REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie problemy pojawią się w urzędach w związku z odralnianiem gruntów

AJ

REKLAMA

Czy decyzja zezwalająca na wyłączenie z produkcji rolnej jest podstawą do dokonywania jakichkolwiek zmian w ewidencji gruntów? Jakie konsekwencje mogą wynikać z nieuporządkowania w zakresie braku aktualizacji ewidencji gruntów i budynków?

Naruszanie przepisów, nierzetelność postępowania - to główne ustalenia po kontroli NIK przeprowadzonej w ubiegłym roku w zakresie wyłączania gruntów z produkcji rolniczej. Ale są jeszcze inne, nie mniej ważne okoliczności: wadliwość regulacji prawnych: niespójność przepisów, luki prawne.

Kluczowym zagadnieniem, dla sprawnego prowadzenia procedur i aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, jest normatywne wskazanie momentu faktycznego odrolnienia. Dzisiaj, chociaż wyłączający grunt obciążony jest obowiązkiem zgłoszenia rozpoczęcia innego niż rolnicze użytkowania, to w rzeczywistości nie ma definicji, co o owym rozpoczęciu decyduje: wbicie łopaty, tyczenie pod budowę, powykonawcza inwentaryzacja geodezyjna? Decyzja zezwalająca na wyłączenie nie jest podstawą do dokonywania jakichkolwiek zmian w ewidencji. Proces budowlany trwa latami, a działka figuruje jako rolna. Coraz częściej zdarza się, że gminy domagają się od starostów dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków, które umożliwiłyby naliczanie wyższego podatku (generalnie stawki podatku od nieruchomości są znacznie wyższe niż podatku rolnego), a starosta nie robi w tym zakresie nic, bo nie nastąpiło zgłoszenie do ewidencji, a na wizję w terenie i aktualizację brak środków.

Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonej w 2006 roku przez Najwyższą Izbę Kontroli zawiera szereg wniosków skierowanych do ministrów rolnictwa oraz budownictwa, które, w opinii NIK, pozwoliłyby na rozpoczęcie porządkowania przepisów dotyczących zarówno odrolniania, jak i procesu inwestycyjnego, w tym przede wszystkim w zakresie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków. Zapisy w bazach ewidencyjnych stanowią bowiem podstawę planowania przestrzennego i gospodarczego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych czy wreszcie gospodarki nieruchomościami.

Dane ewidencyjne powinny być również źródłem wiedzy dla statystyki publicznej. Czy Ministerstwo Rolnictwa posiada rzetelną wiedzę, jaka jest w rzeczywistości powierzchnia gruntów rolnych na terenie całego kraju, skoro zbiera dane zupełnie rozbieżne ze stanem ewidencyjnym (który i tak znacząco nieraz odbiega od stanu rzeczywistego)? Na przykład w Krakowie różnica pomiędzy powierzchnią użytków rolnych wykazywanych w Banku Danych Regionalnych a stanem ewidencji wynosiła w 2006 roku ponad 6 tys. ha, co stanowiło aż ponad 60 proc. niezgodności. Należy przy tym zwrócić uwagę na fikcję występowania terenów rolnych w obrębie miast. Przykładowo Kraków, czy Nowy Sącz, mają ponad 50-60 proc. terenów rolniczych. Całe centrum Nowego Sącza, w tym rynek i główne ulice, jest ewidencyjnie rolnicze.

Niestety daje się zauważyć brak współdziałania pomiędzy zainteresowanymi resortami. Jeżeli przyszłe, nowe rozwiązania mają być spójne, przejrzyste, a przede wszystkim mają sprawnie funkcjonować w interesie państwa i obywatela, to konieczna jest zmiana uwzględniająca obszar wspólny regulacji pięciu ustaw (ochrona gruntów rolnych, prawo budowlane, prawo geodezyjne i kartograficzne, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, podatki lokalne).

WNIOSEK

Kluczowym zagadnieniem, dla sprawnego prowadzenia procedur i aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, jest normatywne wskazanie momentu faktycznego odrolnienia.

JOLANTA STAWSKA

wicedyrektor Delegatury NIK w Krakowie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA