REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wieś uczynić produktem rynkowym

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkańców wsi tylko wtedy uda się powstrzymać przed migracją do miasta, gdy sami będą chcieli zostać. A taka decyzja zależy od tego, czy na wsi znajdą źródła utrzymania i perspektywy rozwoju.

 


Od wielu lat pogłębia się kryzys na obszarach wiejskich. Brak miejsca pracy poza rolnictwem i nieopłacalna uprawa roli powodują, że ludzie uciekają do miast, a wieś się wyludnia. 

Rolnictwo nie utrzyma wsi 

Pomysłów na wyjście z kryzysu obszarów wiejskich jest wiele. Zazwyczaj sprowadzają się one do postulatów o przeznaczenie większych środków na rolnictwo i dla rolników. Jednak doświadczenie krajów zachodnioeuropejskich wskazuje, że nie jest to dobra droga. 

Mimo dużych pieniędzy przeznaczanych co roku na obszary wiejskie, nie udało się tam bowiem zatrzymać procesu odpływu ludzi do miast. Nie zmieniły tego nawet olbrzymie dopłaty unijne dla rolników. Spowodowały wręcz odwrotny skutek. Coraz mniej drobnych rolników utrzymywało się na rynku, a powstawały duże firmy rolne. 

Jak wskazała Komisja Europejska w raporcie za 2005 r., do 20 proc. farmerów w starych krajach Unii Europejskiej trafia aż 80 proc. wszystkich dopłat bezpośrednich. W Polsce nie jest wcale lepiej. KE wyliczyła, że ok. 6 proc. polskich rolników otrzymało aż 40 proc. unijnych dopłat. Oznacza to, że także w naszym kraju proces przekształcania się struktury gospodarstw rolnych jest już zaawansowany. 

Polityka rolna, zarówno na poziomie centralnym, jak i gminnym, powinna brać pod uwagę te przemiany i tworzyć systemy wsparcia odnoszące się do istniejącej sytuacji. Niestety, tak nie jest. 

– Mam wrażenie, że w Polsce przygotowujemy się do rzeczywistości, która już na wsi przeminęła. To błąd – mówi Ryszard Wilczyński , członek Zarządu Województwa Opolskiego. – Politycy muszą otworzyć się na wizję wsi przyszłości i tworzyć narzędzia na ten scenariusz . 

Jednym z najważniejszych instrumentów wsparcia mogą być programy odnowy wsi. Podstawą tego podejścia jest uczynienie ze specyfiki wsi atutów, na których może ona zarabiać.   – Odnowę wsi można podsumować w ten sposób. Jeżeli masz jakiś problem, spróbuj na nim zarobić – tłumaczy dr Wacław Idziak z Fundacji Wspomagania Wsi. – Spróbuj zmienić się ze społecznika w przedsiębiorcę społecznego, a wtedy skorzystają wszyscy



Jak wykreować dobry pomysł na rozwój wsi i wdrożyć go w życie?  
Dobre praktyki, bazę pomysłów oraz porady ekspertów znajdziesz w

GAZECIE SAMORZĄDU I ADMINISTRACJI
ZAMÓW  
  

Podstawowymi zasobami wsi są emocjonalność, czyli coś, czego w mieście już nie ma, oraz kreatywność, czyli umiejętność wyszukiwania pomysłów na źródła finansowania. 

Nieużywana, waląca się stodoła może stać się „centrum rozrywki” dla gości z miasta, gdzie mieszkańcy wsi będą zarabiać, ucząc mieszczuchów wiejskich zabaw czy folkloru. Dochód mogą przynosić dobrze wykorzystane stare narzędzia rzemieślnicze i przechowywane w rodzinach tradycje zawodów już nieistniejących. Pokazy tradycyjnych żniw, przejażdżki furmankami czy nauka dojenia krowy to najprostsze z pomysłów, dzięki którym wieś może zarabiać. 

– Warunek jest jeden. Ludzie muszą widzieć, że na wdrażanym pomyśle można zarobić – uważa dr Idziak. 

Podstawą jest oddolność 

W Polsce pojęcie „odnowa wsi” funkcjonuje od 1997 r., kiedy to powstały pierwsze tego typu programy w województwie opolskim. Czerpały one inspiracje z podobnych przedsięwzięć realizowanych w Dolnej Austrii i Nadrenii-Palatynacie.  

Cechami tamtych programów były: 
-        inicjowanie działań i przejmowanie odpowiedzialności za przyszłość wsi przez społeczność lokalną,   
-        skoncentrowanie działań na wykorzystaniu zasobów,   
-        uspołecznione planowanie rozwoju (strategiczne i przestrzenne),   
-        subsydiarność, czyli wspieranie bądź organizowanie przez gminę lub region działań społeczności wiejskiej,   
-        fachowe doradztwo,   
-        regionalne kształtowanie celów.  

Tych rozwiązań nie można było przenieść bezpośrednio na grunt Polski. Nie pozwalały na to m.in. opóźnienie cywilizacyjne polskiej wsi, słaba pozycja instytucjonalna sołectwa oraz brak systemów wsparcia. Dlatego z podstawowych cech zachodnioeuropejskiej odnowy wsi rodzący się program opolski mógł spełnić jedynie pierwszą. Kolejne założenia miały być realizowane później. 

Zostawała zatem oddolność, czyli zaangażowanie lokalnych liderów w tworzenie i realizację programów. 

– Należało zaszczepić tę ideę tak, aby wywołać nadzieję na zmianę życia na wsi, co się powiodło – informuje Ryszard Wilczyński. 


Wioletta Kępka 


O opolskim modelu odnowy wsi oraz źródłach finansowania programów na rzecz obszarów wiejskich piszemy w nr 13 ‘Gazety Samorządu i Administracji” z 25 czerwca br.  
Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA