REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środki unijne powinny być lepiej absorbowane

Agnieszka Jezierska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie i rozliczanie funduszy unijnych wymaga dalszej poprawy. W przeciwnym razie wskutek opóźnień, braku sprawnej kontroli i niewystarczającej kadry samorządy mogą utracić część przyznanych im unijnych funduszy.

Istotnym problemem dotyczącym wykorzystania środków unijnych jest długotrwały przebieg postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Związane jest to z możliwością składania przez oferentów licznych zapytań, protestów i odwołań, nawet w przypadku prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania przez zamawiającego. To prowadzi do wydłużenia postępowania do kilku miesięcy, a niekiedy i pół roku. Nawet wystąpienie nieistotnej wady powoduje powtórne przeprowadzenie kilkumiesięcznego postępowania. Oznacza to w praktyce bardzo późne zawarcie przez beneficjenta umowy z wykonawcą.

Konsekwencje przewlekłości postępowań

W konsekwencji wzrasta ryzyko niedotrzymania terminu zakończenia realizacji projektu określonego w umowie z beneficjentem. Nie ma bowiem możliwości jego przedłużenia w przypadku upływu terminów wydawania środków dla danego programu lub projektu. To zaś powoduje zagrożenie konieczności zwrotu środków lub nieotrzymania z funduszy strukturalnych refundacji poniesionych wydatków bądź zwrotu środków otrzymanych w ramach prefinansowania.

WAŻNE

Warunkiem powodzenia w realizacji projektu inwestycyjnego dofinansowanego ze środków unijnych jest bardzo staranne opracowanie dokumentacji projektu i postępowania przetargowego, np. konieczne jest uregulowanie stosunków własnościowych terenu. Niezbędne jest także ścisłe przestrzeganie wymogów wynikających z prawa wspólnotowego i polskiego, programów operacyjnych i ich uzupełnień, procedur wdrażania oraz wytycznych instytucji zarządzających i wdrażających.

Brak sprawnego działania kontroli

Istotne jest też to, że system kontroli wewnętrznej w urzędach jednostek samorządu terytorialnego nie w każdym przypadku działa prawidłowo. Stwierdzono, że przyjęte w programach operacyjnych na lata 2004-2006 procedury zarządzania i kontroli finansowej zostały nadmiernie rozbudowane, co w praktyce przyczyniało się do powstawania opóźnień w wykorzystaniu funduszy strukturalnych. Zbyt złożone i niestabilne procedury oraz zbędne i niekiedy niejasne wymagania powodują, że beneficjentom trudno jest przebrnąć przez skomplikowany proces przygotowania i wyboru projektu, jego realizacji oraz rozliczenia w celu uzyskania refundacji wydatków. Ponadto nakładanie na instytucje zajmujące się procesem wdrażania funduszy strukturalnych licznych obowiązków niewynikających z wymogów prawa wspólnotowego prowadzi do angażowania części pracowników do wykonania zadań mało istotnych z punktu widzenia prawidłowego wdrażania projektu czy programu. Powoduje to z kolei dublowanie się tych samych czynności na różnych poziomach zarządzania, a w konsekwencji, przy niewystarczającym stanie kadr, przyczynia się do opóźnień w wykorzystaniu funduszy unijnych.

WAŻNE

Warunkiem prawidłowego zarządzania i wykorzystania środków UE jest wdrożenie w urzędach jednostek samorządu terytorialnego sprawnego i spójnego systemu kontroli wewnętrznej, zapewniającego należyty przebieg procesów realizacji zadań i wydawania środków publicznych.

Problemy kadrowo-techniczne

Ponadto w części jednostek zaangażowanych w proces wdrażania funduszy strukturalnych liczba wykwalifikowanych urzędników jest niewystarczająca w stosunku do nałożonych zadań.

Braki w obsadzie kadrowej przyczyniają się do powstawania błędów i opóźnień w realizacji projektów oraz nadmiernego spiętrzania prac, zwłaszcza w zakresie weryfikacji wniosków beneficjentów o refundację poniesionych wydatków. Do niestabilności kadry dodatkowo przyczynia się istnienie znacznych różnic w poziomie przeciętnych wynagrodzeń między urzędami jednostek samorządu terytorialnego.

Poza tym przygotowanie i wdrażanie systemu informatycznego SIMIK przebiega z wielomiesięcznym opóźnieniem i nadal nie zostało zakończone. Powoduje to utrudnienie w prowadzaniu programów, m.in. w zakresie sporządzania wniosków projektowych, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także tworzy dodatkowe koszty, gdyż niektóre jednostki na potrzeby sprawnego zarządzania i kontroli wdrażają własne rozwiązania informatyczne.

WAŻNE

Konieczne jest odpowiednie wzmocnienie kadr. Zbyt mała liczba odpowiednio przygotowanych pracowników nie będzie w stanie zapewnić profesjonalnego zarządzania i kontroli dla kilkakrotnie zwiększonych funduszy. Ponadto warunkiem szybkiego działania urzędów jednostek samorządu terytorialnego jest wykorzystanie narzędzi informatycznych wspomagających wykonywanie zadań poprzez usprawnienie procesu gromadzenia i analizowania informacji oraz przyspieszenie obiegu dokumentacji.



Agnieszka Jezierska

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA