REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wieś uczynić produktem rynkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkańców wsi tylko wtedy uda się powstrzymać przed migracją do miasta, gdy sami będą chcieli zostać. A taka decyzja zależy od tego, czy na wsi znajdą źródła utrzymania i perspektywy rozwoju.

 


Od wielu lat pogłębia się kryzys na obszarach wiejskich. Brak miejsca pracy poza rolnictwem i nieopłacalna uprawa roli powodują, że ludzie uciekają do miast, a wieś się wyludnia. 

Rolnictwo nie utrzyma wsi 

Pomysłów na wyjście z kryzysu obszarów wiejskich jest wiele. Zazwyczaj sprowadzają się one do postulatów o przeznaczenie większych środków na rolnictwo i dla rolników. Jednak doświadczenie krajów zachodnioeuropejskich wskazuje, że nie jest to dobra droga. 

Mimo dużych pieniędzy przeznaczanych co roku na obszary wiejskie, nie udało się tam bowiem zatrzymać procesu odpływu ludzi do miast. Nie zmieniły tego nawet olbrzymie dopłaty unijne dla rolników. Spowodowały wręcz odwrotny skutek. Coraz mniej drobnych rolników utrzymywało się na rynku, a powstawały duże firmy rolne. 

Jak wskazała Komisja Europejska w raporcie za 2005 r., do 20 proc. farmerów w starych krajach Unii Europejskiej trafia aż 80 proc. wszystkich dopłat bezpośrednich. W Polsce nie jest wcale lepiej. KE wyliczyła, że ok. 6 proc. polskich rolników otrzymało aż 40 proc. unijnych dopłat. Oznacza to, że także w naszym kraju proces przekształcania się struktury gospodarstw rolnych jest już zaawansowany. 

Polityka rolna, zarówno na poziomie centralnym, jak i gminnym, powinna brać pod uwagę te przemiany i tworzyć systemy wsparcia odnoszące się do istniejącej sytuacji. Niestety, tak nie jest. 

– Mam wrażenie, że w Polsce przygotowujemy się do rzeczywistości, która już na wsi przeminęła. To błąd – mówi Ryszard Wilczyński , członek Zarządu Województwa Opolskiego. – Politycy muszą otworzyć się na wizję wsi przyszłości i tworzyć narzędzia na ten scenariusz . 

Jednym z najważniejszych instrumentów wsparcia mogą być programy odnowy wsi. Podstawą tego podejścia jest uczynienie ze specyfiki wsi atutów, na których może ona zarabiać.   – Odnowę wsi można podsumować w ten sposób. Jeżeli masz jakiś problem, spróbuj na nim zarobić – tłumaczy dr Wacław Idziak z Fundacji Wspomagania Wsi. – Spróbuj zmienić się ze społecznika w przedsiębiorcę społecznego, a wtedy skorzystają wszyscy



Jak wykreować dobry pomysł na rozwój wsi i wdrożyć go w życie?  
Dobre praktyki, bazę pomysłów oraz porady ekspertów znajdziesz w

GAZECIE SAMORZĄDU I ADMINISTRACJI
ZAMÓW  
  

Podstawowymi zasobami wsi są emocjonalność, czyli coś, czego w mieście już nie ma, oraz kreatywność, czyli umiejętność wyszukiwania pomysłów na źródła finansowania. 

Nieużywana, waląca się stodoła może stać się „centrum rozrywki” dla gości z miasta, gdzie mieszkańcy wsi będą zarabiać, ucząc mieszczuchów wiejskich zabaw czy folkloru. Dochód mogą przynosić dobrze wykorzystane stare narzędzia rzemieślnicze i przechowywane w rodzinach tradycje zawodów już nieistniejących. Pokazy tradycyjnych żniw, przejażdżki furmankami czy nauka dojenia krowy to najprostsze z pomysłów, dzięki którym wieś może zarabiać. 

– Warunek jest jeden. Ludzie muszą widzieć, że na wdrażanym pomyśle można zarobić – uważa dr Idziak. 

Podstawą jest oddolność 

W Polsce pojęcie „odnowa wsi” funkcjonuje od 1997 r., kiedy to powstały pierwsze tego typu programy w województwie opolskim. Czerpały one inspiracje z podobnych przedsięwzięć realizowanych w Dolnej Austrii i Nadrenii-Palatynacie.  

Cechami tamtych programów były: 
-        inicjowanie działań i przejmowanie odpowiedzialności za przyszłość wsi przez społeczność lokalną,   
-        skoncentrowanie działań na wykorzystaniu zasobów,   
-        uspołecznione planowanie rozwoju (strategiczne i przestrzenne),   
-        subsydiarność, czyli wspieranie bądź organizowanie przez gminę lub region działań społeczności wiejskiej,   
-        fachowe doradztwo,   
-        regionalne kształtowanie celów.  

Tych rozwiązań nie można było przenieść bezpośrednio na grunt Polski. Nie pozwalały na to m.in. opóźnienie cywilizacyjne polskiej wsi, słaba pozycja instytucjonalna sołectwa oraz brak systemów wsparcia. Dlatego z podstawowych cech zachodnioeuropejskiej odnowy wsi rodzący się program opolski mógł spełnić jedynie pierwszą. Kolejne założenia miały być realizowane później. 

Zostawała zatem oddolność, czyli zaangażowanie lokalnych liderów w tworzenie i realizację programów. 

– Należało zaszczepić tę ideę tak, aby wywołać nadzieję na zmianę życia na wsi, co się powiodło – informuje Ryszard Wilczyński. 


Wioletta Kępka 


O opolskim modelu odnowy wsi oraz źródłach finansowania programów na rzecz obszarów wiejskich piszemy w nr 13 ‘Gazety Samorządu i Administracji” z 25 czerwca br.  
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

REKLAMA