REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrze ubezpieczyć samochody należące do gminy

Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy powinny rozważyć zakup polis OC komunikacyjnego z wyższymi niż obowiązkowe limitami sum gwarancyjnych. Koszty nie muszą wzrosnąć, a ochrona będzie lepsza. W ubezpieczeniu AC trzeba skoncentrować się na dopasowaniu zakresu ubezpieczenia do swoich potrzeb i profilu posiadanej floty pojazdów.

Podstawowym elementem programu ubezpieczeń aut należących do gminy jest oczywiście OC komunikacyjne, jako umowa, którą trzeba zawrzeć z mocy prawa. W ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych określone są nie tylko jego warunki, ale też sumy gwarancyjne, na jakie powinna opiewać taka polisa. Ostatnia nowelizacja tej ustawy, która weszła w życie 11 czerwca tego roku, wprowadziła jednak nieco zamieszania. Są nowe, wyższe limity: 5 mln euro w przypadku szkód na osobie i 1 mln euro w przypadku szkód na mieniu. Oba limity obowiązują w przypadku jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych. Nie oznacza to jednak, że polisy wystawione po 11 czerwca 2007 r. dają właśnie taką ochronę. Co prawda ich wprowadzenia wymaga od nas Unia Europejska, ale nasz rząd postarał się o okresy przejściowe. Dlatego do 10 grudnia 2009 r. sumy gwarancyjne pozostaną na dzisiejszym poziomie, czyli 1,5 mln euro przy szkodach na osobie i 300 tys. euro przy szkodach na mieniu. Dopiero po tym terminie i do 10 czerwca 2012 r. będą obowiązywały wyższe limity odpowiednio: 2,5 mln euro i 500 tys. euro. Do limitu wymaganego przez UE dojdziemy 11 czerwca 2012 r.

Duże ryzyko

Nie przypadkowo jednak UE uznała, że limity powinny być wyższe. Problem polega bowiem na tym, że jeśli dojdzie do wypadku, gdzie poszkodowanych będzie wielu, może zupełnie realnie dojść do sytuacji wyczerpania się sumy gwarancyjnej OC. To efekt zapisu, że suma gwarancyjna jest określona w stosunku do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych. Ubezpieczyciel zapłaci wtedy tylko swoją, wynikającą z zawartej dla pojazdu sprawcy umowy, część szkód, a pozostali poszkodowani będą musieli liczyć, że sprawca jest na tyle bogaty, by ich szkody pokryć. Poszkodowani przez pojazdy należące do samorządu będą w stosunkowo dobrej sytuacji, bo tu trudno mówić o niewypłacalności. Dla władz samorządu to jednak problem, bo istnieje ryzyko solidnego obciążenia budżetu. Jest ono szczególnie istotne, jeśli w gestii władz samorządu lub jednostek im podległych jest ubezpieczenie autokarów czy autobusów. Tu ryzyko, że poszkodowanych w wypadku będzie wielu, jest duże.

Limity niezbyt kosztowne

Już teraz warto zawierać umowy na wyższe niż obowiązkowe limity. Co ciekawe, nie musi to być wcale dużo droższe. Dla ubezpieczycieli podstawą do określania składek jest głównie częstość szkód i ich średnia wartość. Przypadki przekroczenia określonych ustawowo sum gwarancyjnych są realne, ale występują na tyle rzadko, że nie wpływają na cenę polisy. Warto więc, konstruując specyfikację istotnych warunków zamówienia, przyznać dodatkowe punkty za przyjęcie przez towarzystwo wyższych sum gwarancyjnych. Można zakładać, że większość oferentów, chcąc zarobić dodatkowe punkty, łatwo zgodzi się na takie rozwiązanie.

Ważny zakres

W ubezpieczeniu OC suma gwarancyjna to jedyny element, który można zmienić. Zupełnie inaczej jest w dobrowolnych umowach AC komunikacyjnego, gdzie zakres polisy może być dowolnie kształtowany. Trzeba go więc dostosować do potrzeb konkretnej np. gminy, które różnią się w zależności od kategorii pojazdów. Warto na przykład zwrócić uwagę na zakres takiej polisy, czy standardowo obejmuje ona np. powódź. Do indywidualnej decyzji należy też ewentualne stosowanie udziałów własnych czy franszyz, które są równoznaczne ze zgodą na pokrywanie części szkody z kieszeni samorządu. W każdym wypadku warto wprowadzić zapis mówiący o obowiązku dokonania wyceny szkody przez rzeczoznawcę towarzystwa po rozbiciu auta, w ciągu 48 godzin. Jeśli nie zdąży w tym czasie, można będzie naprawiać auto bez oględzin. Administrację ułatwi też wprowadzenie zapisu, że nowe auta będą obejmowane automatycznie ochroną z dniem zakupu, bez konieczności uprzedniego zgłaszania tego faktu do towarzystwa. Można określić, że informacja o nowym pojeździe powinna dotrzeć do ubezpieczyciela w ciągu siedmiu dni od daty zakupu. Ponadto, jeśli np. gmina ma nowe auto, warto spróbować wydłużyć okres, w którym wartość na fakturze będzie podstawą do wyliczania odszkodowania. Standardowo to trzy, sześć miesięcy, ale warto spróbować wydłużyć ten okres nawet do 12 miesięcy. W innym razie, jeśli samochód zostanie skradziony w siódmym miesiącu trwania umowy, odszkodowanie będzie wyliczone według wartości rynkowej auta, która jak wiadomo, jest już przynajmniej 10-20 proc. niższa.

KLAUZULE, KTÓRE WKRÓTCE STANĄ SIĘ OBOWIĄZUJĄCYM PRAWEM

W ubezpieczeniach komunikacyjnych stosowano wiele klauzul, które po wejściu w życie zmian w kodeksie cywilnym dotyczących umowy ubezpieczenia 10 sierpnia (Dz.U. nr 82, poz. 557) przestaną mieć rację bytu, bo będą obowiązującymi zasadami. Chodzi o:

l Klauzulę bezwzględnego czasu ochrony - zakłada ona, że mimo braku płatności kolejnej raty składki, ochrona nie była zawieszana (tak jest w umowach standardowych), ale towarzystwo musiało monitować płatnika. Dopiero jeśli w ciągu 7-14 dni od monitu nie zapłacił składki, towarzystwo mogło przestać udzielać ochrony ubezpieczeniowej. Zgodnie z nowym art. 814 k.c., będzie to standardowy obowiązek towarzystw przy każdej umowie, a termin oczekiwania na dokonanie płatności będzie wynosił 7 dni od otrzymania monitu.

l Klauzulę reprezentantów - wyłącza odpowiedzialność towarzystwa za szkody wyrządzone umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa przez osoby reprezentujące ubezpieczającego (np. władze gminy), obejmując w ten sposób osoby, za które ubezpieczający ponosi odpowiedzialność (np. pracowników), standardowo wyłączonych z zakresu odpowiedzialności. Po nowelizacji art. 827 ubezpieczyciel nie będzie wolny od odpowiedzialności, jeśli szkody zostały wyrządzone z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przez osoby, za które ubezpieczony sprawca szkody ponosił odpowiedzialność, czyli np. pracowników.

l Klauzulę okolicznościową - ubezpieczyciel zobowiązany jest samodzielnie prowadzić postępowanie likwidacyjne, bez oczekiwania na prawomocne zakończenie postępowania prokuratorskiego lub sądowego. Po nowelizacji art. 817 par. 1 kodeksu cywilnego ubezpieczyciel nie będzie mógł zapisywać takich wymogów w standardowych OWU (które eliminowała klauzulą), tylko będzie zobligowany do likwidacji szkody w ciągu 30 dni. Dłuższy termin będzie nadal możliwy, gdy sprawa jest szczególnie złożona.

l Klauzulę rozliczenia składki - pojazdy zdjęte ze stanu środków trwałych (sprzedane, złomowane, zakończony leasing) tracą ochronę z dniem wyrejestrowania, a rozliczenie składki nastąpi za okres faktycznego okresu trwania ochrony ubezpieczeniowej. Po nowelizacji art. 813 kodeksu cywilnego zwrot całej składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia co do dnia będzie standardem.


MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl


 

"Jaką odpowiedzialność i za co ponoszą funkcjonariusze publiczni"-

czytaj w najbliższym poniedziałkowym TEMACIE DNIA!!!


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. nr 124, poz. 1152, ostatnia zmiana Dz.U. z 2007 r. nr 102, poz. 691).

l Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 82, poz. 557).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

REKLAMA

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA