowane jest odkrzaczanie wszystkich rowów i stawu, który dodatkowo wymaga czyszczenia.

Po niespełna dwóch miesiącach trwania prac społecznie użytecznych w gminie Dobromierz, już można ocenić przydatność i fachowość pracowników, dla których ten rodzaj pracy jest formą aktywizacji zawodowej. Są to osoby z długim okresem przebywania bez pracy. Ponadto prace te dają im możliwość samodzielnego zarobienia pieniędzy.


CZESŁAW DRĄG

wójt gminy Dobromierz

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 73a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz.1001 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA