REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środki unijne powinny być lepiej absorbowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jezierska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie i rozliczanie funduszy unijnych wymaga dalszej poprawy. W przeciwnym razie wskutek opóźnień, braku sprawnej kontroli i niewystarczającej kadry samorządy mogą utracić część przyznanych im unijnych funduszy.

Istotnym problemem dotyczącym wykorzystania środków unijnych jest długotrwały przebieg postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Związane jest to z możliwością składania przez oferentów licznych zapytań, protestów i odwołań, nawet w przypadku prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania przez zamawiającego. To prowadzi do wydłużenia postępowania do kilku miesięcy, a niekiedy i pół roku. Nawet wystąpienie nieistotnej wady powoduje powtórne przeprowadzenie kilkumiesięcznego postępowania. Oznacza to w praktyce bardzo późne zawarcie przez beneficjenta umowy z wykonawcą.

Konsekwencje przewlekłości postępowań

W konsekwencji wzrasta ryzyko niedotrzymania terminu zakończenia realizacji projektu określonego w umowie z beneficjentem. Nie ma bowiem możliwości jego przedłużenia w przypadku upływu terminów wydawania środków dla danego programu lub projektu. To zaś powoduje zagrożenie konieczności zwrotu środków lub nieotrzymania z funduszy strukturalnych refundacji poniesionych wydatków bądź zwrotu środków otrzymanych w ramach prefinansowania.

WAŻNE

Warunkiem powodzenia w realizacji projektu inwestycyjnego dofinansowanego ze środków unijnych jest bardzo staranne opracowanie dokumentacji projektu i postępowania przetargowego, np. konieczne jest uregulowanie stosunków własnościowych terenu. Niezbędne jest także ścisłe przestrzeganie wymogów wynikających z prawa wspólnotowego i polskiego, programów operacyjnych i ich uzupełnień, procedur wdrażania oraz wytycznych instytucji zarządzających i wdrażających.

Brak sprawnego działania kontroli

Istotne jest też to, że system kontroli wewnętrznej w urzędach jednostek samorządu terytorialnego nie w każdym przypadku działa prawidłowo. Stwierdzono, że przyjęte w programach operacyjnych na lata 2004-2006 procedury zarządzania i kontroli finansowej zostały nadmiernie rozbudowane, co w praktyce przyczyniało się do powstawania opóźnień w wykorzystaniu funduszy strukturalnych. Zbyt złożone i niestabilne procedury oraz zbędne i niekiedy niejasne wymagania powodują, że beneficjentom trudno jest przebrnąć przez skomplikowany proces przygotowania i wyboru projektu, jego realizacji oraz rozliczenia w celu uzyskania refundacji wydatków. Ponadto nakładanie na instytucje zajmujące się procesem wdrażania funduszy strukturalnych licznych obowiązków niewynikających z wymogów prawa wspólnotowego prowadzi do angażowania części pracowników do wykonania zadań mało istotnych z punktu widzenia prawidłowego wdrażania projektu czy programu. Powoduje to z kolei dublowanie się tych samych czynności na różnych poziomach zarządzania, a w konsekwencji, przy niewystarczającym stanie kadr, przyczynia się do opóźnień w wykorzystaniu funduszy unijnych.

WAŻNE

Warunkiem prawidłowego zarządzania i wykorzystania środków UE jest wdrożenie w urzędach jednostek samorządu terytorialnego sprawnego i spójnego systemu kontroli wewnętrznej, zapewniającego należyty przebieg procesów realizacji zadań i wydawania środków publicznych.

Problemy kadrowo-techniczne

Ponadto w części jednostek zaangażowanych w proces wdrażania funduszy strukturalnych liczba wykwalifikowanych urzędników jest niewystarczająca w stosunku do nałożonych zadań.

Braki w obsadzie kadrowej przyczyniają się do powstawania błędów i opóźnień w realizacji projektów oraz nadmiernego spiętrzania prac, zwłaszcza w zakresie weryfikacji wniosków beneficjentów o refundację poniesionych wydatków. Do niestabilności kadry dodatkowo przyczynia się istnienie znacznych różnic w poziomie przeciętnych wynagrodzeń między urzędami jednostek samorządu terytorialnego.

Poza tym przygotowanie i wdrażanie systemu informatycznego SIMIK przebiega z wielomiesięcznym opóźnieniem i nadal nie zostało zakończone. Powoduje to utrudnienie w prowadzaniu programów, m.in. w zakresie sporządzania wniosków projektowych, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także tworzy dodatkowe koszty, gdyż niektóre jednostki na potrzeby sprawnego zarządzania i kontroli wdrażają własne rozwiązania informatyczne.

WAŻNE

Konieczne jest odpowiednie wzmocnienie kadr. Zbyt mała liczba odpowiednio przygotowanych pracowników nie będzie w stanie zapewnić profesjonalnego zarządzania i kontroli dla kilkakrotnie zwiększonych funduszy. Ponadto warunkiem szybkiego działania urzędów jednostek samorządu terytorialnego jest wykorzystanie narzędzi informatycznych wspomagających wykonywanie zadań poprzez usprawnienie procesu gromadzenia i analizowania informacji oraz przyspieszenie obiegu dokumentacji.



Agnieszka Jezierska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA