REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka zamiast zakładu budżetowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane zmiany w finansach publicznych zakładają likwidację wszystkich zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych. Jednak już dziś można je przekształcić w spółkę prawa handlowego lub jednostkę budżetową.

Zgodnie z projektami ustawy o finansach publicznych oraz ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i fundusze celowe mają zostać zlikwidowane najpóźniej do końca 2008 r. Jednostki, które tworzyły zakłady i gospodarstwa pomocnicze, powinny więc już dziś zastanowić się nad ich przekształceniem w inne, dopuszczalne prawem formy organizacyjne sektora finansów publicznych. Likwidacja tych jednostek jest bowiem jednym ze sztandarowych pomysłów reformy finansów publicznych. Jej celem jest konsolidacja sektora finansów. A zatem, o ile z likwidacji niektórych funduszy celowych rząd mógłby się jeszcze wycofać, o tyle - w opinii ekspertów - nie zrezygnuje z likwidacji zakładów i gospodarstw pomocniczych. Chodzi o likwidację zarówno w sektorze samorządowym, jak i rządowym.

Z dochodzących do Gazety Prawnej opinii wynika, że na tle likwidacji powstały już pewne nieporozumienia. Pojawiły się bowiem pogłoski, że likwidowane jednostki będą mogły być przekształcone jedynie w spółki prawa handlowego. Z uzasadnienia do projektu nowej ustawy o finansach publicznych wynika jednak, że zakłady i gospodarstwa w sektorze samorządowym będą mogły zostać przekształcone w jednostki budżetowe, spółki i inne przewidziane prawem formy. Tym trzecim rozwiązaniem jest partnerstwo publiczno-prywatne.

CO DO PRZEKSZTAŁCENIA

Likwidacja i przekształcenia dotyczą 62 państwowych i 2906 samorządowych zakładów budżetowych oraz 349 gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych i 616 gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych. Zatrudnienie w tych jednostkach w 2006 roku wyniosło ponad 90 tys. pracowników.

Decyzja dysponenta

Decyzja w co przekształcić zakład lub gospodarstwo należy do dysponentów części budżetowych oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. O wyborze formy organizacyjnej powinien decydować przede wszystkim charakter prowadzonej działalności przez zakład lub gospodarstwo pomocnicze. Obecnie funkcjonują zakłady budżetowe takie jak: przedszkola, domy kultury, zakłady gospodarki mieszkaniowej, a także prowadzące działalność komunalną: zakłady oczyszczania miasta, transportu miejskiego, wodociągów i kanalizacji. Jeśli chodzi o gospodarstwa pomocnicze, to mogą to być np. ośrodki wypoczynkowe, zakłady naprawy samochodów, ale również np. kasy biletowe czy gospodarstwa prowadzące działalność hotelową.

Zakłady budżetowe można przekształcać na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Zastosowanie mają tu również przepisy ustawy o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym oraz samorządzie województwa. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) do właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy dotyczących tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Na szczeblu powiatowym kompetencję taką posiada rada powiatu, natomiast na szczeblu województwa sejmik wojewódzki. Na mocy art. 25 ust. 3 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 ze zm.), aby przekształcić zakład budżetowy w inną formę organizacyjną, należy najpierw go zlikwidować. Analogiczne rozwiązanie odnoszące się do gospodarstw pomocniczych przewiduje art. 27 ustawy. Organ, który powołał zakład budżetowy, lub kierownik jednostki budżetowej będący dysponentem gospodarstwa pomocniczego wydaje decyzję o likwidacji nie później niż do 31 grudnia danego roku budżetowego.

Przekształcenie w spółkę

Jedną z możliwości likwidacji zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jest przekształcenie w spółkę prawa handlowego. W przypadku komunalnych zakładów budżetowych mają tu zastosowanie przepisy określone w rozdziale 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Artykuł 10 ust. 1 tej ustawy przewiduje, że poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione dwa warunki. Po pierwsze, w gminie muszą istnieć niezaspokojone potrzeby samorządu na rynku lokalnym. Po drugie, wysokość bezrobocia musi w znacznym stopniu wpływać ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a dotychczas podejmowane inne działania mające na celu aktywizację społeczności lokalnej nie przyniosły rezultatów.

4 ETAPY

PRZEKSZTAŁCENIA ZAKŁADU BUDŻETOWEGO LUB GOSPODARSTWA POMOCNICZEGO W JEDNOSTKĘ LUB SPÓŁKĘ

1. Uchwała

Organy stanowiące jednostki budżetowe lub dysponenci części budżetowych (rady gminy, ministrowie) podejmują uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego

2. Forma organizacyjna

Wybór nowej formy organizacyjnej - np. spółki lub jednostki budżetowej

3. Niezbędne elementy

Określenie wszystkich niezbędnych elementów przewidzianych prawem - w przypadku utworzenia spółki np. przedmiot jej działalności, kapitał zakładowy, skład zarządu, radę nadzorczą

4. Efekt przekształcenia

Powstanie nowej spółki lub jednostki budżetowej

Decyzję o utworzeniu spółki podejmuje ten sam organ, który jest właściwy do likwidacji zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego. Jeśli zatem rada gminy decyduje w uchwale o likwidacji zakładu budżetowego, to również ona powołuje spółkę. Gmina w takiej sytuacji posiada 100 proc. udziałów w takiej spółce i ustala na podstawie przepisów prawa handlowego przedmiot jej działalności, kapitał zakładowy spółki, skład zarządu, radę nadzorczą i inne elementy określone prawem.

Likwidację oraz powołanie spółki, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością można powołać w jednej uchwale rady gminy, rady powiatu, rady miasta, czy sejmiku wojewódzkiego. Należy wtedy podjąć uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą X w celu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą X.

Forma spółki odpowiada tym zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym, które prowadzą działalność zarobkową. A zatem ta forma zalecana jest dla m.in. zakładów komunalnych, takich jak zakłady oczyszczania miasta czy zakłady komunikacji miejskiej.

Podobnie przebiega procedura przekształcenia w jednostkę budżetową.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

l Ustawaz dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 nr 9, poz. 43 ze zm.).

l Rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA