REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy pojawią się w urzędach w związku z odralnianiem gruntów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AJ

REKLAMA

Czy decyzja zezwalająca na wyłączenie z produkcji rolnej jest podstawą do dokonywania jakichkolwiek zmian w ewidencji gruntów? Jakie konsekwencje mogą wynikać z nieuporządkowania w zakresie braku aktualizacji ewidencji gruntów i budynków?

Naruszanie przepisów, nierzetelność postępowania - to główne ustalenia po kontroli NIK przeprowadzonej w ubiegłym roku w zakresie wyłączania gruntów z produkcji rolniczej. Ale są jeszcze inne, nie mniej ważne okoliczności: wadliwość regulacji prawnych: niespójność przepisów, luki prawne.

Kluczowym zagadnieniem, dla sprawnego prowadzenia procedur i aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, jest normatywne wskazanie momentu faktycznego odrolnienia. Dzisiaj, chociaż wyłączający grunt obciążony jest obowiązkiem zgłoszenia rozpoczęcia innego niż rolnicze użytkowania, to w rzeczywistości nie ma definicji, co o owym rozpoczęciu decyduje: wbicie łopaty, tyczenie pod budowę, powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna? Decyzja zezwalająca na wyłączenie nie jest podstawą do dokonywania jakichkolwiek zmian w ewidencji. Proces budowlany trwa latami, a działka figuruje jako rolna. Coraz częściej zdarza się, że gminy domagają się od starostów dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków, które umożliwiłyby naliczanie wyższego podatku (generalnie stawki podatku od nieruchomości są znacznie wyższe niż podatku rolnego), a starosta nie robi w tym zakresie nic, bo nie nastąpiło zgłoszenie do ewidencji, a na wizję w terenie i aktualizację brak środków.

Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonej w 2006 roku przez Najwyższą Izbę Kontroli zawiera szereg wniosków skierowanych do ministrów rolnictwa oraz budownictwa, które, w opinii NIK, pozwoliłyby na rozpoczęcie porządkowania przepisów dotyczących zarówno odrolniania, jak i procesu inwestycyjnego, w tym przede wszystkim w zakresie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków. Zapisy w bazach ewidencyjnych stanowią bowiem podstawę planowania przestrzennego i gospodarczego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych czy wreszcie gospodarki nieruchomościami.

Dane ewidencyjne powinny być również źródłem wiedzy dla statystyki publicznej. Czy Ministerstwo Rolnictwa posiada rzetelną wiedzę, jaka jest w rzeczywistości powierzchnia gruntów rolnych na terenie całego kraju, skoro zbiera dane zupełnie rozbieżne ze stanem ewidencyjnym (który i tak znacząco nieraz odbiega od stanu rzeczywistego)? Na przykład w Krakowie różnica pomiędzy powierzchnią użytków rolnych wykazywanych w Banku Danych Regionalnych a stanem ewidencji wynosiła w 2006 roku ponad 6 tys. ha, co stanowiło aż ponad 60 proc. niezgodności. Należy przy tym zwrócić uwagę na fikcję występowania terenów rolnych w obrębie miast. Przykładowo Kraków, czy Nowy Sącz, mają ponad 50-60 proc. terenów rolniczych. Całe centrum Nowego Sącza, w tym rynek i główne ulice, jest ewidencyjnie rolnicze.

Niestety daje się zauważyć brak współdziałania pomiędzy zainteresowanymi resortami. Jeżeli przyszłe, nowe rozwiązania mają być spójne, przejrzyste, a przede wszystkim mają sprawnie funkcjonować w interesie państwa i obywatela, to konieczna jest zmiana uwzględniająca obszar wspólny regulacji pięciu ustaw (ochrona gruntów rolnych, prawo budowlane, prawo geodezyjne i kartograficzne, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, podatki lokalne).

WNIOSEK

Kluczowym zagadnieniem, dla sprawnego prowadzenia procedur i aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, jest normatywne wskazanie momentu faktycznego odrolnienia.

JOLANTA STAWSKA

wicedyrektor Delegatury NIK w Krakowie

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA